Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Å velge navn til barnet

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-08, 19:14   #1
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Å velge navn til barnet

I følge loven får lille skatt mitt etternavn hvis vi ikke sender inn skjemaet om navnevalg. Men hvilket fornavn får hun? Og kan vi bli straffet hvis vi ikke velger et navn til henne? Det står jo i loven at vi har plikt til å gjøre det.

Dette er rent hypotetisk altså, navnet på lille skatt er valgt for lenge siden. Jeg bare kom til å lure på det da vi skulle sende inn skjemaet til folkeregisteret

Gammel 15-02-08, 19:21   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Å velge navn til barnet

Du kan få bot hvis du ikke leverer inn skjemaet. Hva som skjer med fornavn, aner jeg ikke.

Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 19:30   #3
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg trodde barnet (avhengig av kjønn) fikk samme fornavn som far eller mor, men jeg vet det ikke sikkert.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 19:37   #4
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Du kan få bot hvis du ikke leverer inn skjemaet. Hva som skjer med fornavn, aner jeg ikke.

Vet du hvor stor den boten er?

Gammel 15-02-08, 19:45   #5
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde at dersom man ikke velger et fornavn innen en viss tid (6 mnd eller noe sånt) så kommer barnet til å få tildelt et fornavn trekt ut fra listen av de mest 10 vanlige fornavnene.

Gammel 15-02-08, 19:45   #6
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Barnet står på mor inntil navn er valgt og skjema sendt inn.
Altså, det står *gutt* eller *jente* etternavn under fødselsdatoen eller mors p.nr. Husker ikke helt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 19:47   #7
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Barnet står på mor inntil navn er valgt og skjema sendt inn.
Altså, det står *gutt* eller *jente* etternavn under fødselsdatoen eller mors p.nr. Husker ikke helt.

Hva hvis man nekter å sende inn skjemaet? Gjør de slik som Esme sier da?

Gammel 15-02-08, 19:48   #8
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg trodde at dersom man ikke velger et fornavn innen en viss tid (6 mnd eller noe sånt) så kommer barnet til å få tildelt et fornavn trekt ut fra listen av de mest 10 vanlige fornavnene.

Det vil jo da sannsynligvis si et ganske fint navn. Egentlig burde straffen være å trekke et navn ut fra de 10 minst populære fornavnene.

Gammel 15-02-08, 19:49   #9
Isa
--

Isa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har hørt om noen som måtte til avhør hos politiet fordi de ikke hadde sendt inn skjema og valgt navn til barnet.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 19:51   #10
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Det vil jo da sannsynligvis si et ganske fint navn. Egentlig burde straffen være å trekke et navn ut fra de 10 minst populære fornavnene.

Hehe, jo men man kan jo risikere å få et navn fra en annen navnetradisjon enn hva man hadde tenkt. Det er vel ikke så mange med somalisk bakgrunn som har lyst at sønnen skal hete Christian, eller så mange med etnisk norsk bakgrunn som har lyst at sønnen skal hete Mohammed (selv om det var vel bare i Oslo at det navnet var ti på topp).

Gammel 15-02-08, 19:52   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Jeg har hørt om noen som måtte til avhør hos politiet fordi de ikke hadde sendt inn skjema og valgt navn til barnet.

Sier du det? Min kusine er et virrehue som ikke klarte å bestemme seg og fikk da purring pr brev, men måtte ikke til avhør nei. Kanskje det er forskjell fra sted til sted i landet?

Gammel 15-02-08, 19:57   #12
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Dette sto det via folkeregisteret på nett:
Navn

Etternavn Fornavn Mellomnavn Stedsnavn
Ny navnelov trådte i kraft 1. januar 2003. Folkeregisteret skal ha alle meldinger om å ta, endre eller sløyfe navn. Folkeregisteret er en del av ligningskontoret i kommunen du bor i. Meldning om navn i forbindelse med adopsjon skal sendes til Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir).
Første gangs navnevalg
Innen barnet fyller seks måneder må den eller de som har foreldreansvaret for barnet, gi folkeregisteret melding om fornavn. En tid etter fødselen mottar de(n) foresatte et skjema der det skal gis melding om navn, og dette må sendes tilbake til folkeregisteret.
Har barnet fylt seks måneder uten at melding er sendt eller uten at meldingen kan godtas, får barnet som hovedregel morens etternavn.
Et barn skal ha fornavn og etternavn. Mellomnavn er noe man kan gi barnet, men ikke behøver å gi det.

Det står altså ingenting om bot, men.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 20:04   #13
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Standard

I Rundskriv G-20/2002 som kom i forbindelse med navneloven står det at "Brudd på plikten til å melde navn innen seks måneder etter fødselen er straffbar etter straffeloven § 339 nr. 1."

Nå er straffeloven revidert siden det, så jeg fant ikke § 339 nr. 1.

Gammel 15-02-08, 20:05   #14
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sier du det? Min kusine er et virrehue som ikke klarte å bestemme seg og fikk da purring pr brev, men måtte ikke til avhør nei. Kanskje det er forskjell fra sted til sted i landet?

Det var sikkert da purringer ikke hjalp, vil jeg tro.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 20:56   #15
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner en som flyttet før de hadde meldt inn navnet på barnet. I flyttemeldingen satte folkeregisteret barnet (en jente) med samme navn som moren, både for- og etternavn.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 21:21   #16
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Ja det tror jeg faktisk det sto på skjemaet vi skulle fylle ut. At de ville få tildelt et fornavn. Kanskje noe å tenke på om man ikke klarer å bli enige om navn?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 01:24   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror de som jobber i Folkeregisteret har hver sin gang å velge ut navn på barn som ikke har fått navn fra foreldrene. Det er sikkert ikke ofte de får lov til å gjøre noe ordentlig gøy på jobben sin, så jeg regner med at de legger sjela si i det!

Gammel 19-02-08, 01:29   #18
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror de som jobber i Folkeregisteret har hver sin gang å velge ut navn på barn som ikke har fått navn fra foreldrene. Det er sikkert ikke ofte de får lov til å gjøre noe ordentlig gøy på jobben sin, så jeg regner med at de legger sjela si i det!

Caspara Marikki Dorothea Karlsen skulle jeg valgt. På pur faen.

Gammel 19-02-08, 06:14   #19
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Ja det tror jeg faktisk det sto på skjemaet vi skulle fylle ut. At de ville få tildelt et fornavn. Kanskje noe å tenke på om man ikke klarer å bli enige om navn?

Jeg leste gjennom skjemaet i sted, og det sto ingenting om fornavn. Jeg håper Skilpaddas teori er riktig. Det hadde vært fryktelig kjedelig å hete junior

Jeg er sterkt fristet til å la være å levere skjemaet for å se hva som skjer. Det er jo bare å endre det i ettertid

Gammel 19-02-08, 09:50   #20
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har alltid lurt på hva som kom til å skje, er det noen som melder seg frivillig som prøvekanin?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:38.