|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Hva spiser dere på julaften?
Nei, det må det selvsagt ikke
|
|
|
|
#182 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Sist redigert av Koma : 29-10-06 kl 15:18. |
|
|
|
|
|
#184 |
|
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva spiser dere på julaften?Pinnekjøttet skal selvsagt IKKE være røkt. |
|
|
|
|
|
#185 |
|
drømmende
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva spiser dere på julaften?Vi har svineribbe med medisterkaker, medisterpølser, surkål, poteter og lefser. |
|
|
|
|
|
#186 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg undres på om det der rett og slett kan være avhengig av stekeovn? Man hører alle slags triks og folk som prøver alt uten at det virker, og da tror jeg kanskje det må være "omstendigheter utenfor kokkens kontroll". :trøster Toffen:
|
|
|
#187 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#188 |
|
Oslojente i eksil
![]() |
Sv: Hva spiser dere på julaften?Vi spiser pinnekjøtt med kaålrabbistappe og poteter. I tillegg har vi medisterkaker og medisterpølser. Ungene skal selvfølgelig kose seg de også, selvom de må spise litt pinnekjøtt også. Øl og akevitt til selvfølgelig, unntatt til ungene de får brus. Til dessert har vi hjemmelaget karamellpudding. |
|
|
|
|
|
#189 |
|
Oslojente i eksil
![]() |
Vi har også valgt en annen løsning på julematen siden jeg er vant med min tantes tørre kalkun (stuffing INNI kalkunen hva er det??? Stuffing som serveres utenfor, ja se det går bra. |
|
|
|
|
|
#190 |
|
Fortynnet
|
Sv: Hva spiser dere på julaften?Jeg fikk et stykke med skikkelig vondt og skjemt pinnekjøtt ifjor, og selv om jeg egentlig syns pinnekjøtt er deilig (bortsett fra på julaften) så mistet jeg litt lysten på det etter det. |
|
|
|
|
|
#191 |
|
På vei
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva spiser dere på julaften?Vi har fiskesuppe, kokt kveite med tilbehør, og multekrem på julaften. |
|
|
|
|
|
#192 |
|
Oslojente i eksil
![]() |
Helt enig. Besteforeldre kan heller komme til oss. Sist redigert av Nasse Nøff : 30-10-06 kl 15:54. Årsak: Mystisk skrivefeil :sukk: |
|
|
|
|
|
#193 |
|
flisespikker
|
Hvis vi hadde hatt bedre plass, evt. bodd i samme by som besteforeldrene, ville jeg nok syntes det jeg også.
|
|
|
#194 |
|
Viser tenner
|
Vi har heldigvis plass, så vi har mannens foreldre her fra lillejulaften til 3. eller 4. juledag, da hopper vi i bilen og kjører til min foreldre (om vær-, vind- og føreforhold tillater det). De bor 50 mil unna, og det er en tur jeg ikke direkte gleder meg til midtvinters ... De siste årene har vi tatt hurtigruta en vei, men det koster jo.
|
|
|
#195 |
|
Oslojente i eksil
![]() |
Vi har heldigvis plass, men ingen av besteforeldrene bor i samme by som oss. Men foreløpig er det ingen av dem som kommer. En grunn til at mine foreldre ikke kommer er fordi min gamle mormor på snart 98 år lever fortsatt, og vi vil ikke at hun skal feire jul alene. Men de har sagt at den dagen hun ikke lever lenger så kommer de på besøk. Da drar de på rundgang mellom oss og mine søsken, dvs de tar vel med seg lillebroren min også (han er nå 25 år, og er ikke så liten lenger), hvis han ikke har skaffet seg sin egen familie innen den tid da vel og merke. Den som lever får se. Sist redigert av Nasse Nøff : 30-10-06 kl 15:56. Årsak: Æsj, enda en skrivefeil. Går fort i svingene. |
|
|
|
|
|
#196 |
|
flisespikker
|
Absolutt.
|
|
|
#197 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Hva spiser dere på julaften?Tradisjonen i min familie er reinsdyrsteik med fantastisk fløtesaus, snittebønnestuing, rosenkål, blomkål, tyttebær, poteter.
|
|
|
|
#199 |
|
Ute på tur
|
Sv: Hva spiser dere på julaften?Vi spiser ryper, det er ganske vanlig på Island. I gamle dager var det fattigmannsjulemat, mens de rike spiste røkt svinekam eller tilsvarende. Nå som rypen snart er på truede dyrearter listen så er det omvendt
|
|
|
#200 |
|
Ikke fullt så fin
|
Sv: Hva spiser dere på julaften?Ribbe, medisterpølser og medisterkaker.
|
![]() |
|
|