Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp/hushjelp?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-08, 00:53   #101
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp/hushjelp?

Synes det kommer ann på. Vil si at de to friske, 21 år gamle kameratene mine som studerer faller innunder kategorien lat da de har ansatt vaskehjelp
Er selv student og vet det kan være hardt altså, men come on!?

Ellers har jeg svært få innvendinger med at folk har vaskehjelp. Spesiellt i en travel hverdag med arbeid og barn.

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 00:56   #102
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg veit ikke hvordan det er med andre, men jeg kunne godt tenkt meg å ha en sånn hushjelp. Og ja, jeg er lat.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 01:34   #103
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tammen, her.

Synes det kommer ann på. Vil si at de to friske, 21 år gamle kameratene mine som studerer faller innunder kategorien lat da de har ansatt vaskehjelp
Er selv student og vet det kan være hardt altså, men come on!?

Det er vel ikke "verre" å ha vaskehjelp om man studerer enn om man gjør noe annet. Jeg brukte i alle fall ikke noe mer tid på husarbeid da jeg var student enn da jeg begynte å jobbe. (Eller jo, forresten, i eksamensperioden, men det blir liksom noe annet. )

Gammel 06-01-08, 01:35   #104
Hønni

Hønni sin avatar

Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, man er smart!

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 02:57   #105
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Jeg veit ikke hvordan det er med andre, men jeg kunne godt tenkt meg å ha en sånn hushjelp. Og ja, jeg er lat.

Det er da ikke noe å være flau for. *lat og stolt*

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 03:43   #106
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er vel ikke "verre" å ha vaskehjelp om man studerer enn om man gjør noe annet. Jeg brukte i alle fall ikke noe mer tid på husarbeid da jeg var student enn da jeg begynte å jobbe. (Eller jo, forresten, i eksamensperioden, men det blir liksom noe annet. )

Nei det er sant, men man har som regel ikke så mange andre forpliktelser som student og burde ha enklere for å kunne feie litt over eget dritt( hvertfall gjelder dette disse gutta som har masser av tid) Tenker ikke på alle studenter. men disse er late! Jeg vil si det er latskap å ha vaskehjelp fordi man ikke gidder uavhengig av tid og krefter.

Om det er fyfy at andre er late skal jeg i grunnen ikke legge meg bort i da jeg til tider tar 1.premie i latskap og sikkert ikke hadde takket nei til en vaskehjelp selv.

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 11:50   #107
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Det er vel ikke akkurat nytt? Jeg vokste opp i nærheten av en studentby med masse utenlandske, og eksotiske i mine øyne, studenter. De var på slike programmer, og tanken var nettopp at de skulle lære kompetanse mens de (midlertidig) var i Norge for at denne kompetansen så skulle komme U-landet til gode når de reiste hjem igjen. Det var bare det at de oftest ikke ville tilbake etter endt studium; og det kan jeg egenlig godt forstå.

Ja, det er sikkert ikke noe nytt i form av studenter. Men her var det mer snakk om arbeidsinnvandring. Både i form av utvikling av verdifull kompetanse, i tillegg til norske penger, eller human- og finansiell kapital, som professoren sier det.

Sitat:

Arne Jon Isachsen trekker frem noen momenter fra nyere forskning som fremhever mulighetene som arbeidsinnvandring inviterer til.
Barrierer for flytting av mennesker mellom land har ikke blitt bygget ned i samme tempo som tollmurer er blitt revet, og hindringer for flytting av kapital mellom land er blitt tatt bort.
En konsekvens av sterkere begrensninger på arbeidskraftens bevegelighet er at prisforskjeller over land er enormt mye større for arbeidskraft enn for varer og kapital. Samme type arbeidskraft betales fort vekk ti-tolv ganger så meget i rike land som i fattige land.
Ut fra rene effektivitetsbetraktninger er det mer å hente ved økonomisk integrasjon dess større prisforskjellene er i utgangspunktet.
Når det nå er slik at forskjeller i priser på arbeidskraft til de grader overskygger andre prisforskjeller, betyr det store gevinster i samlet produksjon om man åpnet opp for fri vandring av folk mellom land.

Forslag til ny modell

- Hvorfor ikke da lempe på reglene og gjøre det lettere for folk å flytte fra fattige til rike land?, spør Isachsen.
Professor Dani Rodrik ved Harvard University har ifølge Isachsen pekt på at om man satset på midlertidig innvandring, dvs. gav oppholds- og arbeidstillatelse for bare tre til fem år, ville innvandring være mer akseptabelt for mottakerlandene. Arbeiderne kommer stort sett alene. De reiser hjem før de blir pensjonister.
Men også for innvandrernes hjemland mener Rodrik at en slik modell har noe for seg:
Initiativrike arbeidstakere får impulser og læring i et annet miljø. Som de tar med seg hjem. For å sikre at de reiser tilbake til hjemlandet antyder professoren at man kunne holde igjen en viss prosent av lønnen. Som den enkelte fikk utbetalt ved returen. Da vil arbeidstakeren ikke bare ha med seg ny humankapital hjem, med også finansielle ressurser av et visst omfang.

Og essensen:

Sitat:

En annen fordel ved å legge til rette for gjestearbeidere fra fattige til rike land er den økte pengestrømmen som da vil gå motsatt vei. Man sender penger hjem.
- Disse midlene har en annen karakter enn u-hjelp. Det er penger tjent i sitt ansikts sved. Sannsynligheten for at de blir sløst bort eller forsvinner i feil lommer, som så ofte skjer med u-hjelpsmidler, er således langt mindre, mener Isachsen.
Han understreker at det primære poenget her ikke er Norges behov for arbeidskraft. – Poenget er denne arbeidskraftens behov for å tjene sine egne penger og å utvikle nye og nyttige kunnskaper og ferdigheter.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 12:00   #108
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har bare lest hovedinnlegget, men hva i alle dager er galt med å være litt lat, da, hvis det er derfor man har vaskehjelp? Jeg er sterk tilhenger av at man skal bruke tiden sin til det man virkelig vil bruke tiden sin til, så lenge det ikke går ut over noe enda viktigere, kanskje. Vil man ikke vaske og har penger til vaskehjelp, så javel? Ingenting er vel bedre? Jeg synes altfor mange mennesker bruker tiden sin feil, altså på noe annet enn det de egentlig ønsker. Når det er sagt, så vil ikke jeg ha vaskehjelp, men det er av helt andre årsaker. Jeg vil ikke ha andre mennesker inn i huset mitt på den måten. Dessuten liker jeg å gjøre det trivelig rundt meg og så har jeg en mann som vasker.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 12:05   #109
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil si det er latskap å ha vaskehjelp fordi man ikke gidder uavhengig av tid og krefter.

Hvorfor det? Latskap kan være så mangt, det, det er vel nokså subjektivt. Jeg har ingen problemer med å forstå at disse vil bruke tiden til noe annet, f.eks. kitesurfing, slektsgransking eller hva søren som helst. Jeg kjenner mange JEG vil definere som late på enkelte områder, men de er ikke meg og må få lov å leve et annerledes liv! Jeg er sikkert også lat på mange områder, selv om jeg liker å rydde og tildels også vaske.

Gammel 06-01-08, 12:12   #110
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Vår foreldre/mødregenerasjon elsker martyriet sitt, det har gjort dem til dem de er. Å slite og slepe og klage og syte har konstuttert generasjoner av kvinner som ekte kvinner. Livet skal være slitsomt, alt skal være fælt, har man ikke noe å klage over, har man intet liv.

Jeg, derimot, nekter å væe martyr, og prioriterer glatt å betale noen for å vaske gulv og bad, slik at jeg har mer tid til å lage skikkelig mat, trene og hygge meg med familien.

Veldig enig. (Til tross for at jeg, som allerede nevnt, liker å vaske selv og akkurat når jeg vil.)

Du skulle hørt min 86 år gamle farmor på julaften! Hun satt og skrøt til min mor over den gode maten. Jeg innvendte at det jo godt kunne vært min far som hadde laget den, for alt hun visste. Jeg sa også at hos de fleste venneparene våre er det mannen som lager maten. Da svarte min farmor: Hva slags venninner er det du har? Sitter de bare på baken?

Det ble dødsstille rundt bordet, og til og med jeg, som ikke tar fem øre for å svare henne tilbake, mistet munn og mæle. Til slutt begynte noen å le. Det verste var vel at hun ikke engang skjønte at det var HUN som dreit seg ut.

Og det kom fra henne, som har vært yrkesaktiv hele sitt liv. Jeg er målløs. Mine foreldre mener at man ikke kan lære en gammel hund å gjø og at jeg bare må jatte med henne. Men jeg er nok ikke så diplomatisk anlagt som de fleste andre i min familie.

Gammel 06-01-08, 12:21   #111
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil si det er latskap å ha vaskehjelp fordi man ikke gidder uavhengig av tid og krefter.

Hvis du bytter ut "gidder ikke" med "liker ikke", så har du meg. Jeg bruke tiden min på andre ting.

Sist redigert av Skremmern : 06-01-08 kl 12:27. Årsak: O boy, så mye feil en søndags morgen!
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 12:23   #112
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min svigermor ble mildt sagt sjokkert over å høre at vi hadde noen som vasket leiligheten vår hver 14 dag. Hun er hjemmeværende husmor, så kritikken prellet rett av oss. Det er slitsomt nok å være tobarnsforeldre i full jobb, og det tar mer enn nok tid å rydde, moppe kjøkkengulv etter hver middag grunnet diverse gris på gulvet + støvsuging om vi ikke kunne unne oss å slippe gulvvasken i tillegg. Så man kan gjerne kalle meg lat, selv syns jeg at jeg er smart.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 14:05   #113
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Min svigermor ble mildt sagt sjokkert over å høre at vi hadde noen som vasket leiligheten vår hver 14 dag.

Min svigermor skal aldri få vite at vi har vaskehjelp hver uke.

Gammel 06-01-08, 20:08   #114
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Drit nå i disse svigermødrene!

Gammel 06-01-08, 20:27   #115
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Herregud, verden går nå framover og folk flest har fått mer penger. Det er klart at man kan kjøpe seg vekk fra det man ikke liker. Jeg er helt sikker på at når jeg er 80 år (forhåpentligvis blir jeg det, frisk og rask) så vil jeg ikke se meg tilbake og angre på alt jeg IKKE vasket selv.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 20:36   #116
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Man er ikke lat, men man prioriterer å bruke tid/penger på noe annet.

Gammel 06-01-08, 20:37   #117
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mor syns forresten vi er kjempelure som har vaskehjelp. Svigermor legger seg ikke opp i det. Min mor vet jeg er lat, svigermor tror jeg er stresset og viktig yrkesutøver med små, aktive barn og lat mann.

Gammel 06-01-08, 20:45   #118
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er litt lat av meg, men har hverken hushjelp eller vaskehjelp.
*Ser meg rundt* Burde nok hatt det..

Gammel 06-01-08, 22:00   #119
snus
Fullverdig medlem

snus sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
snus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nei jeg synes ikke man er lat men smart jeg skulle gjerne hatt det

Gammel 06-01-08, 22:21   #120
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Vår foreldre/mødregenerasjon elsker martyriet sitt, det har gjort dem til dem de er. Å slite og slepe og klage og syte har konstuttert generasjoner av kvinner som ekte kvinner. Livet skal være slitsomt, alt skal være fælt, har man ikke noe å klage over, har man intet liv.

He he! Min mor må ha sovet i timen da de lærte seg det der. Ikke gikk hun på husmorskole heller, slik som resten av veninnene/slektningene. Hun har knapt løftet en finger i huset i min oppvekst (overlatt det til min far), i stedet har hun tatt to stk høyere utdanninger mens hun fikk 4 barn.

Men jeg tror likevel hun ville ha hevet øyenbryna hvis vi ansatte vaskehjelp. Hun er nemlig veldig opptatt av at man må spare, så hun velger heller å bo sammen med hybelkaniner og det som verre er, enn å prioritere husvask, enten det er selvgjort eller out-sourcet...

(Må si jeg digger den siden av min mor )

Men tilbake til hovedinnlegget: enig med de fleste andre her, i at det ikke er latskap å ansette vaskehjelp. Det handler bare om hvordan man prioriterer, hvis man har råd til det. Og jeg skjønner ærligtalt ikke at folk (da særlig kvinner) ønsker å gå ned i stillingsprosent for å kunne gjøre mer husarbeid, når det mest sannsynlig lønner seg å beholde jobben og bruke pengene på vaskehjelp. Men det har vel med smak og behag å gjøre. Selv trives jeg bedre på jobben enn over vaskebøttene.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:17.