Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Godteri e.l. man kan lage og gi bort i julegave

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-07, 21:21   #21
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Godteri e.l. man kan lage og gi bort i julegave

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Abonnerer

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 21:26   #22
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

kokosboller:

250 g smør
250 g melis
200 g kokos
3-4 (?) ss kakao.

Kna sammen til en guffen gugge, rull ut til sjokoboller som man ruller i kokos.
Sett i kjøleskapet.
Det er så godt at jeg nesten blir litt gal.
Lages til hver jul til vennene som hører til Kirsebærsheimen. :slurp:

Åh, kokosboller er fryktelig godt!

Gammel 08-12-07, 21:33   #23
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har laget en variant av kokosbollene med havregryn. Noen som har oppskrift på det? Mener vi kalte det negerboller...

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 21:52   #24
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fantastisk tråd!
Jeg vil ha flere oppskrifter!

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 21:59   #25
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har oppskrift på noe som heter limboboller, som det er havregryn i.

100 g. margarin
4 dl sukker
3 dl havregryn (lettkokte)
1 ts vaniljesukker
1 ss kakao
2-4 ss vann

Margarin og sukker røres hvitt. Resten blandes i. Rull massen til runde, små kuler. Kulene rulles i kokos. Legges på et brett og settes kjølig.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 23:12   #26
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Jeg har oppskrift på noe som heter limboboller, som det er havregryn i.

100 g. margarin
4 dl sukker
3 dl havregryn (lettkokte)
1 ts vaniljesukker
1 ss kakao
2-4 ss vann

Margarin og sukker røres hvitt. Resten blandes i. Rull massen til runde, små kuler. Kulene rulles i kokos. Legges på et brett og settes kjølig.

Ja, det er det jeg mener. Sjokoladeboller, tror jeg at jeg også hørt det omtalt som.

Gammel 09-12-07, 10:37   #27
Mira

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuppen, her.

Mozartkuler:
nougat
marsipan
kokesjokolade

Del opp en blokk nougat i "passelig store biter" og form dem slik at de blir rund.
Kjevl ut marsipan - eller kjøp et marsipanlokk om du er like lat som meg - og del opp i ruter. Pakk marsipanen rundt hver nougatbit.
Smelt kokesjokolade - ta evt litt delfafett e.l for å få den litt blankere. Dypp kulene i sjokoladen slik at de dekkes helt. (sjokoladen må ikke være for varm)

De blir veldig gode og mektige. Holdbarheten kan jeg dessverre ikke si så mye om....... men antar de kan holde seg en god stund om de oppbevares kjølig og utenfor min rekkevidde.

Hvor selger de nougat?
Jeg var flere plasser å lette ifjor, men fant det ikke i noen butikker.
Når jeg spurte trodde de jeg pratet om nugatti...

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 10:42   #28
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Godteri e.l. man kan lage og gi bort i julegave

Opprinnelig lagt inn av Mira, her.

Hvor selger de nougat?

De fleste matvarebutikker vel. Og i hvertfall Meny, Ultra, Ica ol.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 11:38   #29
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Her var det mye godt.

Gammel 09-12-07, 12:23   #30
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Skjær marsipan (den lilla pølsa fra Odense er best) i skiver og legg dem på et stekebrett.

Pensle dem med sammenvispet egg og dryss litt sukker og kanel over.

Stek skivene ved 200 grader i ca 7 - 8 minutter midt i ovnen. La dem avkjøle på brettet.

Serveres til is eller fromasj eller bare ved siden av kaffekoppen.

Nam, hvor tykke skal skivene være? (har en pølse liggende i kjøleskapet som ikke skal brukes til noe)

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 12:40   #31
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi gir bort brente mandler som vi legger i barnematglass og legger et tøystykke over lokket og setter på ny lapp på glasset.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 12:46   #32
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mira, her.

Hvor selger de nougat?
Jeg var flere plasser å lette ifjor, men fant det ikke i noen butikker.
Når jeg spurte trodde de jeg pratet om nugatti...

Jeg kjøpte Odense sin på Ultra.

Gammel 09-12-07, 12:50   #33
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slår et slag for mozartkuler.

Gammel 09-12-07, 12:55   #34
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Slår et slag for mozartkuler.

Men hva med holdbarheten? Må lages snarest, gis ikke bort før tidligst neste helg, og åpnes vel ikke før julaften ...

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 12:57   #35
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men hva med holdbarheten? Må lages snarest, gis ikke bort før tidligst neste helg, og åpnes vel ikke før julaften ...

De bør oppbevares kjølig, men både marsipan, nougat og sjokolade holder jeg godt over jula altså!

Gammel 09-12-07, 23:56   #36
Tuppen
...

Tuppen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

De bør oppbevares kjølig, men både marsipan, nougat og sjokolade holder jeg godt over jula altså!

Bare sørg for at boksen er tett så de ikke blir tørr. Det har vært en veldig populær gave å gi bort her i huset i allefall.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 08:10   #37
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk ikke tak i fudgeformer, så jeg lagde marsipanchips. Det var kjempegodt. Men kanskje ikke noe man gir bort i julegave? Forresten, bør det jeg lager, pakkes inn i cellofan eller noe?

Gammel 13-12-07, 02:56   #38
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette lagde mamma når jeg var liten. Har ikke oppskriften hennes her, men fant en på nettet som så klin lik ut.

Peppermynteknapper

250 g melis
1 eggehvite
1 knivsodd tragant (fås på apoteket)
2-3 dråper peppermynteolje

Sikt melis og tragant. Tilsett pisket eggehvite. Trill kuler, trykk dem en anelse flate og pynt med moccabønner (evt sjokoladepastiller av noe slag)

Disse blir ganske tørre og holder seg lenge vil jeg tro

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...

Sist redigert av Tammen : 13-12-07 kl 03:04.
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 03:02   #39
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fant to oppskrifter på brendte mandler. En med melis og en med smør. Har selv bare prøvd med melis (skikkelig godt), men skal prøve med smør i år.

Brendte mandler med:

Melis -ikke få panikk når det tørker og blir helt hvitt.Det hele smelter snart!

Smør:

Ingredienser

250 g mandler
250 g sukker
2 1/2 dl vann
75 g smør
Slik gjør du

Ha mandler, sukker og vann i en kjele og la det småkoke 1 1/2 time til mandlene er tørre. Tilsett smøret og la det og sukkeret smelte sammen i ca 10 min så massen blir gyllenbrun og blank. Rør hele tiden. Hell ut på smurt bakeplate. Avkjøl - og brekk mandlene fra hverandre. Oppbevar mandlene i tett boks eller glass.

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 10:08   #40
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg har prøvd marsipanchipsene. Og de er allerede spist opp, gitt. Til helgen skal jeg teste ut flere av de andre oppskriftene dere har kommet med. Skal bli spennende.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:50.