Sv: Når kan barn sitte i forsetet?
Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.
Barnet var 3 år.
Det er farlig for barn under 140 cm og 12 år, som om man spør om små barn eller en 10 åring så er det i grunn det samme, så lenge de er yngre og kortere enn hva anbefalingen tilsier. Dette er pga. utviklingen av skjellettet. Jeg vil si(som mange andre før meg) at barnet på 4.5 år som denne tråden handler om ikke bør sitte foran en aktiv airbag(det har hovedinnlegger fått meg seg, men jeg gjentar det for deg )
Det ER forskjell på 3, og 6 og 10 åring...
Selvsagt er det tragisk med 3 åringen du nevner.
Forbrukerkverulant snakket om sin 6 åring.
Grunnen til at barn helst ikke skal sitte foran med airbag har med forhold hode/kropp. Et lite barn har større hode i forhold til kroppen. Ved kollisjon vil barnets hode tippe fremover siden det er tungt. Airbagen vil da treffe toppen av hodet, og kan gi kompresjonsskader/brudd i nakken. Airbag er konstruert for å treffe i ansiktet.
Dette forholdet mellom hodet og kropp forandrer seg selvsagt ikke over natta når barnet har blitt 140 cm lang. Derfor er det farligere for en 3 åring enn en 6 åring, som deretter er farligere enn en 10 åring.
Og lengde på 6 åringer kan variere veldig. Mellomste min var ca 130 da hun var 6 år, mens bestevennen ikke er lenger enn kanskje 115.
Min eldste er straks 9 år og 142 cm. Må innrømme at hun har sittet foran et par ganger før hun ble 140 når det var fullt i baksetet (f.eks til og fra bursdager). Da har jeg vurdert det tryggere å ha henne foran enn å la minsten på snart 4 være igjen hjemme, helt alene, slik at jeg har plass bak. Har ikke tenkt å kjøpe 7 seter for de få gangene jeg mangler en plass i baksetet. Av og til må man ta valg som ikke er "perfekte". Derfor synes jeg ikke vi skal kritisere så voldsomt andre sine valg. Kan anbefale andre å gjøre slik og slik, men ofte vet de selv at løsningen de velger ikke er det optimale, men så nær som det går an.
(har egentlig sagt til med selv at jeg skal slutte å blande meg i barn og bil tråder, men klarer ikke å la være...)