Sv: Personalsituasjon i barnehagen?
Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.
Da er det i såfall veldig lenge siden det var en regel som var nedfelt i loven, for når jeg gikk ut fra lærerskolen for snart 16 år siden så sto det det samme som nå. Men normen er en førskolelærer og 2 assistenter. Evt 2 førskolelærere og 2 assistenter med litt flere barn.
Når det gjelder 1. klasse så tror jeg at det har med antall barn i forhold til om det er assistent eller ikke. Jeg mener en lærervenninne sa at hun fikk assistent dersom barnetallet oversteg 18.
Dette stemmer i allefall ikke.... Det var en regel på dette med en gang 6-åringene kom inn i skolen, men nå er det opp til den enkelte skole å bestemme dette. Det er ingen tak på antall elever pr. pedagog. Så i teorien kan det være 35 elever pr. pedagog.... Det eneste som pr i dag begrenser klassestørrelsene er areal i klasserommet. Hver elev har krav på et visst antall kvm. Lite klasserom = liten klasse.
På skolen der jeg jobber er det en pedagog pr. 22 elever i 1. klasse. I tillegg er det en pedagog som går på toppen av disse (så 1 1/3 pedagog pr. klasse). Assistentene som er i klassene er på enkeltelever med spesielle behov (og dem er det i grunnen mange av....).
|