Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Spinoff: Betaler du NRK-lisensen?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Se resultatene: Betaler du NRK-lisensen?
Ja selvsagt. Tok selv kontakt for å få tilsendt faktura 76 54,68%
Ja må jo det, etter å ha blitt fersket av lisensinspektør 43 30,94%
Nei, har ikke TV 2 1,44%
Nei, har ikke blitt fersket enda 13 9,35%
Det har ikke du noe med/ dustepoll 5 3,60%
Deltakere: 139. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-08, 02:19   #41
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Betaler du NRK-lisensen?

Selvfølgelig.

Gammel 24-02-08, 07:48   #42
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Avgift på å eie en fjernsynsmottager? Hvorfor? Det henger ikke på greip.

Man må jo betale avgift på å eie en bil (eller disponere en barnehageplass for den del) uavhengig om man bruker bilen eller ei.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 08:41   #43
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Man må jo betale avgift på å eie en bil (eller disponere en barnehageplass for den del) uavhengig om man bruker bilen eller ei.

Det må man vel ikke? Man kan jo bare la være å ha skilter på bilen og da slipper man jo årsavgift.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 08:45   #44
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Ja, det gjør vi selvfølgelig.

Gammel 24-02-08, 09:01   #45
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Det må man vel ikke? Man kan jo bare la være å ha skilter på bilen og da slipper man jo årsavgift.

Men hvis bilen ikke har skilter, kan du ikke bruke den. En brukbar bil i garasjen - altså en bil som du når som helst kan kjøre en tur i hvis du vil, men som du likevel ikke bruker - må du betale avgift for. Hvis du har en TV som det faktisk ikke går an å bruke (fordi den ikke virker eller ikke har mottaker), så trenger du heller ikke betale avgift for den.

Gammel 24-02-08, 09:09   #46
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, vi betaler. Men jeg syns det er uhorvelig dyrt. Men, jeg ante ikke att pengene gikk til bibliotek? :kan betale med litt lettere hjerte:

Gammel 24-02-08, 09:14   #47
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Ja, vi betaler. Men jeg syns det er uhorvelig dyrt. Men, jeg ante ikke att pengene gikk til bibliotek? :kan betale med litt lettere hjerte:

NRK-lisensen går ikke til bibliotek, nei. En del av skatten vi betaler går til bibliotek, og det BenMurphy sa, var at han ikke syntes man skulle slippe å betale den delen av skatten bare fordi man tilfeldigvis ikke bruker biblioteket, og at man generelt sett skal betale sin andel av fellestilbudet enten man bruker tilbudet eller ikke.

Gammel 24-02-08, 09:20   #48
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

NRK-lisensen går ikke til bibliotek, nei. En del av skatten vi betaler går til bibliotek, og det BenMurphy sa, var at han ikke syntes man skulle slippe å betale den delen av skatten bare fordi man tilfeldigvis ikke bruker biblioteket, og at man generelt sett skal betale sin andel av fellestilbudet enten man bruker tilbudet eller ikke.

Åja, jeg var litt kjapp i lesinga ser jeg.. Ja, da blir det at jeg betaler, men syns det er uhorvelig dyrt! :møkka-regning:

Gammel 24-02-08, 09:31   #49
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi betaler ikke.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 09:34   #50
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Selvsagt betaler vi.
Jeg måtte til og med ringe flere ganger før jeg fikk regninga.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 10:25   #51
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Begynte å betale etter fem år, for da ble vi ferska....
NRK-lisensen er en av de regningene jeg betaler med minst glede.

Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 10:29   #52
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Vi også har betalt siden vi flyttet i nye huset. Ellers hadde vi sluppet unna i lang tid i Norge.

Gammel 24-02-08, 10:56   #53
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guri så mange som selv tok kontakt. Selv ble jeg ferska av inspektøren.

Gammel 24-02-08, 11:00   #54
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Ja, og så? Bilen forpester og ødelegger veier. TV ødelegger hva? Hvorfor er det ikke vaskemaskinavgift, støvsugeravgift, pc-avgift og alle andre avgifter? Vi betaler for å finansiere en tv-kanal og de kaller det noe annet. Enkelt og greit. Ergo burde man kunne velge bort tv-kanalen OG avgiften.

Gammel 24-02-08, 11:13   #55
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg betaler selvsagt de avgifter og skatter jeg skal. Det synes jeg er en selvfølge for oppegående mennesker med inntekt. Alt annet er snylteri! Vil man ikke betale lisens får man la vær å ha TV. Så enkelt er det. Ja, jeg er litt regelrytter.

En annen ting er at jeg er fundamentalt uenig i TV-lisens i utgangspunktet. Det var nå et visst resonnement tidligere, da NRK var reklamefritt, men nå er det jo (nesten) like mye reklame der som alle andre steder. "Støttet av..." og "Sponset av..." Jeg synes hele lisensordningen skulle avskaffes. Jeg har ikke noe i mot statsstøttet TV-kanal altså, tvert imot. NRK er jo omtrent den eneste tilbyderen av "smale" programmer og sære nisjer. Men de får finne andre måter å finansiere det på. Det er så uhorvelig få som ikke har tilgang TV idag likevel, så da får de bare finne seg i en "fellesfinansiering" på hele befolkningen. Bare det å kutte ut lisensinnkrevningsordningen/kontrollen vil jo være en stor besparing.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 11:15   #56
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fusilli, her.

Ja, på grunn av en idiotisk forglemmelse. Da vi kjøpte tv oppga vi pappa sitt navn, men da vi kjøpte videospiller glemte vi oss og oppga vårt eget navn

Ja ... Men dette var da vi hadde veldig dårlig råd.

Jeg er motstander av alle avgifter som rammer usosialt, og da særlig nrk-lisensen. Å si at "Har du problemer med å betale lisensen, får du droppe å ha tv" er noe av det dummeste jeg hører. Både barn og voksne sakker akterut i samfunnet om de ikke har tv og ikke kan følge med på det "alle andre" gjør. For folk med veldig liten inntekt (trygd, sosialstønad, deltidsjobb etc.) kan lisensen være med å å rakne hele økonomien, mens for de med passe/god inntekt merkes den omtrent ikke, dette er URETTFERDIG! Hvorfor kan de ikke ta inn disse pengene over skatten heller?

Sist redigert av Fluke : 24-02-08 kl 11:22.
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 11:17   #57
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

En annen ting er at jeg er fundamentalt uenig i TV-lisens i utgangspunktet. Det var nå et visst resonnement tidligere, da NRK var reklamefritt, men nå er det jo (nesten) like mye reklame der som alle andre steder. "Støttet av..." og "Sponset av..." Jeg synes hele lisensordningen skulle avskaffes. Jeg har ikke noe i mot statsstøttet TV-kanal altså, tvert imot. NRK er jo omtrent den eneste tilbyderen av "smale" programmer og sære nisjer. Men de får finne andre måter å finansiere det på. Det er så uhorvelig få som ikke har tilgang TV idag likevel, så da får de bare finne seg i en "fellesfinansiering" på hele befolkningen. Bare det å kutte ut lisensinnkrevningsordningen/kontrollen vil jo være en stor besparing.

Nettopp. Det ergrer meg lysegrønn at NRK innkrever tv-lisens på basis av at det er en totalt reklamefri kanal. DET er det IKKE, og jeg blir provosert og forbannet når jeg ser sport på kanalen og blir bomadert med reklame.

Jeg er fullstendig klar over "gi og ta" -prinsippet samfunnet er bygget på, men det blir litt for mye "gi" og altfor lite "ta". NRK - lisensen burde settes i sammenheng med frivillighet; Vil man ha kanalen betaler man for den, og vil man ikke ha den, så kan man også slippe å betale.

Sist redigert av Fruktflua : 24-02-08 kl 11:24.
Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 12:33   #58
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Spinoff: Betaler du NRK-lisensen?

Nei, vi har ikke tv.
Men vi har lurt på å skaffe oss en som vi kan se film på, istedet for å bruke (den altfor store) mac-skjermen. Men da kommer den ikke til å motta noen fjernsynssignaler, så det blir ikke lisens da heller.
(Vi hadde selvsagt betalt dersom vi hadde hatt en tv, som mottok fjernsynssignaler, enn så kjipt jeg måtte synes det er, så hadde jeg aldri hatt samvittighet til noe annet.)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 12:37   #59
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja må jo det, etter å ha blitt fersket av lisensinspektør

Mange år siden. Bodde da i en boretslag leilighet og trodde faktisk at nrk ble dekt av husleia akurat som kabel tv...

Og når vi flytte opp hit kjøpte mann parabol, og lisensfolkene her på Mo klarte tilogmed å sende han en EGEN regning på nrk lisens.
Så jeg måtte ringe å si at vi hadde en fra før.
Dama var en krangelfant hehe,og mente vi ikke bodde i samme del av huset så jeg bedde fint å få snakke med mammaen til ei venninne som jobber der, hun er sånn "sjef" ting.
Så da fikk vi en regning med begges navn på

GRR

Og enda så får vi in bare NRK1 på bordantenna, nå som parabolen gikk heden i storm forige helg.
FREKT

Gammel 24-02-08, 12:40   #60
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lindamor, her.

Ja. vi betaler. Ikke med glede. Jeg ville heller kunne valgt bort NRK og andre stateide kanaler og ha sluppet å betale.

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Kringkastingsavgiften er en avgift på å eie en fjernsynsmottager. Det spiller ingen rolle om man mottar radio eller fjernsynssendinger.

Forøvrig ser denne idiotiske Frp-tankegangen om at man bare skal betale for ting man bruker selv, og ikke bidra til fellesskapet, ut til å være et av de største, og hurtigstvoksende, problemene vi har i Norge. Selv om jeg for eksempel hverken ser på eller deltar i konkurranseidrett, betyr ikke at det hadde vært fornuftig at jeg slapp å betale den delen av stats- og kommuneskatten som blir brukt til å bygge og vedlikeholde idrettsanlegg, og selv om jeg ikke har lånt en bok på biblioteket på over 10 år syns jeg det ville være en særdeles dårlig idé å la meg beholde den delen av skatten min som i dag går til biblioteksdrift.

Jeg kan ikke se hvordan linsensavgiften kan sammenlignes med andre velferdsgoder. Her må man betale en avgift fordi at man eier en fjernsynsmottager. Kun fordi man eier den. Når denne avgiften startet var det for å kunne gi et tilbud til de få som eide noe så uvanlig. Et gode for de få som de måtte betale dyrt for. Idag eier "alle" en TV eller flere på lik linje med vaskemaskin, pc og andre elektroniske ting som finnes i et hjem. Selve systemet med linsensavgift er foreldet. Det kunne heller tatt inn over skatten som man gjør til de aller fleste andre ting.

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ja, jeg betaler selvsagt de avgifter og skatter jeg skal. Det synes jeg er en selvfølge for oppegående mennesker med inntekt. Alt annet er snylteri! Vil man ikke betale lisens får man la vær å ha TV. Så enkelt er det. Ja, jeg er litt regelrytter.

Jeg er helt enig. Du sier det mye bedre enn meg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:34.