|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Epikur
|
![]() Sv: Meningen med livetFørst: det er lov å klage og det er lov å ikke synes alt er rosenrødt.
![]() |
#42 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Meningen med livet
Skjønner hva du mener, men for meg så ble det egotid. Jeg brukte alltid mange av onsdagene til litt meg-tid, dvs ta sol, kikke på klær, trene, møte venner for en kaffe etc. Vi har vaskehjelp hver 14 dag, og jeg brukte IKKE dagen på husarbeid. Men det lettet jo selvfølgelig på MIN samvittighet at de fikk kortere dager den dagen eller fri noen ganger, og det var jeg som ønsket å jobbe mindre, ikke mannen. Og det lettet min hverdag, ikke mannens. Det tonet ned mitt stressnivå at jeg slapp å ta fri for en lege-tannlegetime, det la jeg alltid til fridagen, samme med å hente kontaktlinser et stykke unna og jeg kunne alltid slappe bedre av de andre dagene fordi jeg alltids kunne ordne ting på fridagen min. Men jeg har heller pr. dags dato ikke en superduper karrierestilling der jeg føler at jeg ofrer noe ved å gå litt ned i stilling. Hvor sliten og stresset jeg er går veldig utover humør og tålmodighet med familien, så lavere stillingsprosent, vaskehjelp, litt barnevakt for sosiale happenings og konsekvente rutiner på middag, matpakker på kveldstid etc hjelper for meg.
Det er bedre å vere lita og tøff, enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!) Gutt 2002 og jente 2005 Sist redigert av Lykken : 06-02-08 kl 13:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
![]() Sv: Meningen med livetDette var et lett gjenkjennelig innlegg. Jeg tror i mange tilfelle at hverdagen bare ER sånn med små barn. Jeg har hvertfall aldri opplevd NOEN småbarnsforeldre som bare opplever at alt går på skinner...
![]() |
#44 |
♥
![]() ![]() ![]() |
Joda man skal utdanne seg og få seg en jobb, men kanskje få lov til å jobbe mindre når det er som mest hektisk på hjemmefronten, hvis en velger å få unger tenker jeg da. Menn kan godt gå ned i stilling de også, men tror det blir vanskeligere for dem. Tenker offshorearbeidere, leger, ledere osv. Tidsklemma er pyton for mange, så da må man finne løsninger og muligheter for problemet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Det er vanskeligere nettopp fordi det ikke er noen praksis for det, og det er nettopp det som er et samfunnsproblem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Hm, skal jeg kjøre en aC og benytte anledningen til å
![]() |
#47 |
Mother of Dragons
|
Jeg tror ikke det nødvendigvis hadde vært vanskeligere for leger (som er det jeg kjennre til), problemer er at i mannsdominerte yrker så er det ikke vilje til å få det til.
![]() |
#48 |
Epikur
|
Hm, kan ikke kvinner være ledere og leger? Kjære søte deg, hvordan ER det på femtitallet der du bor?
![]() |
#49 |
*elsker ENGA*
|
Sikkert idyllisk:drømme: Skulle gjerne opplevd andre tidsepoker!
![]() |
#50 |
Epikur
|
![]() Sv: Meningen med livetHvis det er noen som skal gå ned i arbeidstid hos oss så er det mannen. Jeg er UunnværligSjefTM.
![]() |
#51 |
*elsker ENGA*
|
Amen, der traff du spikeren på hodet!
![]() |
#52 |
Epikur
|
Kanskje du har levd på femtitallet i et tidligere liv? Og tok en overdose valium og gin?
![]() |
#53 |
Shake it out!
|
Vi løste det ganske elegant med å få au pair. Hadde det også som du, bare at jeg jobbet i 80% stilling (helt etter eget ønske dog). Uten at jeg syntes det hjalp nevneverdig på noe som helst - ungene var like fordømt needy etter jobb uansett - og man måtte være tryllekunstner for å kunne lage middag, underholde en sulten & gretten 2-åring, samtidig som man leste lekser med en 8-åring som var sur fordi hun måtte gjøre dem før hun fikk springe ut og lese....
![]() |
#54 |
|
Jeg synes det var en dåneanledning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Meningen med livet(Hehe, nei, jeg har bare lagt merke til ett tilfelle hvor du benyttet anledningen til å dåne litt. :elefant: )
![]() |
#57 |
*elsker ENGA*
|
Næh... Der er jo bildene av meg jo, ja, du har nok rett... Godt jeg er ett bedre menneske i dette livet da! :dådyrøyne: >>>
![]() |
#58 |
Shake it out!
|
Handler dette om kjønn i det hele tatt?? Ikke i min verden i alle fall. Her handler det om type jobb, og det kan like gjerne være kvinnen som har en jobb som gjør det "vanskelig for dem", slik at det er mannen som går ned i stilling. På jobben hos meg er mannfolka støtt og stadig hjemme med syke barn, og et par av dem har jobbet redusert også (nei, jeg jobber IKKE på en typisk kvinnearbeidsplass). Vi har venner der HUN har jobbet offshore, og vi har venner der HAN har skiftet jobb fordi HUN har ønsket å satse mer på karrieren.
![]() |
#59 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Meningen med livetKan vi ikke ta det prinsippielle rundt kjønnsroller et annet sted, selv om jeg selvsagt deler synspunktene til de fleste her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Dette står helt i stil til mine egne tanker om det å ha barn. Synes ikke det er klisjeaktig i det hele tatt - tvert i mot. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|