|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)
Vi har jo alle med oss hver vår "bagasje" inn i en diskusjon. Noe som ofte er en berikelse.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#142 |
|
Leser
|
Husker du at du og jeg har hatt en diskusjon som i alle fall engasjerte deg, den handlet om det å reise rundt i verden og "gjøre bra ting", feks i "Leger uten grenser"? (Ja, ikke jeg da. Med mine medisinkunnskaper hadde jeg vel bedre egnet meg i en junta enn i "Leger uten grenser".
|
|
|
#143 |
|
kamerat
|
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten):ser levende for meg him som juntamedlem:
|
|
|
#144 |
|
Leser
|
Ja, og mannen min kunne ha vært med i juntaen.
|
|
|
#145 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten):fornøyd med seg selv:
“Though she be but little, she is fierce!” - Shakespeare Sist redigert av Ru : 30-12-07 kl 00:29. Årsak: presiserer |
|
|
|
|
|
#147 |
|
intro
|
|
|
|
|
#148 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)At vi jenter er mest fruktbare i midten av 20 årene er gammelt nytt for de fleste.
|
|
|
#149 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Ufrivillig junta?
|
|
|
#150 |
|
Epikur
|
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Er det bare meg, eller skriver Kie aldeles vidunderlig godt?
|
|
|
#151 |
|
flisespikker
|
Det er ikke bare du som skriver vidunderlig godt, nei.
|
|
|
#152 |
|
|
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Snakker vi om juntaer nå? Jeg kan bidra med ehhh.... fint lite, men hvis man trenger noen som kan kløne med å sette opp telt og søle ut kaffen stiller jeg gladelig opp. |
|
|
|
|
|
#153 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Merkelig at du synes det er så rart, man har alle forskjellige oppfatninger av forumbruk, men det som er sikkert er at det er mennesker med følelser, tanker og forskjellig bakgrunn og erfaringer som skriver og leser. Og at noen kan bli opphisset, irritert, sinna, engasjert, såret og lei seg av hva andre mennesker mener om en sak som gjelder dem direkte eller indirekte finner jeg ikke rart i det hele tatt.
|
|
|
#154 |
|
flisespikker
|
Jeg tror spørsmålet var om man føler seg personlig krenket eller angrepet, ikke om man blir irritert, sint eller lignende fordi man er engasjert i en sak som blir diskutert.
|
|
|
#155 |
|
Nek er allrighte dyr
Det er litt samme side av en sak, synes nå jeg. At noen unge mødre som sikkert har følt en del på fordommer i RL, føler seg støtt (ikke direkte krenket) av noen uttalelser om unge mødre som en gruppe er ikke rart. Det er selvfølgelig basert på følelser, og skrevet i en sinnstemning som reflekteres i innlegget. Det er vel ikke dermed sagt at de ikke skjønner at det ikke gjelder dem personlig.
|
|
|
#156 |
|
flisespikker
|
Det er sikkert en litt uklar gråsone, det der, men jeg synes likevel det er forskjell på å føle seg fornærmet og sint fordi man identifiserer seg med en gruppe som man mener blir kritisert (f.eks. å bli irritert fordi noen sier at mange unge mødre er lite gjennomtenkte og/eller ikke så smarte), og å føle seg personlig fornærmet fordi man mener at en generell uttalelse er rettet mot en selv (f. eks. å bli irritert fordi man tror at en slik uttalele betyr at man selv, som ung mor, nødvendigvis er lite gjennomtenkt og ikke så smart).
|
|
|
#157 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#158 |
|
Nek er allrighte dyr
Nå husker jeg ikke alle innleggene i tråden, men det er slik jeg har oppfattet svarene fra de unge mødrene. Altså, at de har følt seg støtt på vegne av gruppen fordi de naturlig nok identifiserer seg med den og at svarene gir eksempel på seg selv som det motsatte av det som er kritisert. Jeg har ikke oppfattet noen som så personlig fornærmet, men jeg synes jo det ganske naturlig at de svarer i tråden med seg selv som eksempel og at svarene gir en smule uttrykk for at de ikke liker generaliseringen av gruppen unge mødre. Det blir jo litt det, å uttale at mange unge mødre fra et sted ikke akkurat er de skarpeste knivene i skuffen. Jeg skjønner at det sikkert er tilfellet, det gjelder forsåvidt majoriteten av unge mødre fra mitt hjemsted også. Men jeg skjønner også at hvis jeg hadde uttalt at de fleste var det, så ville noen i gruppen følt seg urettferdig karakterisert fordi de er oppgående og flinke unge mødre. Jeg synes det er forskjell på dypt personlig krenket der man ikke ser noen andre sider enn sin egen sårede følelse, enn at man føler seg litt støtt og gjerne vil motbevise påstanden.
|
|
|
#160 |
|
flisespikker
|
Jeg uttalte meg ikke om svarene i tråden (som jeg bare har skummet), jeg prøvde bare å forklare hva jeg mente var forskjellen mellom å bli sint over generelle uttalelser man mener er feilaktige eller krenkende, og å bli sint over generelle uttalelser fordi man føler de er rettet mot en selv personlig.
|
![]() |
|
|