|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Går stille i dørene
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Formell og uformellJa, vi er mye mer uformelle her i Norden, men jeg hadde ikke omtalt forfattere med fornavn i denne sammenhengen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
kamelkonsument
|
![]() Sv: Formell og uformellJeg sier fremdeles "fru" om gamle damer. Eldre herrer, autoritetspersoner og forfattere omtales og tiltales med etternavn, eventuelt med både for- og etternavn.
![]() |
#23 |
villende
|
![]() Sv: Formell og uformellJeg tror nok dette er et ganske særnorsk (muligens særskandinavisk) fenomen. Jeg slet skikkelig med å tiltale lærere og venners foreldre ved fornavn da jeg flyttet tilbake til Norge etter mange år i utlandet. Og fortsatt faller det meg naturlig å tiltale autoritetspersoner ved etternavn (men ikke som hr. eller fru.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Formell og uformell
Så du denne TV-dokumentar om gamle fru Hamilton (som eiede alle disse leiligheter i Kbh ?) Hun insisterte på, å bli tiltalt med "De" og "fru", og desuten skulle man ikke si, at man snakkede. "En papegøje snakker. Jeg taler."
![]() |
#25 |
Går stille i dørene
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Som å høre min mormor... Men hun eide bare et hus i ... - knapt så lukrativt. Sist redigert av mehmet : 26-10-06 kl 10:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Formell og uformellForfattere omtales ved etter- eller fullt navn.
![]() |
#27 |
WF: BNBE
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Yes, we can!!
|
Det jeg reagerte på med denne konsernsjefen var at han ikke hadde begynt enda. De fleste hadde ikke møtt ham en gang. For meg hørtest det rart ut. Kunstig familiært.
![]() |
#29 |
På flyttefot.
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Formell og uformellJeg kom til å tenke på mormoren min, som alltid kalte alle damer i nabolaget "fru..." Og de gjorde de tilbake, det var helt naturlig. Egentlig var det ganske sjarmerende.
![]() |
![]() |
#30 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Formell og uformellDen gangen jeg gikk på videregående var særoppgave i norsk et must.
![]() |
#31 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Formell og uformellJeg holder meg til fru... debatten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Borte
|
Fordi kvinnen er mannens lille frue, og mannen er selve navnet i familien.
![]() |
#33 |
kamerat
|
![]() Sv: Formell og uformellPå min videregående skole var det en innbitt kultur for å kalle ALLE lærere ved etternavn, både mannlige og kvinnelige, og også unge og uformelle kvikkaser som egentlig gjerne ville gå under "Thomas" eller "Jorunn". For oss ble de "Svendsen" og "Sørli" åkke som. Det var i grunnen ganske morsomt. Det er jo litt sånn på universitetet også. Deilig formelt.
![]() |
#34 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Formell og uformellTante M. (100 år) kaller sine venninner for "søster Katrine", osv. De er venner fra da de var sykesøstre sammen. For meg som aldri har møtt "søster Katrine" så er hun likevel helt levende for meg, dels takket være den tittelen, tror jeg.
![]() |
#35 |
Muligens verdt å vente på
|
Du skulle SETT hvordan min rødstrømpemamma freste når det kom post til henne der hun tituleres som "Fru Ola Nordmann". Jeg kjenner jeg sjøl også blir mektig irritert når det kommer brev der det står "herr og fru Ola Nordmann". I år tror jeg at jeg skal sende julekort til disse der det står "herr og fru Kari Nordmann". Hah!
![]() |
#36 |
flisespikker
|
Tradisjonelt sett, og bare som forslag: Fordi kvinner oftere har lavstatusyrker, der det er mer nærliggende å bruke fornavn (søster Petrine og overlege Hansen; vaskekone Oline og rektor Karlsen), eller fordi kvinner generelt har lavere status i seg selv, eller fordi de vanligvis skifter etternavn når de gifter seg, mens fornavnet forblir stabilt. Dessuten: Mannen er familiens overhode; snakker man om "Hansen", er det naturlig at dette betegner ham, mens de øvrige familiemedlemmene må ha navn som "fru Hansen", "frøken Hansen" og "Hansen junior". Eller fornavn på frue og barn, om man er mindre formell.
![]() |
#37 |
Bedreviter
|
Du og jeg, LR. Du og jeg. (Og moren din.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
flisespikker
|
![]() Sv: Formell og uformellSå søte dere er, rødstrømpene.
![]() |
#40 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Formell og uformellTakk for mange gode svar. Ser at jeg formulerte meg litt feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|