Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stigmatisering av overvektige

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-08, 11:38   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stigmatisering av overvektige

Jeg tror nok også den "organiserte stigmatiseringen" er mer, skal vi si gjennomført i forhold til overvektige. Men jeg tror også at nettopp dette betyr at på individnivå kan det være enda verre å være undervektig, fordi, som aC sier, folk mener de kan si hva som helst til undervektige. Jeg har som kraftig overvektig, det jeg kan huske, aldri (i alle fall ikke de siste 15-20 årene) opplevd at noen har sagt noe negativt om kroppen min til meg, eller så mye som antydet at jeg er for tjukk. Alle vet og ser jo at jeg er for tjukk, men de jeg omgås er jevnt over så snille og veloppdragne at det ikke ville falle dem inn å kommentere det - stort sett sies det ingenting om overvekt overhodet når jeg er innen hørevidde. Kanskje er det noen som ser på meg og "tenker sitt", enten jeg kjøper sjokolade eller dusjer i svømmehallen, men det legger jeg i så fall ikke så mye merke til (i dusjen har jeg dessuten ikke briller på og ser ingenting ).

Det ubehaget som så mange overvektige føler over at folk "tenker sitt" om oss er jo i stor grad inne i vårt eget hode - og man kan ikke vite hvordan det ser ut i andres hoder og dermed sammenligne hvem som har det verst.

Jeg betviler ikke at undervektige også får den typen "uønsket beundring" som Divine snakker om, jeg tviler bare på at det oppleves som positivt for dem, i alle fall dersom undervekten og/eller medhørende spiseforstyrrelser faktisk er et problem for dem. (Jeg tror ikke så mange misfornøyde overvektige liker å bli komplimentert for overvekten sin heller, om det skulle falle seg slik at man fikk noen kommentarer om frodighet og "mer å ta i" og "ekte kvinnelige former" og slikt, så blir man ikke glad for det dersom man selv virkelig misliker kroppen sin.)

Gammel 05-03-08, 15:42   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stigmatisering av overvektige

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg har som kraftig overvektig, det jeg kan huske, aldri (i alle fall ikke de siste 15-20 årene) opplevd at noen har sagt noe negativt om kroppen min til meg, eller så mye som antydet at jeg er for tjukk.

Virkelig? Det har jeg hørt mange, mange, mange ganger.

Svar

Emneord
livserfaringer, overvekt, selvbilde, spiseforstyrrelser, stigmatisering, undervekt

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:16.