|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Plikt til å leve?Jeg elsker dyr. Store og små, lodne og fluffy. Selv har jeg hatt hund, katt, fugl, rotter og fisk, og det er min store sorg nå at jeg ikke kan ha dyr pga familien. Derfor ser jeg dyreprogram på Animal Planet. Av en eller annen grunn ser jeg på program som Animal Cops, der et eget dyrepoliti avdekker mishandling og vanskjøtting av dyr og sørger for å få folk stilt for retten for grusomhetene de begår. Dyrene som blir reddet får som regel den behandlingen de trenger og blir adoptert bort, men mange vurderes som for syke, for grovt vanskjøttet til at de har mulighet til et verdig liv og avlives derfor. Det skjer overalt, syke og døende dyr får en sprøyte for å få slutt på deres lidelser. (Friske, uønskede dyr lider ofte samme skjebne, men det er en annen diskusjon.) |
![]() |
![]() |
#2 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Plikt til å leve?Jeg har iallfall ingen plikt til å leve uten at jeg ønsker det. Snakker her ikke om å være frisk og begå selvmord, men rett og slett så mener jeg at jeg bør ha rett til å ikke pines. For det er det de gjør, langtrukken tortur i enkelte tilfeller der de må ta valget mellom å være smertelindret og ikke ane hva som skjer rundt seg eller våken med smerter.
![]() |
#3 |
Pauset
|
![]() Sv: Plikt til å leve?Jeg er for aktiv dødshjelp, men samtidig så kan jeg ikke se hvilket regelement som kan regulere dette på en sikker måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Plikt til å leve?Eg synest det er eit vanskeleg men viktig tema du tek opp her, Albertine. Kvar skal grensene gå? Kven skal bestemme? Kven skal ev. utføre "drapshandlingane"? På den eine sida meiner eg at ein ikkje har plikt til å leve, men på den andre sida meiner eg det er dårleg gjort å ta sitt eige liv. Men så har ein ytterpunktet. Dei situasjonane der ein har kort tid igjen å leve, kroppen sviktar og smertene er uuthaldelege. Kanskje er det då ein bør vurdere å gjere det lovleg å setje att ei stor dose tablettar på nattbordet til den som er sjuk. Men på den andre side: dersom dette vert normalen så vil kanskje alvorleg sjuke menneske kjenne seg forplikta til å ta livet sitt for ikkje å vere til bry for andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Plikt til å leve?Dette er et utrolig vanskelig tema og jeg greier ikke å bestemme meg for hva jeg synes. På den ene siden så synes jeg det er umenneskelig den smerte og den tiden enkelte må gjennom før de får slippe. Men, det reiser så mange nye spørsmål og dilemmaer, blant annet dette som Alfa sier
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
stille
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Plikt til å leve?
Hvem skal bestemme når livet ikke er verdt å leve lenger?
Jeg tror at dette er noe som må på dagsorden, slik at vi kan få belyst alle muligheter og eventualiter.
![]() |
#8 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Plikt til å leve?Hvem skal bestemme? Det er nå fader meg det enkleste med dette. Det er kun en som kan bestemme, eller som kan stille spørsmålet rettere sagt. Og det er den som ønsker å dø.
![]() |
#9 |
Dukkar plutseleg opp ...
Men bestemmer han/ho ut frå eigne ønske eller ut frå kva han/ho trur at andre forventar? Det er spørsmålet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Opp og ned
|
![]() Sv: Plikt til å leve?Jeg er også for aktiv dødshjelp der det trenges.
![]() |
#11 |
Absolut ateist
|
Og det er spørsmålet da en bred nemd må ta stilling til. Jeg syns pasienter som skal motta dødshjelp må være terminale med smerter eller utsikter til vond død, f.eks. ved muskelsvinn. Selv om de stiller spørsmålet, så betyr ikke det at spørsmålet er ensbetydende med et ja til dødshjelp.
![]() |
#12 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Plikt til å leve?Samt om den dødende personen kan ansees å være tilregnelig eller ikke.
![]() |
#13 |
Absolut ateist
|
Men er det gitt at en person ønsker å ligge i morfinrus og dø uten å kunne ta farvel?
![]() |
#14 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Plikt til å leve?Vanskelig tema, men jeg kjenner at jeg er mer for enn imot. Jeg er vel egentlig utelukkende for, men ser jo problemene i forhold til dette (hvem som skal avslutte pasientens liv feks). Jeg har sett grusomme skjebner på nært hold og har selv ei mor som sannsynligvis har en grusom død å se frem til innen få år.
![]() |
#15 |
Dukkar plutseleg opp ...
Til samanlikning så bad eg hjerteleg om å få dø då eg låg med igangsette rier. Hadde det ikkje vore sjukehuspersonel i rommet hadde eg hoppa ut vinduet |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Absolut ateist
|
Og om du hadde vært i en situasjon der disse smertene ville vart i dager, kanskje uker, helt til du døde?
![]() |
#17 |
Mother of Dragons
|
Det er jo bare den som lever et liv som vet om dette livet er verdt å leve. Og alle ønsker jo å bestemme over sitt eget liv. Dette at man kan befinne seg i en situasjon hvor man ønsker sterkt å dø, enten på grunn av smerter eller andre ting og så ikke være i stand til å gjøre det selv, er vel alles mareritt. Tanken på miste selvråderetten er skremmende.
![]() |
#18 |
Dukkar plutseleg opp ...
Då hadde det vore stor skilnad på å vite at det var håplaust og å frykte at det var håplaust. Som Esme seier så er det stor skilnad på å ville dø og å ønske å leve eit anna liv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Truth is in the x-files
|
Nei. Og vi har jo sett gang på gang på film at dødene mennesker ikke vil ha dop, men ønsker å avslutte livet med noen gullkorn.
![]() |
#20 |
Absolut ateist
|
Som oftest vet man jo når man har kommet til the point of no return.
![]() |
Emneord |
eutanasi |
|
|