Sv: Stigmatisering av overvektige
Jeg tror nok også den "organiserte stigmatiseringen" er mer, skal vi si gjennomført i forhold til overvektige. Men jeg tror også at nettopp dette betyr at på individnivå kan det være enda verre å være undervektig, fordi, som aC sier, folk mener de kan si hva som helst til undervektige. Jeg har som kraftig overvektig, det jeg kan huske, aldri (i alle fall ikke de siste 15-20 årene) opplevd at noen har sagt noe negativt om kroppen min til meg, eller så mye som antydet at jeg er for tjukk. Alle vet og ser jo at jeg er for tjukk, men de jeg omgås er jevnt over så snille og veloppdragne at det ikke ville falle dem inn å kommentere det - stort sett sies det ingenting om overvekt overhodet når jeg er innen hørevidde. Kanskje er det noen som ser på meg og "tenker sitt", enten jeg kjøper sjokolade eller dusjer i svømmehallen, men det legger jeg i så fall ikke så mye merke til (i dusjen har jeg dessuten ikke briller på og ser ingenting ).
Det ubehaget som så mange overvektige føler over at folk "tenker sitt" om oss er jo i stor grad inne i vårt eget hode - og man kan ikke vite hvordan det ser ut i andres hoder og dermed sammenligne hvem som har det verst.
Jeg betviler ikke at undervektige også får den typen "uønsket beundring" som Divine snakker om, jeg tviler bare på at det oppleves som positivt for dem, i alle fall dersom undervekten og/eller medhørende spiseforstyrrelser faktisk er et problem for dem. (Jeg tror ikke så mange misfornøyde overvektige liker å bli komplimentert for overvekten sin heller, om det skulle falle seg slik at man fikk noen kommentarer om frodighet og "mer å ta i" og "ekte kvinnelige former" og slikt, så blir man ikke glad for det dersom man selv virkelig misliker kroppen sin.)