Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva spiser dere på julaften?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-06, 14:40   #181
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

NB! Pinnekjøttet må selvsagt være røkt

Nei, det må det selvsagt ikke
Saltet og tørket og dampet over bjørkepinner.

Gammel 29-10-06, 14:46   #182
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Nei, det må det selvsagt ikke
Saltet og tørket og dampet over bjørkepinner.

Skal vi slåss om det?

(Nå lager jeg spørreundersøkelse, så skal vi se. Hvis jeg taper, så velger jeg å tro at det skyldes dine melopers )

Sist redigert av Koma : 29-10-06 kl 15:18.
Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 15:12   #183
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pinnekjøttet skal selvsagt være røkt og helst av bog.

Gammel 29-10-06, 15:15   #184
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Pinnekjøttet skal selvsagt IKKE være røkt. Tullejenter.

Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 16:39   #185
TGM
drømmende

TGM sin avatar

TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har svineribbe med medisterkaker, medisterpølser, surkål, poteter og lefser.

Vi pleier også å ha pinnekjøtt hos mamma en gang i løpet av romjula. Gubben er ikke spesielt glad i pinnekjøtt, men jeg kunne glatt ha bytta ut ribba på julaften.
Problemet da ville jo være at vi ville gått glipp av 1. dagskosen, nemlig kald ribbe i lefse med sennep.

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 11:29   #186
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg får alltid sprø svor så jeg har aldri skjønt hva som er så vanskelig med det.

Jeg undres på om det der rett og slett kan være avhengig av stekeovn? Man hører alle slags triks og folk som prøver alt uten at det virker, og da tror jeg kanskje det må være "omstendigheter utenfor kokkens kontroll". :trøster Toffen:

Gammel 30-10-06, 11:59   #187
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Mannen er en mester i å få sprø svor på ribba, men det hjelper lite når pinnekjøtt er ti ganger bedre.

Du får sagt det. Jeg synes ikke ribbe er godt i det hele tatt. Men det har sannsynligvis med (mangel på) tradisjon å gjøre. Pinnekjøtt er jul! Pinnekjøtt er godt! Sursteik også. Det er julaften for meg.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 12:11   #188
Nasse Nøff
Oslojente i eksil

Nasse Nøff sin avatar

Nasse Nøff er litt kul
Standard

Vi spiser pinnekjøtt med kaålrabbistappe og poteter. I tillegg har vi medisterkaker og medisterpølser. Ungene skal selvfølgelig kose seg de også, selvom de må spise litt pinnekjøtt også. Øl og akevitt til selvfølgelig, unntatt til ungene de får brus. Til dessert har vi hjemmelaget karamellpudding.

Nasse Nøff er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 12:14   #189
Nasse Nøff
Oslojente i eksil

Nasse Nøff sin avatar

Nasse Nøff er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Du och jag, Toffen, du och jag...

Det jeg liker med ribbe er egentlig alt det andre rundt, tilbehøret, medisterpølsene (hjemmelagde) godt drikke og stemningen.

Nei, det blir nok pinnekjøtt på oss, ettersom Kjære elsker det med lidenskap og jeg ikke har noe problem med å ofre denne delen av tradisjonene.

Vi har også valgt en annen løsning på julematen siden jeg er vant med min tantes tørre kalkun (stuffing INNI kalkunen hva er det??? Stuffing som serveres utenfor, ja se det går bra. ) og mannen er vant med ribbe, noe som jeg ikke er så veldig glad i. Dermed ble det pinnekjøtt i stedet.

Gammel 30-10-06, 12:52   #190
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk et stykke med skikkelig vondt og skjemt pinnekjøtt ifjor, og selv om jeg egentlig syns pinnekjøtt er deilig (bortsett fra på julaften) så mistet jeg litt lysten på det etter det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 12:56   #191
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Vi har fiskesuppe, kokt kveite med tilbehør, og multekrem på julaften.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 13:28   #192
Nasse Nøff
Oslojente i eksil

Nasse Nøff sin avatar

Nasse Nøff er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg syns det er best å feire jul hjemme hos oss selv, og det har vi gjort i mange år nå. Det kommer jo en gang da man selv må være mammaen som lager den jula som er sånn som den skal være. Like greit å komme igang, syns jeg da. Jeg vil gjerne at jul for ungene mine skal være hjemme hos oss.

Helt enig. Besteforeldre kan heller komme til oss.

Sist redigert av Nasse Nøff : 30-10-06 kl 15:54. Årsak: Mystisk skrivefeil :sukk:
Gammel 30-10-06, 15:16   #193
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nasse Nøff, her.

Helt enig. Besteforledre kan heller komme til oss.

Hvis vi hadde hatt bedre plass, evt. bodd i samme by som besteforeldrene, ville jeg nok syntes det jeg også.

Gammel 30-10-06, 15:31   #194
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis vi hadde hatt bedre plass, evt. bodd i samme by som besteforeldrene, ville jeg nok syntes det jeg også.

Vi har heldigvis plass, så vi har mannens foreldre her fra lillejulaften til 3. eller 4. juledag, da hopper vi i bilen og kjører til min foreldre (om vær-, vind- og føreforhold tillater det). De bor 50 mil unna, og det er en tur jeg ikke direkte gleder meg til midtvinters ... De siste årene har vi tatt hurtigruta en vei, men det koster jo.

Denne tråden blir jeg forresten sulten av. Jeg gleder meg til jul!

Gammel 30-10-06, 15:53   #195
Nasse Nøff
Oslojente i eksil

Nasse Nøff sin avatar

Nasse Nøff er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vi har heldigvis plass, men ingen av besteforeldrene bor i samme by som oss. Men foreløpig er det ingen av dem som kommer. En grunn til at mine foreldre ikke kommer er fordi min gamle mormor på snart 98 år lever fortsatt, og vi vil ikke at hun skal feire jul alene. Men de har sagt at den dagen hun ikke lever lenger så kommer de på besøk. Da drar de på rundgang mellom oss og mine søsken, dvs de tar vel med seg lillebroren min også (han er nå 25 år, og er ikke så liten lenger), hvis han ikke har skaffet seg sin egen familie innen den tid da vel og merke. Den som lever får se.

Det er flere grunner til at jeg ikke vil dra bort i jula.

En er at mine foreldre bor i Oslo, mine svigerforeldre bor i Lofoten mens jeg bor i Trondheim. Det er uansett langt hvor enn måtte ønske å dra på vinterveier. Vi har 3 barn, så fly kommer ikke på tale, nordover er det altfor dyrt. Bare sjekk selv med SAS/Norwegian og Widerø (må ta W. - eneste fly til Lofoten). Og da bilen fullasta med pakker og trøtte slitne unger og 2 voksne på glatte vinterveier er IKKE aktuelt, og da hjem igjen med dobbelt så mange pakker. Nei fysj.

Vi ønsker å ha det rolig og fredelig. Men vi tar gjerne i mot besøk. Det gleder vi oss til. Mine foreldre kommer jo gjerne, mens mine svigerforeldre er såpass knyttet til egen jul at det spørs. Men det får være deres eget tap.

En annen grunn er at vi ønsker å skape våre egne juletradisjoner på våre egne premisser, og det kan bare gjøres hjemme hos oss selv.

Men man har jo egne ønsker og tradisjoner for jula, så det beste er jo å gjøre som man selv ønsker. Eller?

Sist redigert av Nasse Nøff : 30-10-06 kl 15:56. Årsak: Æsj, enda en skrivefeil. Går fort i svingene.
Gammel 30-10-06, 15:55   #196
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nasse Nøff, her.

Men man har jo egne øsnker og tradisjoner for jula, så det beste er jo å gjøre som man selv ønsker. Eller?

Absolutt.

Gammel 30-10-06, 16:06   #197
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tradisjonen i min familie er reinsdyrsteik med fantastisk fløtesaus, snittebønnestuing, rosenkål, blomkål, tyttebær, poteter.
Dessert er ofte riskrem eller hjemmelaget karamellpudding.

Samboers tradisjon er ribbe.

1. eller 2. juledag pleier vi å ha pinnekjøtt, og det er minst like godt som reinsdyrstek!

I år skal vi ha min familie på julaften, og jeg skal lage reinsdyrstek for første gang.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 22:54   #198
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ribbe, sosisser, saus, poteter, sur- og rødkål + grønnsaker.

Riskrem til dessert.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 23:21   #199
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi spiser ryper, det er ganske vanlig på Island. I gamle dager var det fattigmannsjulemat, mens de rike spiste røkt svinekam eller tilsvarende. Nå som rypen snart er på truede dyrearter listen så er det omvendt

Og til forrett har vi røyket og gravet laks

Mannens familie spiser ribbe....

Gammel 02-11-06, 14:10   #200
Vanilja
Ikke fullt så fin

Vanilja sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Ribbe, medisterpølser og medisterkaker.
Jeg spiser kun ribbe, hvis jeg får kotelettkammen.

Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:22.