Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan vasker man truser og hvite klær?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-08, 17:00   #21
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan vasker man....

Safran;

Synes du det er merkelig at folk følger vaskeanvisningen? I alle dager...

Det er uansett ved å følge vaskeanvisningen jeg har lært meg å vaske klær slik at jeg beholder de lengst mulig.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 17:07   #22
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Safran;

Synes du det er merkelig at folk følger vaskeanvisningen? I alle dager...

Det er uansett ved å følge vaskeanvisningen jeg har lært meg å vaske klær slik at jeg beholder de lengst mulig.

Mine klær holder også lenge, men jeg ser meg ikke blind på anvisningen. Jeg vet nemlig at bomull trenger minst 55 grader for at alle uhumskheter skal dø, og vanskelige flekker forsvinne. Jeg finner det merkelig at man vasker truser på 30 eller 40 grader fordi det står på lappen, ja. Veldig mange produsenter undermerker klærne.

Gammel 04-01-08, 17:11   #23
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Husker ikke hvem det var som skrev et eller annet om gamle vaskemetoder og hvor mye bra det var å hente der, men uansett: Det har skjedd ei utvikling siden grønnsåpas tid som gjør at det ofte ikke er nødvendig å vaske med like høy temperatur som før i tida.

Gammel 04-01-08, 17:15   #24
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Mine klær holder også lenge, men jeg ser meg ikke blind på anvisningen. Jeg vet nemlig at bomull trenger minst 55 grader for at alle uhumskheter skal dø, og vanskelige flekker forsvinne. Jeg finner det merkelig at man vasker truser på 30 eller 40 grader fordi det står på lappen, ja. Veldig mange produsenter undermerker klærne.

De fleste av mine truser kan vaskes på 60 grader, og de få som ikke kan det vaskes allikevel på 60. Jeg kan leve med å kjøpe nye truser ganske ofte.

Mine klær ( hele familiens) er aldri så møkkete at jeg trenger å vaske det på 60 grader. Jeg vasker kun håndklær, sengetøy, sokker og undertøy på 60, resten går som regel på 40 grader ( eller iflg. vaskeanvisningen).

Ingen av oss er unormalt mye syke fordi vi ikke vasker alle klær på minst 60 grader.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 17:26   #25
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

De fleste av mine truser kan vaskes på 60 grader, og de få som ikke kan det vaskes allikevel på 60. Jeg kan leve med å kjøpe nye truser ganske ofte.

Mine klær ( hele familiens) er aldri så møkkete at jeg trenger å vaske det på 60 grader. Jeg vasker kun håndklær, sengetøy, sokker og undertøy på 60, resten går som regel på 40 grader ( eller iflg. vaskeanvisningen).

Ingen av oss er unormalt mye syke fordi vi ikke vasker alle klær på minst 60 grader.

Jeg har aldri sagt at noen blir syke fordi de ikke vasker gensere på 60 grader. Jeg snakker primært om undertøy, sengetøy og håndklær, og det vasker du jo på 60 grader. Poenget er at man ikke kan se på hva produsenten anbefaler av vasketemperatur uten å tenke selv. Jeg har en venninde (som attpåtil er lege) som vasker alle klær på 40 grader fordi det står på lappen. Herunder truser, håndklær og sengetøy. Blærgh!

http://www.rosenvold.no/html/Tekstilfiberguide.htm

Gammel 04-01-08, 17:39   #26
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vasker man truser og hvite klær?

Opprinnelig lagt inn av Vito, her.

Jeg har truser det står 30 grader i ... følger du det også?

Jeg kjøper ikke slike. Heller ikke klær som ikke kan vaskes.

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Det har jeg aldri opplevd selv i hvert fall, og det trikset her har jeg brukt mange ganger. Det er ikke mer enn ca 1/2 - 1 dl du har i, og med alt vannet blir det ikke veldig sterkt. I tillegg skylles det jo godt, så det tror jeg ikke du behøver å bekymre deg over

Hehe, jeg synes det hørtes mye ut. Når jeg hørte litt, så tenkte jeg en teskje.

Gammel 04-01-08, 18:44   #27
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Litt eddik sammen med klærne når du vasker klærne hjelper til å holde fargen på tøyet. Vær nøye med å ha en dæsj eddik i vannet spseielt når du vasker tøy med flere farger (eks røde treningsbuker som har hvite striper ned benet) for det hindrer "fargeblødninger".

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 18:50   #28
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Vi sorterer klær slik: Hvite truser, håndklær, koppehåndklær/filler, sokker og andre lignende klesplagg på kokvask. Bruker pulver for lys/hvitvask. Ha i noe klor, biotex, eller clillit bang pulver dersom de begynner å se litt gråaktig ut, eller dersom de er skikkelig skitne.

Mørke truser, sokker, håndklær osv på 60 med pulver for farget tøy. Kanskje noe eddik i dersom det er skikkelig sterke farger eller dersom et plagg vaskes for første gang.

Øvrige hverdagsklær pleier jeg vaske på 40.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 19:07   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kjøper andre farger enn hvitt. :enkel:

Gammel 04-01-08, 19:30   #30
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Iset: Hva med truser da? Man går truseløs? :kreativ og enkel:

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 19:49   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei det finnes vel andre trusefarger enn hvitt? Jeg har både rosa, sorte og grå truser.

Gammel 04-01-08, 20:07   #32
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jeg kjøper ikke slike. Heller ikke klær som ikke kan vaskes.

Hehe, jeg synes det hørtes mye ut. Når jeg hørte litt, så tenkte jeg en teskje.

Da får du det nok ikke hvitt. I forhold til vannmengden i en normal vask blir det jo ikke stort.

Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 20:47   #33
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da får du det nok ikke hvitt. I forhold til vannmengden i en normal vask blir det jo ikke stort.

Nei, der kan du se. Nå skjønner jeg for første gang hvorfor folk som ikke er vant til eller er så flink med mat trenger nøyaktige oppskrifter. Jeg skjønner jo godt hva som kan skje dersom jeg mener en teskje når jeg sier en dæsj med noe, og de tenker en halv til en dl. Alt med måte er et meget vidt begrep som kjent.

Gammel 04-01-08, 21:20   #34
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trusene her i huset vaskes som regel på 40 grader. En sjelden gang på 60 hvis jeg har en 60 graders-vask på gang. Ingen av oss har dødd av det, og ikke føler vi oss særlig urenslige heller.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 21:32   #35
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Trusene her i huset vaskes som regel på 40 grader. En sjelden gang på 60 hvis jeg har en 60 graders-vask på gang. Ingen av oss har dødd av det, og ikke føler vi oss særlig urenslige heller.

Da er det nok ikke noen her inne som vil byttelåne truser med deg, nei.

Jeg vasker undertøyet litt som det faller seg, av og til på 60 og av og til på 40, avhengig av hva annet som skal i maskinen samtidig. Til gjengjeld tørketromles de alle sammen, så jeg tenker de fleste bakteriene forsvinner uansett, jeg. Og skulle ikke maskinene ta dem, så regner jeg med at strykingen etterpå gjør det.

Jeg har for øvrig aldri kokvasket noe annet enn skurefiller, og da fordi maskinen trenger det, ikke for klutenes skyld.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 23:08   #36
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vito, her.

Jeg har truser det står 30 grader i ... følger du det også?

Jeg vasker i hvert fall også disse på 60 grader

Gammel 08-02-08, 23:58   #37
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Hvitt tøy må KUN vaskes sammen med hvitt tøy om man skal ha et håp om å bevare de hvite.
I tillegg har jeg tatt litt klor i beholderen på vaskemaskina en gang i blandt når jeg vasket hvitt tøy (bomull!) og da holder det seg hvitt lenger.
Trusene blir vel fort slaskete om de skal vaskes slik at de blir rene - nemlig minimum 60 grader.

Gammel 09-02-08, 00:01   #38
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Undertøy, håndklær og sengetøy vaskes på 60, Noen ganger 90 (bortsett fra mine truser, de går bare i 60 graders vask)
Kulørt tøy vaskes på 40.
Ekstra skittent bomullstøy går på 60.

Gammel 09-02-08, 00:08   #39
lille my
Erfaren

lille my sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
lille my er populærlille my er populærlille my er populærlille my er populær
Standard

Jeg har et program på vaskemaskinen på 67 grader.Der går det meste av sengetøy,labber,undertøy,håndklær og vaskekluter.
Så koker jeg noe hvitvask innimellom.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:09.