Sv: Spinoff av epletråden. Blir du sulten av eple?
Eple får blodsukkeret til å stige, for så å falle ekstra raskt!! Dette gjelder det meste av frukt, men tror eple er den frukttypen som har raskest effekt. Mulig at syra også spiller inn her; skjerpet apetitt...?
På et foredrag i barnehagen,sa ernæringsfysiologen (som skulle snakke om mat og måltid, viktighet og diverse tips om å få barn til å spise, osv) , at frukt bør man servere før hovedmåltid: og hadde et helt konkret tips på hvordan få barn som spiser lite og sjelden "aldri sultne" til å spise: Skjær frukten (eplet) i delikate biter (altså, uten skall, hams, stilk, kjernehus, andre skumle ting som barn kan henge seg opp i ), servér disse på en smidig måte til barnet 10-20 minutter før måltidet, og ta-da, barnet er mer sulten... man kunne gjøre dette med forskjellige typer frukt, og tiden kan man prøve seg frem til.. Det tar som regel raskere tid for et barn å få dette blodsukkerfallet (som skaper sult/sug-følelsen), enn for enn voksen. Barn omsetter jo mat raskere enn voksne..
Og en annen ting hun nevnte var at man bør ha maten klar innen de 20 minuttene etter eple-inntaket: ellers kan man risikere å ha et barn på blodsukker-knekk: sur og irritabel!
En viktig beskjed til barnehager, tenker jeg, dette med at mange barnehager serverer fruktmåltid rund 14-15 tiden, som liksom skal holde helt til middag!! (uansvarlig!)
Det kan være store individuelle forskjeller på hvor kraftig sug-følelse man får etter å ha spist frukt. Selv reagerer jeg veldig fort på frukt, og er veldig var for blodsukerfall!! (kjennes nesten ut som jeg er en stoffavhengig uten stoff; kan få kaldsvette, skjelvinger, bli kvalm og temmelig irrasjonell når jeg blir sulten! tror det kalles hypoglykemi/sk tilstand)