Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Drikker du alkohol når barna er til stede?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-07, 20:59   #1
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Drikker du alkohol når barna er tilstede?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Slik er det her også. Dog har vi dager som er rene barnedager og derfor skjermet.

Vi også. F.eks barnedåp er helt uten alkohol.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 21:05   #2
Pio
Har ponny, ønsker høyhest

Pio sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Mannen tar seg gjerne en øl etter at ungene er lagt, og jeg hadde ikke sett noe problem i at jeg gjorde det samme, men det bllir veldig sjelden til at jeg gjør det.
Har vi selskap hjemme, kan vi finne på å drikke begge to, men ikke mye.
Skal vi i selskap eller har selskap hjemme, blir det som regel til at den ene drikker, og den andre holder seg edru.

Ungene våre har aldri sett oss påvirket, men så er de ikke mer enn 1 og 3 år gamle, så de legger seg jo tidlig.

Må legge til at vi har foreldrene mine i underetasjen, og søsteren min i nabohuset, så om det skulle være noe, så har vi folk i kjørbar stand i umiddelbar nærhet.

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 21:07   #3
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pio, her.

Må legge til at vi har foreldrene mine i underetasjen, og søsteren min i nabohuset, så om det skulle være noe, så har vi folk i kjørbar stand i umiddelbar nærhet.

Akkurat dette er ikke noe "problem" for oss. Vi bor på en liten øy og er helt avhengig av skyss med legebåt om noe skulle skje.

Gammel 21-12-07, 21:08   #4
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Vi også. F.eks barnedåp er helt uten alkohol.

For meg er det selvsagt. Konfirmasjon også.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 21:48   #5
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Uhyre skjeldent og aldri uten at det er ett voksent menneske som har null enheter innabords. Drikker aldri forran henne.

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 21:49   #6
Sansa

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nesten ingen som vil begrunne valget sitt altså?

Gammel 21-12-07, 21:52   #7
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Jo, det kan jeg gjerne. Jeg er vokst opp med at moderat inntak av vin og øl er helt greit, og særlig til mat i helgen når man har besøk etc. Det har aldri vært noen tanke hos meg å praktisere annerledes hos meg selv. Ift drikke når barna har sovnet synes jeg som sagt kjøreargumentet faller gjennom, og ser ingen vits i at ikke mannen og jeg skal kunne kose oss med litt øl og vin på kvelden i helgen, vi sitter tross alt en god del hjemme.

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 21:52   #8
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er viktig at alkohol ikke er noe hokus-pokus de voksne snakker om og gjør i det skjulte. Å ta seg et glass i ny og ne "sammen med" barna avmystifiserer alkoholen.

Gammel 21-12-07, 21:53   #9
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøreargumentet er teit, for jeg er ofte alene hjemme med guttungen og jeg har ikke lappen ...

Gammel 21-12-07, 22:05   #10
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Jeg har ingen problemer med å drikke hverken når barna er våkne eller når de sover. Jeg har aldri helt forstått hvorfor en av foreldrene til normalt friske barn alltid må være edru eller kjørbar. Skulle det skje noe ringer jeg ambulanse eller taxi.
Når det er sagt drikker jeg skjeldent mye, og jeg er ikke beruset når ungene er oppe, men det er nok meget mulig jeg kan bli lett fnisete etter at de er i seng. Vi har skjeldent barnevakt og mye av vårt sosiale liv består i å innvitere venner hjem til oss på god mat og drikke. Alkohol er ikke veldig viktig for meg, men jeg setter heller ikke absolutt hele livet mitt på vent fordi vi har fått barn. Med andre ord så har jeg tenkt å nyte et glass rødvin eller fire, jeg skal ikke være tørrlagt til de flytter hjemmefra om 15 år.

Jeg gjør som Heiko, signerer bare henne.

Gammel 21-12-07, 21:57   #11
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg syns det er viktig at alkohol ikke er noe hokus-pokus de voksne snakker om og gjør i det skjulte. Å ta seg et glass i ny og ne "sammen med" barna avmystifiserer alkoholen.

Akkurat det tror jeg også.

Å gjøre alkohol til noe spennende og veldig voksent som må skjules for enhver pris tror jeg ikke er bra. Spesielt ikke når disse voksne setter eksempelet om at formålet med å drikke alkohol er å drikke mye og bli beruset.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 21:59   #12
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sitter med en øl nå, mens mannen krangler ungene i seng.

Gammel 21-12-07, 22:03   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg helt enig i. Jeg kan gjerne drikke ett eller to glass vin med barna/tenåringene tilstede. At ingen drikker seg beruset med barn tilstede her i huset er en selvfølge. Jeg er vokst opp med alkoholikerfra og at alkohol var noe skremmende og fordekt. Der et bevisst valg at jeg vil at ungene skal se at alkohol ikke trenger å være noe man drikker for å ruse seg, og dermed noe man må holde skjult for dem. Alkohol i små mengder er noe helt, helt annet enn fyll. Og noen av mine barn er voksne/tenåringer, og fullt ut istand til å uttale seg. Etter tidligere diskusjoner her har jeg snakket med dem om dette, og de sier at de aldri har opplevd noe ubehagelig i forhold til alkohol her hjemme, så atferdsendringene kan ikke ha vært plagsomme.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-07, 19:19   #14
Ginger2
Naiv og Super

Ginger2 sin avatar

Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Helt enig. Det er en ting å drikke alkohol i mderate mengder, noe annet å være på fylla med barna tilstede. Jeg blir aldri full med barna tilstedet, men nyter gjerne alkohol.

Gammel 26-12-07, 22:19   #15
mamsen74
Aktiv

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
mamsen74 er litt kul
Standard

Sv: Drikker du alkohol når barna er til stede?

Her i huset drikkes det også veldig sjeldent (nesten litt for sjeldent...). Jeg kan ta meg et glass vin før barna er i seng, men det skjer vel så og si aldri. Nå legger de seg riktignok tidlig. Men når de blir større ønsker vi å vise at man kan ta et glass til maten for å kose seg og ikke det bildet de kan se f.eks av nordmenn på chartertur... Jeg har aldri skjønt meg på de som sitter og drikker mens de venter på at flyet skal gå kl 7 om morgenen?

mamsen74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 12:20   #16
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Drikker du alkohol når barna er til stede?

Tar et glass eller to med barnet mitt tilstede. Men det er ikke ofte jeg drikker. Har et normat forhold til alkohol, og det ønsker jeg at barnet mitt skal ha også.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 22:28   #17
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg er oppvokst med at det er helt normalt å ta seg en øl eller et glass vin av og til. God drikke har alltid vært en naturlig del av en bedre middag. Jeg har ingen traumatiske opplevelser med berusede foreldre eller andre voksne.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 12:23   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi tar forholdsvis ofte en øl hver til middagen, både hjemme og når vi er på restaurant alle tre (og det kan like gjerne være en onsdag som en fredag), og jeg oppfatter ikke det som noe jeg må forsvare eller begrunne. Poden synes åpenbart ikke det spiller noen rolle om det er øl, vin eller eplejuice i glasset mitt; han vet at det er bare voksne som får øl eller vin, men ellers har han ingen spesiell mening om temaet. Noen ganger deler vi en flaske vin etter at poden har lagt seg, og noen ganger har vi gjester på besøk (eller er på besøk, f.eks. hos Heiko og Juste) og drikker vin eller øl etter leggetid.

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Jeg er oppvokst med at det er helt normalt å ta seg en øl eller et glass vin av og til. God drikke har alltid vært en naturlig del av en bedre middag. Jeg har ingen traumatiske opplevelser med berusede foreldre eller andre voksne.

Samme her. Og ikke har vi bil heller, så det er ingen spesiell grunn til å sørge for at en av oss er kjørbar. (Vi drikker selvsagt ikke så mye at vi ikke får med oss hva som skjer eller vil være i stand til å ringe ambulanse eller drosje, men så mye drikker jeg i grunnen ikke når det ikke er barn i huset heller.)

Gammel 21-12-07, 23:28   #19
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tar meg et glass vin fordi jeg synes det er godt. Så enkelt er det.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 21:55   #20
Moria
Aktiv

Moria sin avatar

Moria er litt kulMoria er litt kul
Standard

Det er veldig sjelden vi drikker alkohol når ungene er våkne. Jeg synes det er helt ok å ta et glass vin til maten en sjelden gang men det er ikke aktuelt å drikke noe mer enn det.
Når de sover kan vi godt drikke litt mer enn et glass. Det er ikke noe poeng for meg at vi skal være kjørbare. Skjer det noe kan vi ta en taxi.

Moria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:33.