Sv: Spinoff: Betaler du NRK-lisensen?
Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.
Jeg kommenterte i forhold til å eie en bil Alt det du ellers skriver vet jeg selvsagt. Du kan tilogmed ha en brukbar tv, levere den inn og få den sperret for tvsignaler og deretter se dvdfilmer på den uten å betale lisens.(men mulig det ikke gjelder for privatpersoner, vi har fått det gjort på jobben for å slippe å betale lisens)
Privatpersoner kan, sist jeg sjekket, ikke få lov til å eie et fjernsynsapparat uten å betale lisens, uansett om man mangler antenne eller signaler.
Jeg mener også at man burde finansiere NRK gjennom skatten, heller enn gjennom særlige regninger, fordi det er et tilbud som kommer samfunnet til gode som helhet. Jeg er for at NRK finnes og vil gjerne støtte opp om statsdrevne kulturtilbud, men jeg er imot innkrevingsmetoden. Greit nok at NRK gjennom lisensinnkreving slipper å utsettes for humørsyke politikere, men finansiering over statsbudsjettet ser jo ut til å fungere greit for veldig mange andre kulturtilbud her i landet.
For meg er det helt meningsløst å betale drøye 2000 kr. i året for et tilbud jeg ikke bruker, bare for å få lov til å se DVD (som jeg har betalt for) på et TV-apparat (som jeg også har betalt for). Etter loven må jeg allikevel det.
Det er ingen som krever at du betaler månedsavgift til mobiloperatøren for å få lov til å spille orm eller bruke kalkulatoren på en mobil uten dekning.
|