Sv: Gir du dine små barn koffein?
Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.
Dette skjønner jeg ikke helt. Vil det si at så lenge vannet inneholder mindre salt enn kroppsvæske så er det innenfor en rimelig grense? Betyr det at man egentlig kan drikke en god del Farris per dag? Toåringen min (og mora hans) drikker mye Farris, så det hadde vært fint om det viser seg at jeg har overdrevet saltangsten.
Opprinnelig lagt inn av Emma, her.
Farris er en tørstedrikk med høyt saltinnhold, det er hevet over enhver tvil. Og mange av oss har et kosthold med for mye salt i fht det som er anbefalt. Små barn og folk med tendens til for høyt blodtrykk bør ikke bruke Farris som tørstedrikk på daglig basis.
Farris har høyere saltinnhold enn springvann ja, men det er likevel ikke veldig høyt saltinnhold i det.
Jeg synes å huske at det står 400mg/L Na på etiketten på Farrisflaskene jeg.
I forhold kan man tenke på at saltvann som man regner som nøytralt i forhold til kroppsvæskene (isotont) er 9%, dvs 9 g/L. Så tilførsel av hypotont farris vil gi en uttynning i forhold til den væsken som blir tilført.
Om man har en diett med alt for mye salt, så er det selvfølgelig enda bedre å drikke vann uten noe som helst salt for da tynner man ut mer, uten at man kan si at Farris er spesielt salt.
Annet eks (grovregnet og ikke dobbeltsjekket): basalbehovet for Natrium er omtrent 1 mmol/kg/døgn. Om man skulle ha dekket dette bare gjennom Farris så hadde en 70 kg person måtte ha 70 mmol /døgn. I Farris er det altså 400 mg/L, som tilsvarer omtrent 6 mmol/L. Det vil si at man måtte ha drukket omtrent 12 l Farris for å få dekket saltbehovet.
For meg blir det derfor helt logisk at om man drikker en liter Farris om dagen så har det liten innvirkning på saltinntaket i forhold til maten ellers, det er middagsmaten man må skjære ned saltinnholdet på for å si det sånn.