Sv: Gaver med ulik verdi til egne barn
Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.
Så det du da mener er at det blir feil å gi utstyr som koster nærmere 3000 til den ene og noe som koster mindre til de andre? Hvis jeg skal kjøpe noe som koster omtrent det samme til alle sammen så kan ikke min eldste få nye ski, jeg har ikke sjangs i havet til å kjøpe julegaver til ungene mine for 9000 kr. Det er nesten hele lønna mi det og jeg er alene med de små.
Jeg ser prinsippet og hvis jeg ikke kjøper ustyr så ligger summen på omtrent det samme til de, men jeg kjøper ikke noe til 3000 til de to minste bare fordi at summen skal bli lik. Her i huset er det uansett mellomste som har mest utstyr, leker og klær siden hun arver og hele tiden får nytt.
Jeg ser poenget ditt, det er ikke det. Men jeg tror også du da bør være veldig nøye med at det jevner seg ut over tid, slik at barna ikke føler at du har forfordelt noen av dem i oppveksten. Har du dårlig råd, og det er aktuelt, kan det jo være en idé å lage spleiselag med andre familiemedlemmer ut av dyre utstyrsgaver.
Nå trenger ikke det gjelde for din familie, men jeg kjenner dessverre til mer enn ett tilfelle hvor det er mye sårhet mellom søsken som voksne, fordi de har følt på at den ene er blitt favorisert på en eller flere måter. Nå har ikke den type pinlig nøyaktighet spesielt mye for seg når barna er veldig små, men det er rart hvor tidlig de blir oppmerksomme på hvor mye ting koster, og hva andre søsken får.
Hvor mye som skal brukes på gaver er ikke så lett. Jeg syns Busymoms svigerforeldre gjør det på en veldig klok måte. Javel, så kan det oppfattes en smule firkantet, men det er i alle fall ingen fare for at noen "alltid" får mer enn andre. Jeg håper bare at de er like flinke til å følge det opp på andre områder, f.eks. i forhold til hvor mye tid som brukes på barnebarna når de er små. 
|