Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva spiser dere på julaften?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-06, 23:36   #161
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Svigerfamilien har ingen juletradisjoner (nederlendere) og det orker jeg bare ikke tanken på.

Har heldigvis ikke feiret jul i nederland enda, men tenker med skrekk og gru at vi må sikkert gjøre det før eller senere Blir nitrist

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 23:39   #162
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

- og om det er noen som har så innmari lyst på sol,varme osv så fatter jeg ikke hvorfor man bare ikke reiser til steder som har det for å feire jul...

Det er ikke det at jeg absolutt har så innmari lyst til å feire jul et sted med sol og varme, mer det at jeg ikke synes spesielt synd på dem som gjør det. Jeg synes det høres ganske deilig ut (men ikke så deilig at jeg bruker penger på det i år, i alle fall).

Gammel 27-10-06, 23:52   #163
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er ikke det at jeg absolutt har så innmari lyst til å feire jul et sted med sol og varme, mer det at jeg ikke synes spesielt synd på dem som gjør det. Jeg synes det høres ganske deilig ut (men ikke så deilig at jeg bruker penger på det i år, i alle fall).

Sol og varme er deilig. Det har vi året rundt ellers. Alt blir en vane vet du, så det man alltid har, trakter man ikke like mye etter og i hvert fall ikke i julen..... :Lengterettersnøjulenisserogpeiskos:

Gammel 27-10-06, 23:56   #164
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Vi spiser ribbe, stek og medisterkaker/-pølser.
Pappa må lage sausen og mamma må lage riskremen med rødsaus til desserten.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 13:23   #165
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Min familie har litt av hvert, pinnekjøt m/tilbehør og ribbe, medisterkaker, julepølser m/tilbehør.

I år skal vi til svigers, de spiser ribbe, men jeg tar med meg pinnekjøttet mitt da.

Hos min familie er det riskrem som teller, mens det hos svigers er karamellpudding og sjokoladepudding.

Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 15:27   #166
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

Har heldigvis ikke feiret jul i nederland enda, men tenker med skrekk og gru at vi må sikkert gjøre det før eller senere Blir nitrist

Ingen juletradisjoner hos de dere kjenner i Nederland heller?

Synes det er rart at de ikke har annet enn SinterKlaas-feiringen som liksom kan forbindes litte bitte grann med jul...men han feirer de jo allerede 5.desember med pakker, og da julen kommer er det liksom over.
Heller ingen julemat-tradisjoner... alle spiser forskjellig, og ingen julekaker... og svigermor synes julepynt er stygt, så det eneste de pynter med et et juletre..... Endelig godt at vi feirer kun 1. eller 2. juledag i Nederland. Huff, mye syting det her.

Gammel 28-10-06, 15:33   #167
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal ikke slite med det. Vi setter oss på fly til Norge og norsk jul!!!

- og om det er noen som har så innmari lyst på sol,varme osv så fatter jeg ikke hvorfor man bare ikke reiser til steder som har det for å feire jul... Jul her borte er og blir feil, feil, feil for meg.

Nei, det var bare at den beskrivelsen din var så utrolig forlokkende akkurat når jeg ser ut på 5-graders gråværet her, at jeg rett og slett ikke klarte å opparbeide noen medlidenhet for klimaet ditt, altså.

Men jeg forstår godt at du velger "det beste av to verdener" og tar akkurat jula i Norge.

Gammel 28-10-06, 15:43   #168
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Er vokst opp med ingen julemiddag Vi hadde laaang frokost/koldtbord i stedet, og ribbe 1.juledag. Det har ført til at jeg ikke har hatt noen preferanser på hva jeg vil spise på julaften. De to julene jeg og mannen har feiret sammen bare oss har vi spist kalkun og pinnekjøtt. I år skal vi feire hos broren til mannen og da blir det ribbe.

Neste år skal vi feire jul hos min familie, og jeg kjenner at jeg nok kommer til å foreslå pinnekjøtt i stedet for koldtbord

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 15:57   #169
Anne

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tøsa, her.

Siden jeg svarte på en tråd om julebrus, ble jeg inspirert til og finne ut hva vi spiser, på julaften!

Her er det PINNEKJØTT! Det er klart det beste! Tilbehør er poteter, ribbefett og kålrabistappe. Juleøl og akevitt, til de som ønsker det. Brus og farris til de andre.

Til dessert har vi ikke noe fast, men som oftes blir det riskrem eller fruktsalat.

Vi har helt samme meny

Gleder meg, bare 8 uker igjen!!!

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 22:14   #170
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vokst opp med persetorsk (lettsaltet torsk) og synes fremdeles at det er den beste julemiddagen. Dessverre er jeg i mindretall og vi spiser nå pinnekjøtt på julaften. Når jeg en gang får en stue som er stor nok til at jeg kan overta julefeiringen så skal vi spise torsk igjen .

Pinnekjøtt skal komme fra utegangersau eller villsau. Det har mer smak og mindre fett. Både min mor og jeg lager pinnekjøttet vårt selv og det pleier å bli veldig godt. For de som ikke lager det selv og som bor i Bergen ville jeg ha handlet på Kvamme på Strandkaien, jeg vet at han selger villsauprodukter og regner med at pinnekjøttet hans også er av villsau.

Vi har pinnekjøttselskap bittelillejulaften. På lillejulaften er det grøt og mandel og sent på kvelden (når det er pyntet og fint) er det skinke med surkål og øl (gleder meg, det er nesten det beste julemåltidet). På førstedag spiser vi kalkun og i løpet av romjulen en gang spiser vi persetorsk.

Når det gjelder julepresanger så kjører vi en dobbeltløsning. Jeg har ikke lyst til å åpne presanger før maten, jeg er tradisjonsbundet nok til å ikke helt synes at det passer. Vi gjør det slik at vi åpner presangene fra dem som er tilstede på julaften på selve dagen og så sparer vi resten til morgenen første juledag. Da har vi en fredelig presangstund i "den lille familien". Det betyr ikke at vi på britisk vis sitter og åpner presanger hver for oss uten å se på hva de andre får. Vi åpner en og en og ser på dem. For jentene betyr det at vi har to runder med presanger og at de har litt mer overskudd til å glede seg over det de får.

Sist redigert av Blå : 28-10-06 kl 23:19. Årsak: Tilføyelse
Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 22:16   #171
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har brukt å bytte på - min far feirer med oss hvert 2. år, og da blir det ribbe, medisterkaker og julepølse.

Svigers feier med oss de årene far ikke er hos oss - da har vi pinnekjøtt.
Til dessert har vi da riskrem.

I år må vi bryte sirkelen, for selv om svigers kommer, kommer også svigerinne, svoger og deres seks barn...
Ungene liker ikke pinnekjøtt, så da blir det ribbe med tilbehør i år.
For svigerfamilien blir det ikke julaften uten en god fruktsalat, så det blir desserten.

Gammel 29-10-06, 12:16   #172
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjemme er det ribbe, pølse, mandelpoteter, surkål, salat, ribbefett, svor, sylteagurk og sennep. Hjemmelaget øl og flere typer akevitt.

Til dessert er det hjemmelaget is med varme multer.

Kjære kommer fra en pinnekjøttfamilie, og der går det i pinnekjøtt med stappe, poteter, øl og akevitt. Jeg liker pinnekjøtt bedre og bedre, og jeg tror nok det blir pinnekjøtt når vi begynner å feire for oss selv.

(også så mye mer lettvint og garantert å få til, i fht ribbe, svor og styr...)

Gammel 29-10-06, 12:19   #173
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ribbe og svor og styr er ikke vanskelig. Jeg hadde veldig prestasjonsangst i forhold til det før jeg hadde prøvd å lage det selv, men når man bruker den Ingrid Espelid-metoden som presenteres på tv hver lille julaften (eller det lille matprat-heftet man får i matbutikken) så blir det helt perfekt hver gang.
Jeg har ihvertfall klart det i minst 10 år nå.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 12:21   #174
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får alltid sprø svor så jeg har aldri skjønt hva som er så vanskelig med det.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 12:50   #175
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg får alltid sprø svor så jeg har aldri skjønt hva som er så vanskelig med det.

Jeg også!

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 12:55   #176
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får også sprø svor de gangene jeg har forsøkt, men jeg synes det er skummelt og har skikkelig prestasjonsangst. (ja, til og med denne dama har litt matrelatert angst av og til).

Gammel 29-10-06, 13:05   #177
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg følger Espelid-metoden, og får aldeles ikke sprø svor hver gang. Må stadig jukse med grill og brenner og you name it, og det ender ofte med italiensk temperament, hylende røykvarsler og max én rute perfekt svor til hver. Og jeg er liksom egentlig ganske flink til å lage mat. Og så er jeg jo ikke særlig glad i ribbe engang. Jeg må ta til vettet og begynne med pinnekjøtt i stedet.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 13:10   #178
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Mannen er en mester i å få sprø svor på ribba, men det hjelper lite når pinnekjøtt er ti ganger bedre.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 14:04   #179
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Og så er jeg jo ikke særlig glad i ribbe engang. Jeg må ta til vettet og begynne med pinnekjøtt i stedet.

Du och jag, Toffen, du och jag...

Det jeg liker med ribbe er egentlig alt det andre rundt, tilbehøret, medisterpølsene (hjemmelagde) godt drikke og stemningen.

Nei, det blir nok pinnekjøtt på oss, ettersom Kjære elsker det med lidenskap og jeg ikke har noe problem med å ofre denne delen av tradisjonene.

Gammel 29-10-06, 14:33   #180
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi spiser Pinnekjøtt! Med kålrabistappe, mårpølse og poteter og Vestlandslefse. (Jeg pleier å lage nordfjordsk "kling" med å stappe alt opp i lefsa og spiser det med hendene som en burrito )

Jeg er, helt ærlig, ikke spesielt glad i ribbe, men måtte bite det i meg (bokstavelig talt) da vi feiret med mannens familie i fjor. Men i år blir det pinnekjøtt

NB! Pinnekjøttet må selvsagt være røkt

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:46.