|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Administrator
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektige
Det er akkurat det mange undervektige opplever, det er hvor tynn en er som blir kommentert og fokusert på. Ikke andre kvaliteter. Og det er noe de opplever ofte, fordi det "er lov" å snakke om. Det føles ganske håpløst for en som jobber hardt for å gå opp i vekt, enten det skyldes SF eller andre fysiske årsaker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Stigmatisering av overvektige
![]() |
#43 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeJeg tror det meste av samfunnet har adoptert herguginnen av Windsor (Wallis Simpsom) holdninger. "One can never bee too rich or too thin." |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
intro
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeJeg tror begge deler definitivt kan oppleves som like vondt for den det gjelder, men det er lettere å kamuflere undervekt med klær osv. Som overvektig blir man mer synlig. Dessuten er vel det vel langt flere sykelig overvektige enn undervektige i Norge, vil jeg tro, så det er kanskje på et vis naturlig at det fokuseres mer på denne gruppen? Når det er sagt, forsvarer jeg på ingen måte virkemidlene.
Sist redigert av Bluen : 05-03-08 kl 13:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
flisespikker
|
Overvekt er jo et stort helseproblem i Norge/Vesten, og helt sikkert større enn undervekt. Men selv om enkeltindividers undervekt ikke er et stort helseproblem på samfunnsnivå, så er jo et undervektig kroppsideal og relaterte spiseforstyrrelser et veldig stort problem, det også - kanskje mer når det gjelder samfunnets (og individenes) mentale helse? - og det er jo relevant både for under- og overvektige. Du verden! Ja, det var jo en skikkelig "smellfeit" dame de hadde valgt ut også, da.
![]() |
#46 |
intro
|
Nei, det er jeg helt enig i - håper ikke det så ut som om jeg prøvde å skrive noe annet.
![]() |
![]() |
#47 |
flisespikker
|
Absolutt ikke.
![]() |
#48 |
Opp og ned
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeDet JEG tenker på i forhold til stigmatisering av overvekt og undervekt, er som overvektig så blir man sett på som dum, lat osv. Er man undervektig så blir man mer sympatisert. Har en venninne som er tynn og i en periode var hun veldig undervektig. Det vi rundt reagerte på var om hun muligens var syk, vi var oppriktig bekymret. Jeg derimot som er det motsatte får ikke den bekymringsdelene. Det hagler med gode råd(det gjør det til undervektige og altså) Man bli neglisjert i helsevesenet og vi blir sett på som ekle skapninger som lite er verdt.
![]() |
#49 |
trøtt
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeEn venninne og jeg snakket om dette forleden. Hun opplever at "folk" tillater seg å snakke til henne og kommentere hennes undervekt direkte, kalle henne "skranglebein" osv, mens jeg som overvektig ikke opplever at "vanlige mennesker" gjør det samme. Det er stort sett bare ungdommer i flokk som kommenterer høylydt, men du verden hvor mange det er som kaster foraktfulle blikk.
![]() |
#50 |
flisespikker
|
Det tror jeg aldri jeg har opplevd. (Eventuelt er jeg så dum at jeg ikke har fått det med meg.
![]() |
#51 |
Textrovert
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeJeg har heller aldri fått noe slengt etter meg, annet enn en guttegjeng som slengte med leppa da jeg jogget forbi dem. Og da var jeg mye tynnere enn jeg er nå. Men det er mer det underforståtte og det nedlatende som plager meg. At ingen gidder å ekspedere meg i butikkene, osv.
![]() |
#53 |
Absolut ateist
|
Virkelig? Det har jeg hørt mange, mange, mange ganger.
![]() |
#54 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeJeg er noe overvektig, men har aldri tenkt annet enn ren misunnelse ovenfor tynne jenter. Om de spiser sjokolade, har på seg de og de klærne, drikker vann eller hva som helst. Fra min side er det bare ren skjær misunnelse. En slags naiv og patetisk: Hadde jeg bare vært tynn, så hadde sikkert mye vært meget bedre. Glad som jeg er i mat, så hadde det vært flott å være undervektig for da kunne jeg spist uten dårlig samvittighet, f.eks. Skulle gjerne vært "skranglete" jeg. Kunne smøget meg inn alle klær. Sist redigert av Dronningen : 05-03-08 kl 15:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Textrovert
|
At jeg merker at de ansatte vegrer seg. At jeg kan være inne i en butikk lenge uten at noen av de ansatte bryr seg, men så snart det kommer noen andre inn døra, så kaster de seg over dem. Dette gjelder klesbutikker, da. Kan ikke si at jeg merker noen forskjell på Clas Olsson.
![]() |
#56 |
Expired
![]() |
#58 |
Absolut ateist
|
I Bergen på HM-avdelingen for feite jobber det en dame som er helt skjønn. Jeg klaget min nød over manglende klær en gang og hun var helt enig, la ut om hvor dårlig gjort det var og i det hele tatt. Selv var hun syltynn. Syns det var fint å treffe på henne, gitt.
![]() |
#59 |
Expired
Jeg skal love deg at det synes godt når jeg er for tynn også. Men da sies det også i fra.
![]() |
#60 |
både her og der
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeEn periode var jeg ganske undervektig, og det tok tid før jeg ble normalvektig, selv etter at jeg begynte å spise normalt. Jeg opplevde å få kommentert matpakka nesten hver eneste dag på jobben, og følte meg baksnakket. "Alle" fulgte med på hvor mye jeg spiste, og jeg fikk stadig kommentarer om at jeg var så tynn. Jeg ble ikke normalvektig før jeg ble gravid, faktisk.
![]() |
Emneord |
livserfaringer, overvekt, selvbilde, spiseforstyrrelser, stigmatisering, undervekt |
|
|