Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ramin-Osmundsen går av

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-08, 23:31   #61
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ramin-Osmundsen går av

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Det kan du si, men det er jo ikke MRO sin feil at det er hennes jobb som statsråd å utnevne ombudet. Det er nødvendigvis heller ikke prinsippielt feil å utnevne IHK, hadde MRO bare vært dønn ærlig og åpen om deres relasjon fra dag en, muligens erklært seg inhabil overfor denne søkeren, og ikke minst latt være å lekke informasjon om søkerprosessen til felles bekjente.

Nei, det er selvsagt ikke Rabin-Osmundsens feil at det er hennes kontor som skal ansette barneombud, men det er litt i grenseland og har vært påpekt tidligere at det er problematisk. Det blir jo da desto større grunn til å trå forsiktig.

Nå har jeg oppdatert meg på Ryels uttalelser om at hun nærmest har tvunget OMR til å fortelle om samtalen deres.
Dette begynner å ligne en farse

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 23:41   #62
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

En av de tingene som ble nevnt i debatten omkring Ramin-Osmundsen, er at det ofte er de som mangler fartstid fra stortinget og politikken forøvrig som trår i baret på denne måten.
Jeg synes det er litt merkelig at ingen i kretsen rundt Ramin-Osmundsen (f.eks politiske rådgivere og statssekretærer) har kunnet veilede henne bedre i ansettelsesprosessen, og rådet henne til å erklære inhabilitet.
Det er synd hvis statsråder alltid skal måte velges blant de som har gjort politikken til en karriere. Vi trenger statsråder med ulik bakgrunn.

Gammel 15-02-08, 00:13   #63
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner godt at media har vært svært interessert i denne saken. Samtidig må jeg si at jeg har lest og hørt uttalelser som jeg synes er unødvendige. "Hun er en løgner" osv. Det er de samme reaksjonene jeg fikk da jeg leste noe lignende på forsiden av avisen i forhold til Tore Tønne, og vi vet jo hvordan det gikk. Jeg synes man kan legge fram fakta på en mindre tabloid måte. "Hun fortalte ikke sannheten" og "Hun er en løgner" er to ganske forskjellige vinklinger, det siste stempler hele personen det første sier noe om en/flere handlinger.

Gammel 15-02-08, 00:25   #64
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Det var hennes egen skyld. Et alltid like gyldig argument når noen blir utsatt for heksejakt.

Tja, jeg synes ikke det er en heksejakt når man tar en som er skyldig. Som sagt, i går var jeg helt på hennes side; utfra opplysningene var hun ikke inhabil, bare litt klumsete i uttalelsene sine. Nå har hun blitt presset til å innrømme ting hun hele tiden har benektet. Agenda? Jeg tror noen har visst om denne samtalen mellom Ryel og MRO, som helt klart er over streken for denne typen ansettelser, og har presset det frem. Helt på sin plass.

Opprinnelig lagt inn av Pope, her.

Jeg synes at Ramino-O ga seg for lett. Nå har ikke jeg hørt det som er blitt sagt til Jens'ern men jeg er oppgitt over alt det som media har kastet seg over av uvesentligheter i denne saken. Kvinnenettverk, cafe på teatercafeen, bursdagsfester osv.

Herrelighet, Norge som er et så lite land så må man vel bare regne med at de som hører til i slike kretser holder sammen. Det er som Tjorven sa i sted om at i det private næringsliv har også jeg opplevd det samme. Moralskt er det nok ikke riktig, men det er da lettere å ansette en som enten du eller en du kjenner har tillit til, enn å ansette en som du "bare" har gode referanser fra andre du ikke kjenner.

Problemet hennes er at hun ikke har klart å holde tungen rett i munnen. Hun har helt sikkert rett i at de ikke er "nære venner", som (så vidt jeg har skjønt) er kriteriet for inhabilitet. Det er det eneste hun skulle ha sagt. I stedet sier hun at de ikke er bekjente, jo, forresten, vi er bekjente, men omgås ikke privat, jo, forresten, vi omgås privat, men vi er ikke nære osv. Dette kunne jeg egentlig tilgitt henne, selv om jeg synes det er dustete.

Men det tilfellet som kom frem i dag, er helt klart over streken. Det er forskjell på politiske toppverv og næringsliv. Det er spesielt ille siden dette er en vaktbikkjeposisjon. Og det som nå kommer frem, nemlig at hun har forsøkt til det siste å holde det skjult og bedt Ryel om ikke å fortelle det, er svært alvorlig, etter min mening.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 00:29   #65
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg skjønner godt at media har vært svært interessert i denne saken. Samtidig må jeg si at jeg har lest og hørt uttalelser som jeg synes er unødvendige. "Hun er en løgner" osv. Det er de samme reaksjonene jeg fikk da jeg leste noe lignende på forsiden av avisen i forhold til Tore Tønne, og vi vet jo hvordan det gikk. Jeg synes man kan legge fram fakta på en mindre tabloid måte. "Hun fortalte ikke sannheten" og "Hun er en løgner" er to ganske forskjellige vinklinger, det siste stempler hele personen det første sier noe om en/flere handlinger.

Løgneruttalelsene har vel stort sett kommet fra Lars Sponheim. Den mannen mangler både sosiale antenner og virkelighetsoppfatning og har ingen injuriernde kraft. Det har vært en del kraftige gloser fra FrP også, men er det virkelig noen som hever øynebrynene når de hyler?

Men jeg er veldig enig med deg at uttalelsene er unødvendige. Kontroll og konstitusjonskomitéen tar seg av slike saker, og de andre partilederne behøver ikke prosedere saken i slike ordelag. Tipper de var misunnelige over all pressedekningen regjeringen fikk.

Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 00:33   #66
tutta
Passiv

Standard

En av kandidatene for å ta over for Ramin-Osmundsen er Anikken Huitfeldt .

Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 00:36   #67
Koma

Koma sin avatar

Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Løgneruttalelsene har vel stort sett kommet fra Lars Sponheim. Den mannen mangler både sosiale antenner og virkelighetsoppfatning og har ingen injuriernde kraft. Det har vært en del kraftige gloser fra FrP også, men er det virkelig noen som hever øynebrynene når de hyler?

Men jeg er veldig enig med deg at uttalelsene er unødvendige. Kontroll og konstitusjonskomitéen tar seg av slike saker, og de andre partilederne behøver ikke prosedere saken i slike ordelag. Tipper de var misunnelige over all pressedekningen regjeringen fikk.

Opposisjonen er jo programforpliktet til å hyle litt og svekke regjeringen. Jeg tviler også på at det er dette som stikker dypest hos de med bæsj på leggen.
Det er bare sånn man må regne med. Nei, det er media som har kjørt Osmundsen hardt, men det har jo tydeligvis vært nødvendig for å få sannheten på bordet. Håper Jens(eh)mann ikke har vært for tøff med henne på kammerset, det er nok verre.

Gammel 15-02-08, 00:37   #68
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av tutta, her.

Amatør eller broiler? Pest eller kolera!

Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 00:46   #69
Koma

Koma sin avatar

Standard

Er det ikke på tide med en mannlig likestillingsminister, for likestillingens del?
Lenge siden Sandman.

Gammel 15-02-08, 09:36   #70
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Huttifelt er en av de få Ap-politikerne jeg har noen som helst tro på.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 09:37   #71
Nebbia
Passiv

Standard

Jeg er litt overrasket over hvor langt Ryel gikk i sine uttalelser. Hun kan umulig ha vært særlig god venn av Ramin-Osmundsen i utgangspunktet. Slik saken artet seg, må Ramin-Osmundsen akseptere at Ryel presset henne til å innrømme samtalen for ikke å bli dratt inn i saken på en ufordelaktig måte. Men hvis de hadde vært gode venner kunne Ryel ha nøyd seg med å innrømme at hun hadde snakket med Ramin-Osmundsen om ansettelsesprosessen og at det var hun som ringte Kraby og informerte henne om at hun var ansett som en sterk kandidat. Deretter kunne Ryel sagt at hun oppfordret Ramin-Osmundsen til å informere Stoltenberg, noe hun altså gjorde.

Ryel gikk derimot mye lenger. Ved å hevde at Ramin-Osmundsen ønsket å legge lokk på den informasjonen Ryel hadde, fjerner hun ikke bare den siste rest av troverdighet Ramin-Osmundsen måtte ha, men nagler henne fast som en korrupt person. Jeg tror man trygt kan slå fast at dette nettverket ikke bare var en "syklubb" med gode venninner.

Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 09:43   #72
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det taler til damens fordel jeg at hun ikke lar vennskap få henne til å dekke over slikt.

Jeg blir så irritert over disse rasismepåstandene

Leggbæsjing har da ikke noe med hudfarve å gjøre. Det er da ingen grunn for at bæsj på leggen skal være mer akseptabelt på grunn av hudfarge.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 09:44   #73
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ryel gikk derimot mye lenger. Ved å hevde at Ramin-Osmundsen ønsket å legge lokk på den informasjonen Ryel hadde, fjerner hun ikke bare den siste rest av troverdighet Ramin-Osmundsen måtte ha, men nagler henne fast som en korrupt person. Jeg tror man trygt kan slå fast at dette nettverket ikke bare var en "syklubb" med gode venninner.

Mulig jeg er litt tett, men hvil R-O eksplisitt ville at Ryel skulle legge lokk på saken og jeg hadde vært Ryel hadde jeg sikkert sagt det. Jeg er av typen naivt ærlig. (og i tillegg tror jeg det har stor betydning at jeg i arbeidssammenheng er vant til at man må være pinlig korrekt på fakta, men at formuleringene ikke er så nøye. I politikken har jeg inntrykk av at det ikke er helt slik.)

Gammel 15-02-08, 09:45   #74
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, jeg er også overrraket over Ryel. Kan jo lure på om hun har sin egen agenda.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 09:53   #75
Koma

Koma sin avatar

Standard

Jeg er litt overrasket over hvor langt Ryel gikk i sine uttalelser. Hun kan umulig ha vært særlig god venn av Ramin-Osmundsen i utgangspunktet. Slik saken artet seg, må Ramin-Osmundsen akseptere at Ryel presset henne til å innrømme samtalen for ikke å bli dratt inn i saken på en ufordelaktig måte. Men hvis de hadde vært gode venner kunne Ryel ha nøyd seg med å innrømme at hun hadde snakket med Ramin-Osmundsen om ansettelsesprosessen og at det var hun som ringte Kraby og informerte henne om at hun var ansett som en sterk kandidat. Deretter kunne Ryel sagt at hun oppfordret Ramin-Osmundsen til å informere Stoltenberg, noe hun altså gjorde.

Jeg har også stusset over Ryels motiver ved å virkelig sette Ramin-Osmundsen i ett enda verre lys enn strengt talt nødvendig. Men jeg forstår at Ryel ikke ønsket å være stilltiende rundt hennes rolle. Hemmeligholdelsen av disse samtalene var nok en tikkende bombe som muligens andre enn de tre kjente til. Men at Ryel poengterer Manuelas ønske om å holde kjeft er litt rart, jeg hadde forventet at mine venner kanskje var litt mer diplomatiske hvis det var meg. Så venninner kan de vel neppe være.

Gammel 15-02-08, 10:08   #76
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Mulig jeg er litt tett, men hvil R-O eksplisitt ville at Ryel skulle legge lokk på saken og jeg hadde vært Ryel hadde jeg sikkert sagt det.

Det har jeg forståelse for og det hadde kanskje Ryel også gjort, men Ramin-Osmundsen informerte Stoltenberg om samtalen og Ryel kom jo ikke med sin kommentar før etter pressekonferansen hvor Ramin-Osmundsen annonserte sin avgang. Det kan jo hende at Ryel ønsker å vise at selv ikke venner står i veien for hennes integritet. Kanskje hun er på jakt etter en ny jobb?

Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 10:24   #77
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje hun er på jakt etter en ny jobb?

Eller å gjenopprette tillit.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 10:29   #78
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også Ryel viser mer handlekraft enn vennskap her, og synes det er litt rart at ingen stiller det minste spørsmål ved hennes handlinger og agenda.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 10:48   #79
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reagerte også på Ryels uttalelser. Og jeg syns det bekrefter at dette nettverket nok ikke har så mye med vennskap å gjøre, heller det å pleie relevante kontakter med tilsvarende bakgrunn som en selv. For øvrig syns jeg R-O har hatt dårlige rådgivere, samt at hun viser at hun mangler politisk erfaring. Jeg syns det er synd at hun har måttet gå, da jeg tror hun kunne utrettet mye. Men sånn som saken har utviklet seg så har hun rett og slett ikke hatt noe valg.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 10:51   #80
Nebbia
Passiv

Standard

Hele saken har vært et absurd politiker-realityshow. Nå har det vært så mange mektige folk som har falt at det snart kan skrives en bok om hvordan man skal komme seg unna med æren i behold. Allikevel tar de ingen lærdom av det. Valla skulle holdt kjeft. Ramin-Osmundsen skulle sagt alt. Det er ikke sikkert det hadde reddet jobbene til noen av dem, men de ville i det minste gått av med noe av æren i behold.

Jeg begynner allerede å glede meg til Nytt på Nytts analyser i kveld.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:12.