Sv: Om å være stygg
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Alt dette dere beskriver som utiltalende, lite pent osv, står i ordboken beskrevet under ordet *tamdaadaaddaaa* STYGG.
At utiltalende er ett synonym for stygg (og omvendt) betyr ikke at ordene betyr det samme. Jeg synes en del mennesker jeg misliker er utiltalende, og har ingen positiv opplevelse av å se dem, men de blir jo ikke stygge av den grunn. Det er veldig få jeg synes er stygge, det er ikke fordi jeg er så prippen eller korrekt at jeg ikke vil bruke ordet.
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Og jeg husker fremdeles første gang jeg oppdaget at hun tillegger andres utseende så stor vekt (hun er selv helt alminnelig utseendemessig). Hun skulle si noe hyggelig om en dame jeg enda ikke hadde møtt og fortalte at hun var både flink og hyggelig - "også er hun så peeen!" avsluttet hun entusiastisk. Jeg ble umiddelbart litt . Det er jo helt uinteressant!
Jeg kan godt finne på å si noe sånt. Jeg kan bli litt betatt av noen som er veldig pen, eller har nydelig hår, eller spesielt fine øyne, eller vakker stemme, eller noe annet rent estetisk og "overfladisk", og kan mer enn gjerne finne på å nevne det når jeg snakker med noen andre om vedkommende. Og jeg er "helt alminnelig utseendemessig" jeg også, som din bekjente. (Hvorfor nevnte du forresten det? Det burde da være helt uinteressant? )