Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Steines til døde for utroskap (Iran)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-08, 12:46   #21
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Steines til døde for utroskap

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Helt enig, jeg blir fysisk kvalm hver gang vår oljeminister er på besøk i landet og snakker om det "varme vennskapet vårt" med det barbariske landet. Vi har også store oljeinteresser i Iran.

Hallo kødder du med meg eller? *dåner*

Gammel 06-02-08, 12:48   #22
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Hydro er ikke aktive i Iran? **dåner tilbake**

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 12:50   #23
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

AC, Jeg er helt enig at det er barbarisk måte å styre ett land på. Det er jo helt tydelig. Ingen normal stat vil gjøre noe slikt markering på den måten mot mennesker.

Men å ta i hele landet det er det jeg reagerer på. Det er jo trossalt hel nasjon. Vi er mennesker som er der i fra. Å si at landet er barbarisk det er jo det samme å si alle folkene i det er det.

Gammel 06-02-08, 12:51   #24
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Å si at landet er barbarisk det er jo det samme å si alle folkene i det er det.

NEI, styresettet er barbarisk, IKKE folkene!

Gammel 06-02-08, 12:52   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette blir jo litt flisespikking, Azi. Når folk skriver "landet" mener de jo regjeringen og det den står for, ikke Muhammed i blokk 5.
Synes forresten AC sa det bra oppfor her.

Gammel 06-02-08, 12:53   #26
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Lisa,
Ja så da får dere si det da. Vet dere ikke hvor mange mennesker som blir såret og tar det personlig og trossalt tror det verste når dere sier gang på gang. Landet Iran barbarisk og masse annet?

Gammel 06-02-08, 12:58   #27
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Dette blir jo litt flisespikking, Azi. Når folk skriver "landet" mener de jo regjeringen og det den står for, ikke Muhammed i blokk 5.
Synes forresten AC sa det bra oppfor her.

Hva om folket tenkte litt mer på hvordan andre tar dette. For jeg snakker ikke om kun hvordan jeg oppfatter det. Akurrat dette tema har kommer opp når jeg er blandt mange Iranere. Og alle vi sier det samme.

Jeg er bare så lei av høre det i over 20 år nå. Jeg bestemte meg for en liten stund siden. Hver gang noen sier at landet er det. Skal jeg ta kvinne meg opp og rette ryggen min og minne dem på at det har ikke noe med landet å gjøre, men dem som styrer landet nå.

Gammel 06-02-08, 12:58   #28
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Azi.. styresettet i landet representerer jo landet i stor grad utad. Og det er DET media ser.
Vi sier det er grusomt fordi vi mener det ikke er rettferdig for folket der. Betyr det at vi mener ALLE er barbariske da mener du? Da hadde vi vel ikke reagert??
Skjønner ikke helt at du kan ta deg så nær av dette. Styresettet der er IKKE bra og det sier du jo selv og.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 13:00   #29
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Lisa,
Ja så da får dere si det da. Vet dere ikke hvor mange mennesker som blir såret og tar det personlig og trossalt tror det verste når dere sier gang på gang. Landet Iran barbarisk og masse annet?

Det skal jeg ta innover meg Azi, skal passe på å gjøre det klart at jeg snakker om styresettet når jeg bruker slike ord. Men jeg må også få si at jeg kjenner en god del Iranere som går mye lenger en det i sin beskrivelse av styresettet de har flyktet fra.

Gammel 06-02-08, 13:02   #30
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Steines til døde for utroskap (Iran)

Altså, jeg skjønner Azi litt, jeg. Selv om det jo selvfølgelig er flisespikking, og muligens også flisespikking med såre tær. Iran blir konsekvent fremstilt som Det Onde, Onde Stedet, og fordommene, både de underbevisste og de bevisste, står selvfølgelig i kø. Jeg tar meg selv i å bli irritert når man snakker om Norge som om Norge bare inneholder fjorder, fjell og skisport, og kan tenke meg at akkurat den lille irritasjonen hadde vokst kraftig om du hadde byttet ut "fjorder, fjell og skisport" med "steininger, hengninger og burkaer".

Ikke det at jeg tror at man mener noe galt om man sier at "det er barbarisk at Iran steiner kvinner", men man kan fortsatt ha en forståelse for at iranere flest er lei av å bli trukket over en kam.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 13:05   #31
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det skal jeg ta innover meg Azi, skal passe på å gjøre det klart at jeg snakker om styresettet når jeg bruker slike ord. Men jeg må også få si at jeg kjenner en god del Iranere som går mye lenger en det i sin beskrivelse av styresettet de har flyktet fra.

Takk Lisa, det er synd at dine venner ikke kun flyktet ifra styresette i Iran.

Vi har fin familie der som elsker oss, vi hadde masse penger, toppleilighet midt i byen, stort villa ved stranden, så for oss var det kun pga Khomeini vi flyktet.

Faren min var lærer i universitet der. Og lærere som ikke trodde på slike mulla ble nærmest utryddet.

Eneste vi har igjen der nå er familien som elsker oss og det er mer enn nok!

Sist redigert av Azi : 06-02-08 kl 13:26.
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 13:09   #32
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Altså, jeg skjønner Azi litt, jeg. Selv om det jo selvfølgelig er flisespikking, og muligens også flisespikking med såre tær. Iran blir konsekvent fremstilt som Det Onde, Onde Stedet, og fordommene, både de underbevisste og de bevisste, står selvfølgelig i kø. Jeg tar meg selv i å bli irritert når man snakker om Norge som om Norge bare inneholder fjorder, fjell og skisport, og kan tenke meg at akkurat den lille irritasjonen hadde vokst kraftig om du hadde byttet ut "fjorder, fjell og skisport" med "steininger, hengninger og burkaer".

Jeg lar meg faktisk irritere over folk som ikke vet bedre om mitt nye land også. Feks når noen tror det er kun isbjørner og det er is overalt, eller når noen tror at Norge er en by i Sverige.

Men om jeg kunne velge så ville jeg heller at dem skulle trodd slikt om Iran, enn å se rart på meg og fortelle meg hvor lite menneskelig vi er i hele landet.

Gammel 06-02-08, 13:12   #33
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ikke det at jeg tror at man mener noe galt om man sier at "det er barbarisk at Iran steiner kvinner", men man kan fortsatt ha en forståelse for at iranere flest er lei av å bli trukket over en kam.

Jeg tror virkelig ikke at folk flest mener at siden styresettet er sånn, så er alle sånn. Det er slemme og snille mennesker i alle land. Selv nordmenn som er kjent for å være trauste, grå og kjedelige, skjønner det tror jeg.

Tror heller ikke folket i Iran møter mer fordommer som folk enn feks pakistanere eller russere (generelt kulturer som vi oppfatter som litt fremmede) fordi de har et "verre" styresett.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 13:15   #34
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Hvis folk ikke mener det, så får dem slutte å dra i hele landet da.

Altså om jeg mener at svenskekongen er idiot. Så sier da ikke idiotiske Sverige. Og hva vet han stakkas svenske naboen min om jeg snakker om kongen og ikke alle i Sverige? Det var bare ett eksempel. Beklager alle svenskene her på FP.

Gammel 06-02-08, 13:26   #35
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Om noen har lyst til å lære å kjenne en annen side av Iran, så anbefaler jeg boken "å lese Lolita i Teheran" av Azar Nafisi. Den handler om menneskene og ikke styresettet.

I forhold til hovedsaken i denne tråden, så er det forbi min fatteevne at man i 2008 kan bruke steining som en straff for utroskap og homofili, uavhengig av religion. Det er rett og slett bare trist og forferdelig. Men som en annen her sa, hva kan og boer verdessamfunnet gjore?

Gammel 06-02-08, 13:29   #36
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Takk for bok tips den skal jeg kjøpe meg!

Gammel 06-02-08, 13:38   #37
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Drepte jeg hele diskusjonen nå?

Gammel 06-02-08, 13:50   #38
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skjønner deg godt, Azi. Jeg må også stå til rette for alt som skjer i Iran, og det er jaggu slitsomt. Og jeg har jo absolutt ingen relasjoner til landet egentlig, annet enn at vi deler troen på en Gud...

Gammel 06-02-08, 14:26   #39
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår at du GENERELT reagerer, altså. På at folk skjærer alle over en kam og fordømmer en tradisjonsrik, stolt og gammel sivilasasjon som Iran nord og ned pga. et relativt nytt styre. Men egentlig var ikke den kommentaren til Joika, isolert sett, noe å reagere på. Men den var kanskje "dråpen"?

Gammel 06-02-08, 14:27   #40
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun snakker om Saudi-Arabia.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:29.