Sv: Hva skal man med barn? (Dagbladet)
Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.
Jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen av hun som på mange måter ønsker at livet skal fortsette som før, at jeg skal ha anledning til å gjøre alt jeg gjorde før jeg ble mor, samtidig som jeg har veldig lyst til å bruke masse tid på ungene. Ikke alltid like lett å kombinere.....
Og uten å se på hvem som gjør hva, så vet jeg ærlig talt ikke om det er til barnas og samfunnets beste at begge foreldrene jobber fulltid.
Vi jobber begge fulltid (og vel så det, i perioder), og jeg kjenner meg ikke igjen i verken det du skriver eller i artikkelen det refereres til. Ungene våre er i barnehage fra 08:30/09:00 om morgenen og til ca. 15:30 på ettermiddagen. De får sunn middag, laget fra bunnen av, hver dag, og mamma og pappa er begge to hjemme fra jobb og prioriterer ungene i tiden mellom kl. 16-21, som er den tiden vi har våkne barn. Jeg føler meg heller ikke videre "tidsklemt".
Dette er mulig fordi vi begge har fleksibel arbeidstid og styrer vår egen arbeidsdag, fordi vi begge har mulighet til å legge en del av arbeidsdagen til tiden etter kl. 21 om kvelden, og ikke minst er det mulig fordi både mor og far prioriterer tid med ungene fremfor lange dager på kontoret. Jeg vet at vi er heldige og at ikke alle har mulighet til å organisere dagen slik vi gjør, men jeg kjenner likevel ganske mange som jobber etter akkurat samme modell: alle sammen småbarnsforeldre, alle sammen "karrieremennesker" på sitt vis.
Det jeg vil med dette innlegget er å belyse at det er mye som "bare er et spørsmål om prioritering". Vi nedprioriterer fritid på kveldene for å kunne gi ungene kortere dag i barnehagen og for å kunne konsentere oss om dem på ettermiddagstid. Med det kommer vi minst like langt som vi ville ha gjort om en av oss gikk ned i 50 % stilling (ikke minst hvis det medførte at den andre gikk opp i 130 %). Jeg vet om flere som jobber redusert stilling, som har barna sine i barnehagen like mange timer i uka som vi har, så barnas trivsel og hvor mye man er sammen med ungene sine, beror på mange andre ting enn bare hvor stor stillingsandel man har.
|