Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Formell og uformell

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-06, 20:04   #21
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Formell og uformell

Ja, vi er mye mer uformelle her i Norden, men jeg hadde ikke omtalt forfattere med fornavn i denne sammenhengen.

I Danmark er man forresten fortsatt hakket mer formelle, for der kan man fortsatt se leserbrev i aviser o.l. som er adressert til "Hr. redaktør" - og der denne omtales som De. Jeg minnes også min mormor som helt til sin død ble fryktelig fornærmet dersom noen ukjente hadde våget å si du til henne. Der skulle det være både De og fru.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 20:16   #22
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Jeg sier fremdeles "fru" om gamle damer. Eldre herrer, autoritetspersoner og forfattere omtales og tiltales med etternavn, eventuelt med både for- og etternavn.
Men "De, Dem og Deres" er borte fra vokabularet mitt. Litt synd, egentlig. Det skaper en behagelig distanse, som Nenne er inne på.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:28   #23
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror nok dette er et ganske særnorsk (muligens særskandinavisk) fenomen. Jeg slet skikkelig med å tiltale lærere og venners foreldre ved fornavn da jeg flyttet tilbake til Norge etter mange år i utlandet. Og fortsatt faller det meg naturlig å tiltale autoritetspersoner ved etternavn (men ikke som hr. eller fru.)

Men jeg kan virkelig ikke huske at noen omtalte forfattere ved fornavn. Pussig fenomen, og helt klart noe som bør påpekes.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:51   #24
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Ja, vi er mye mer uformelle her i Norden, men jeg hadde ikke omtalt forfattere med fornavn i denne sammenhengen.

I Danmark er man forresten fortsatt hakket mer formelle, for der kan man fortsatt se leserbrev i aviser o.l. som er adressert til "Hr. redaktør" - og der denne omtales som De. Jeg minnes også min mormor som helt til sin død ble fryktelig fornærmet dersom noen ukjente hadde våget å si du til henne. Der skulle det være både De og fru.

Så du denne TV-dokumentar om gamle fru Hamilton (som eiede alle disse leiligheter i Kbh ?) Hun insisterte på, å bli tiltalt med "De" og "fru", og desuten skulle man ikke si, at man snakkede. "En papegøje snakker. Jeg taler."

Gammel 24-10-06, 21:53   #25
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Så du denne TV-dokumentar om gamle fru Hamilton (som eiede alle disse leiligheter i Kbh ?) Hun insisterte på, å bli tiltalt med "De" og "fru", og desuten skulle man ikke si, at man snakkede. "En papegøje snakker. Jeg taler."

Som å høre min mormor... Men hun eide bare et hus i ... - knapt så lukrativt.

Sist redigert av mehmet : 26-10-06 kl 10:13.
mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 22:02   #26
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forfattere omtales ved etter- eller fullt navn.

Men ellers insisterer selv vår svært engelske sjef på å bli tiltalt med fornavn. Jeg tror aldri jeg har hatt en sjef som ikke alle har brukt kun fornavnet på.

Sjefer høyere oppe i systemet har åpenbart kun etternavn.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 22:28   #27
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

De, og naboene våre på hytta (av en eller annen grunn). Dette gjelder både vår hytte, og besteforeldrene mine sin hytte. Det ferierer det bare herrer og fruer, og evnt smågutter og -jenter (feks meg).

IOA er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 22:53   #28
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Men ellers insisterer selv vår svært engelske sjef på å bli tiltalt med fornavn. Jeg tror aldri jeg har hatt en sjef som ikke alle har brukt kun fornavnet på.

Sjefer høyere oppe i systemet har åpenbart kun etternavn.

Det jeg reagerte på med denne konsernsjefen var at han ikke hadde begynt enda. De fleste hadde ikke møtt ham en gang. For meg hørtest det rart ut. Kunstig familiært.

Gammel 24-10-06, 23:17   #29
kiddo
På flyttefot.

kiddo sin avatar

Hvor: Oslo
kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kom til å tenke på mormoren min, som alltid kalte alle damer i nabolaget "fru..." Og de gjorde de tilbake, det var helt naturlig. Egentlig var det ganske sjarmerende.
Jeg ser ikke for meg å kalle naboen min fru, men vi hadde "frøken" på skolen de første årene (hun var også en virkelig frøken, ugift og barnløs, med et uttalt misbehag med enebarn - som meg. Tror ikke hun var så fornøyd med at jeg som 8-åring nektet for at hennes staving av sjåfør, nemlig "chåffør" kunne være riktig )
Så fikk vi en ung mannlig lærer og han gikk under fornavn. Resten av lærerne var godt over 50 og de ble kalt ved etternavn.

De øverste sjefene der jeg jobber er alltid blitt omtalt med etternavn, pussig nok, selv om det ikke har vært noe problem å si fornavnet.
Det ville ikke ramla meg inn å nevne forfattere med bare fornavn i skolearbeid

Gammel 25-10-06, 01:35   #30
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Den gangen jeg gikk på videregående var særoppgave i norsk et must.
Alle som en måtte skrive det og jeg valgte Henrik Ibsen.
(lett å finne masse som er skrevet om han allerede)
Brukte enten begge navnene eller bare etternavnet om han, noe annet ville sett helt merkelig ut i mine øyne.

Sitter og prøver å finne ut om det er noen jeg kaller herr eller fru, men kan ikke komme på noen i farten. Men flere jeg kjenner bruker etternavnet sitt.
En på jobben svare jo telefonen med etternavnet sitt, mens jeg bruker fornavnet. Men skriver under med fornavn, forbokstaven på mellomnavn (mitt pikenavn) og etternavn.
De er helt ute av mitt vokabulær.

Gammel 25-10-06, 12:45   #31
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg holder meg til fru... debatten.

Da farfar fylte 90 var jeg så heldig at jeg fikk være med på formidagsvisitten. "Fruene" i nabolaget stakk innom med blomster og gaver, og foret med kaffe og kaker. Farmor har alltid omtalt dem som fru xxx og fru yyy. Her ble de altså sittende og le over hvor latterlig det var at de omtalte hverandre som fruer, når de har kjent hverandre i et halvt århundre og sikkert delt hverdagsgleder og utfordringer omtrent like lenge. Må si jeg koste meg med å være flue på veggen i en slik sammenheng.

Og for å bryte mitt eget løfte... Hvorfor er det sånn at menn oftere omtales med kun etternavn, mens kvinner oftere omtales med kun fornavn?

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 14:38   #32
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Og for å bryte mitt eget løfte... Hvorfor er det sånn at menn oftere omtales med kun etternavn, mens kvinner oftere omtales med kun fornavn?

Fordi kvinnen er mannens lille frue, og mannen er selve navnet i familien.
Neida.

Det kan kanskje henge sammen med at mannen alltid har tittelen Herr uavhengig av om han er gift eller ugift. Kvinner er frøken frem til de er gift. Bare en tanke - ikke noe jeg vet helt sikker.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 14:45   #33
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På min videregående skole var det en innbitt kultur for å kalle ALLE lærere ved etternavn, både mannlige og kvinnelige, og også unge og uformelle kvikkaser som egentlig gjerne ville gå under "Thomas" eller "Jorunn". For oss ble de "Svendsen" og "Sørli" åkke som. Det var i grunnen ganske morsomt. Det er jo litt sånn på universitetet også. Deilig formelt.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 23:22   #34
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tante M. (100 år) kaller sine venninner for "søster Katrine", osv. De er venner fra da de var sykesøstre sammen. For meg som aldri har møtt "søster Katrine" så er hun likevel helt levende for meg, dels takket være den tittelen, tror jeg.

(Det er hun som pleier å utbryte takknemlig at "å, så fint det er når gud går foran!" (= gud ordner opp), når det egentlig er hun selv som har vært driftig og fikset ting. Som da hun gikk ut på gata og ynding stoppet den første sterkt utseende unge mannen som kom forbi og fikk ham til å hjelpe henne å flytte flygelet hennes. "Han får no litt hjelp og, av og til" sier tante M. nøkternt da. )

Gammel 26-10-06, 10:24   #35
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Fordi kvinnen er mannens lille frue, og mannen er selve navnet i familien.
Neida.

Du skulle SETT hvordan min rødstrømpemamma freste når det kom post til henne der hun tituleres som "Fru Ola Nordmann". Jeg kjenner jeg sjøl også blir mektig irritert når det kommer brev der det står "herr og fru Ola Nordmann". I år tror jeg at jeg skal sende julekort til disse der det står "herr og fru Kari Nordmann". Hah!

Ellers ville jeg aldri titulert forfattere med fornavn, verken døde eller levende. Muligens med unntak av Ari.

Gammel 26-10-06, 10:50   #36
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Tradisjonelt sett, og bare som forslag: Fordi kvinner oftere har lavstatusyrker, der det er mer nærliggende å bruke fornavn (søster Petrine og overlege Hansen; vaskekone Oline og rektor Karlsen), eller fordi kvinner generelt har lavere status i seg selv, eller fordi de vanligvis skifter etternavn når de gifter seg, mens fornavnet forblir stabilt. Dessuten: Mannen er familiens overhode; snakker man om "Hansen", er det naturlig at dette betegner ham, mens de øvrige familiemedlemmene må ha navn som "fru Hansen", "frøken Hansen" og "Hansen junior". Eller fornavn på frue og barn, om man er mindre formell.

Gammel 26-10-06, 10:58   #37
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Du skulle SETT hvordan min rødstrømpemamma freste når det kom post til henne der hun tituleres som "Fru Ola Nordmann". Jeg kjenner jeg sjøl også blir mektig irritert når det kommer brev der det står "herr og fru Ola Nordmann".

Du og jeg, LR. Du og jeg. (Og moren din.)

Og dessuten blir jeg usaklig irritert hver gang noen sender brev til Frøkna og bruker Teomannens etternavn på henne. Hmpf.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 11:04   #38
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så søte dere er, rødstrømpene. Jeg skjønner jo at man blir irritert når man blir tillagt feil navn, da.

(Men det har slått meg et par ganger at det er vanskelig å adressere julekort til familier der alle har ulike etternavn. Mye lettere med "Familien Hansen" enn med "Kari Figenschow Hansen, Ola Klippeberg Fredriksen, Magnus Klippeberg Hansen og Ida Figenschow Fredriksen", liksom. )

Gammel 26-10-06, 11:06   #39
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Så søte dere er, rødstrømpene.

HVA!? Sier du at jeg er søt når jeg er usaklig irritert!?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 11:20   #40
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Takk for mange gode svar. Ser at jeg formulerte meg litt feil.

Prøver på nytt:
Jeg synes det er et typisk tegn på manglende likestilling når en ofte ser kvinner og menn med like stor status/rang, hvor kvinnen omtales konsekvent med fornavn mens mannen fortsatt får beholde den ekstra respekten som ligger i omtale med etternavn. Hvilken av ekspertene ville du satt din lit til? Kari-Anne, eller Hendrikzen?

Julekort sender jeg til fam. Klippenberg Figenshow Fredriksen. Eventuelt Kompis Nilsen med familie.

Og ja rødstrømpa tink har greit å banke inn i hodet etternavnet til lilletink papsens tinkedal.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.