|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Travelt opptatt
|
Å velge navn til barnetI følge loven får lille skatt mitt etternavn hvis vi ikke sender inn skjemaet om navnevalg. Men hvilket fornavn får hun? Og kan vi bli straffet hvis vi ikke velger et navn til henne? Det står jo i loven at vi har plikt til å gjøre det.
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Å velge navn til barnetDu kan få bot hvis du ikke leverer inn skjemaet. Hva som skjer med fornavn, aner jeg ikke. |
|
|
|
#3 |
|
Går stille i dørene
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å velge navn til barnetJeg trodde barnet (avhengig av kjønn) fikk samme fornavn som far eller mor, men jeg vet det ikke sikkert. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Å velge navn til barnetJeg trodde at dersom man ikke velger et fornavn innen en viss tid (6 mnd eller noe sånt) så kommer barnet til å få tildelt et fornavn trekt ut fra listen av de mest 10 vanlige fornavnene.
|
|
|
#6 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å velge navn til barnetBarnet står på mor inntil navn er valgt og skjema sendt inn.
|
|
|
#7 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Å velge navn til barnet
Hva hvis man nekter å sende inn skjemaet? Gjør de slik som Esme sier da?
|
|
|
#8 |
|
Går stille i dørene
Det vil jo da sannsynligvis si et ganske fint navn. Egentlig burde straffen være å trekke et navn ut fra de 10 minst populære fornavnene. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Mother of Dragons
|
Hehe, jo men man kan jo risikere å få et navn fra en annen navnetradisjon enn hva man hadde tenkt. Det er vel ikke så mange med somalisk bakgrunn som har lyst at sønnen skal hete Christian, eller så mange med etnisk norsk bakgrunn som har lyst at sønnen skal hete Mohammed (selv om det var vel bare i Oslo at det navnet var ti på topp).
|
|
|
#11 |
|
Mother of Dragons
|
Sier du det? Min kusine er et virrehue som ikke klarte å bestemme seg og fikk da purring pr brev, men måtte ikke til avhør nei. Kanskje det er forskjell fra sted til sted i landet?
|
|
|
#12 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Å velge navn til barnetDette sto det via folkeregisteret på nett:
|
|
|
#13 |
|
Går stille i dørene
Sv: Å velge navn til barnetI Rundskriv G-20/2002 som kom i forbindelse med navneloven står det at "Brudd på plikten til å melde navn innen seks måneder etter fødselen er straffbar etter straffeloven § 339 nr. 1." |
|
|
|
|
|
#14 |
|
--
|
Det var sikkert da purringer ikke hjalp, vil jeg tro. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Princess Skids and Scars
|
Ja det tror jeg faktisk det sto på skjemaet vi skulle fylle ut. At de ville få tildelt et fornavn. Kanskje noe å tenke på om man ikke klarer å bli enige om navn? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
flisespikker
|
Sv: Å velge navn til barnetJeg tror de som jobber i Folkeregisteret har hver sin gang å velge ut navn på barn som ikke har fått navn fra foreldrene.
|
|
|
#18 |
|
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
|
|
|
#19 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg leste gjennom skjemaet i sted, og det sto ingenting om fornavn. Jeg håper Skilpaddas teori er riktig. Det hadde vært fryktelig kjedelig å hete junior
|
![]() |
|
|