Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stigmatisering av overvektige

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-08, 12:09   #41
HP
Administrator

HP sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stigmatisering av overvektige

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har fått komplimenter for overvekten min, jeg. En helt ukjent fyr som løpende bort til meg på en bar i Bergen og begynte å legge ut om hvor herlig det var å se store jenter på byen, siden alle var så altfor tynne nå for tiden. Jeg ble bare lei meg. Jeg hadde svevd hadde han sagt noe pent om hår, øyne – ja til og med pupper eller rumpe hadde vært bedre( ), men jeg taklet ikke at TYNGDEN min var det eneste han så.

Det er akkurat det mange undervektige opplever, det er hvor tynn en er som blir kommentert og fokusert på. Ikke andre kvaliteter. Og det er noe de opplever ofte, fordi det "er lov" å snakke om. Det føles ganske håpløst for en som jobber hardt for å gå opp i vekt, enten det skyldes SF eller andre fysiske årsaker.

Ellers så er det jo bare å signere Skilpadda.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 12:25   #42
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Stigmatisering av overvektige

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Det er akkurat det mange undervektige opplever, det er hvor tynn en er som blir kommentert og fokusert på. Ikke andre kvaliteter. Og det er noe de opplever ofte, fordi det "er lov" å snakke om. Det føles ganske håpløst for en som jobber hardt for å gå opp i vekt, enten det skyldes SF eller andre fysiske årsaker.

Ellers så er det jo bare å signere Skilpadda.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 12:38   #43
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror det meste av samfunnet har adoptert herguginnen av Windsor (Wallis Simpsom) holdninger. "One can never bee too rich or too thin."

Det værste stigmaet ved å være feit er at du er et levende eksempel på hva mange mennesker annser som en "skjebne værre en døden".

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 12:59   #44
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror begge deler definitivt kan oppleves som like vondt for den det gjelder, men det er lettere å kamuflere undervekt med klær osv. Som overvektig blir man mer synlig. Dessuten er vel det vel langt flere sykelig overvektige enn undervektige i Norge, vil jeg tro, så det er kanskje på et vis naturlig at det fokuseres mer på denne gruppen? Når det er sagt, forsvarer jeg på ingen måte virkemidlene.

At uttrykk for negative holdninger til overvektige er daglig kost, ikke minst i mediene, er det vel dessverre liten tvil om. Dagbladet fornekter seg ikke - ref. dagens oppslag:

Sist redigert av Bluen : 05-03-08 kl 13:07.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 14:43   #45
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Dessuten er vel det vel langt flere sykelig overvektige enn undervektige i Norge, vil jeg tro, så det er kanskje på et vis naturlig at det fokuseres mer på denne gruppen?

Overvekt er jo et stort helseproblem i Norge/Vesten, og helt sikkert større enn undervekt. Men selv om enkeltindividers undervekt ikke er et stort helseproblem på samfunnsnivå, så er jo et undervektig kroppsideal og relaterte spiseforstyrrelser et veldig stort problem, det også - kanskje mer når det gjelder samfunnets (og individenes) mentale helse? - og det er jo relevant både for under- og overvektige.

Jeg tror jeg rotet meg bort i et sidespor her. Det jeg egentlig satt og tenkte på er at selv om overvekt er et større samfunnsproblem enn undervekt, så følger det ikke av det at det er verre å være overvektig enn undervektig. (Det er færre som dør av MS enn av kreft, men det gjør det ikke mindre kjipt å ha MS.) Det at det fokuseres mye på overvekt i media (både når det gjelder negativ og saklig oppmerksomhet), kan være ubehagelig for overvektige - men det kan jo også være ubehagelig for undervektige at det sies så lite om deres gruppe.

At uttrykk for negative holdninger til overvektige er daglig kost, ikke minst i mediene, er det vel dessverre liten tvil om. Dagbladet fornekter seg ikke - ref. dagens oppslag:

Du verden! Ja, det var jo en skikkelig "smellfeit" dame de hadde valgt ut også, da.

Gammel 05-03-08, 14:45   #46
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det jeg egentlig satt og tenkte på er at selv om overvekt er et større samfunnsproblem enn undervekt, så følger det ikke av det at det er verre å være overvektig enn undervektig.

Nei, det er jeg helt enig i - håper ikke det så ut som om jeg prøvde å skrive noe annet.

Gammel 05-03-08, 14:46   #47
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er jeg helt enig i - håper ikke det så ut som om jeg prøvde å skrive noe annet.

Absolutt ikke. Jeg bare tenkte meg videre ut på sidesporet mitt.

Gammel 05-03-08, 15:05   #48
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Det JEG tenker på i forhold til stigmatisering av overvekt og undervekt, er som overvektig så blir man sett på som dum, lat osv. Er man undervektig så blir man mer sympatisert. Har en venninne som er tynn og i en periode var hun veldig undervektig. Det vi rundt reagerte på var om hun muligens var syk, vi var oppriktig bekymret. Jeg derimot som er det motsatte får ikke den bekymringsdelene. Det hagler med gode råd(det gjør det til undervektige og altså) Man bli neglisjert i helsevesenet og vi blir sett på som ekle skapninger som lite er verdt.

Jeg ville heller vært undervektig en feit.

Gammel 05-03-08, 15:18   #49
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

En venninne og jeg snakket om dette forleden. Hun opplever at "folk" tillater seg å snakke til henne og kommentere hennes undervekt direkte, kalle henne "skranglebein" osv, mens jeg som overvektig ikke opplever at "vanlige mennesker" gjør det samme. Det er stort sett bare ungdommer i flokk som kommenterer høylydt, men du verden hvor mange det er som kaster foraktfulle blikk.

Det verste med å være overvektig er dog de som ser på de å være overvektig som synonymt med å være dum/tilbakestående og snakker annerledes til meg enn til andre. L i t t s a k t e... :dåner: Det er tross alt ikke i hodet fettet mitt sitter. Det er faktisk ikke slik at tykk = "tjukk i huet". Selv om det altså er noen som tror det.

Min undervektige venninne opplever ikke det. Hun blir snakket normalt til og behandlet normalt.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 15:29   #50
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Det verste med å være overvektig er dog de som ser på de å være overvektig som synonymt med å være dum/tilbakestående og snakker annerledes til meg enn til andre. L i t t s a k t e... :dåner: Det er tross alt ikke i hodet fettet mitt sitter. Det er faktisk ikke slik at tykk = "tjukk i huet". Selv om det altså er noen som tror det.

Det tror jeg aldri jeg har opplevd. (Eventuelt er jeg så dum at jeg ikke har fått det med meg. ) Men som jeg var inne på tidligere: jeg omgås åpenbart hyggelige og veloppdragne mennesker, for jeg har hellet aldri fått den typen ufine eller slemme kommentarer som mange andre overvektige forteller om.

Gammel 05-03-08, 15:33   #51
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har heller aldri fått noe slengt etter meg, annet enn en guttegjeng som slengte med leppa da jeg jogget forbi dem. Og da var jeg mye tynnere enn jeg er nå. Men det er mer det underforståtte og det nedlatende som plager meg. At ingen gidder å ekspedere meg i butikkene, osv.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 15:36   #52
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At ingen gidder å ekspedere meg i butikkene, osv.

Mener du at du får dårligere service fordi du er overvektig? Hvordan kan du dra den slutningen?

Gammel 05-03-08, 15:42   #53
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg har som kraftig overvektig, det jeg kan huske, aldri (i alle fall ikke de siste 15-20 årene) opplevd at noen har sagt noe negativt om kroppen min til meg, eller så mye som antydet at jeg er for tjukk.

Virkelig? Det har jeg hørt mange, mange, mange ganger.

Gammel 05-03-08, 15:43   #54
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er noe overvektig, men har aldri tenkt annet enn ren misunnelse ovenfor tynne jenter. Om de spiser sjokolade, har på seg de og de klærne, drikker vann eller hva som helst. Fra min side er det bare ren skjær misunnelse. En slags naiv og patetisk: Hadde jeg bare vært tynn, så hadde sikkert mye vært meget bedre. Glad som jeg er i mat, så hadde det vært flott å være undervektig for da kunne jeg spist uten dårlig samvittighet, f.eks. Skulle gjerne vært "skranglete" jeg. Kunne smøget meg inn alle klær.

Nå har jeg med årene forsøkt å godta mer den jeg er, men merker jo også at jeg er opptatt av mat og kropp til en viss grad. Men er litt roligere nå enn for 10 år siden. Jeg koser meg mer, og har flyttet fokus en del.

Men å sammenligne overvektige med undervektige - at det er likestilt - nei det kjøper jeg ikke. Det blir nesten litt hånlig. For får overvektige er ofte "drømmen" å være veldig veldig tynn. Jeg kan ikke tenke meg at det motsatte er drømmen hos undervektige.

Hvor ofte opplever undervektige: "Nei det plagget finnes ikke i større størrelser.", med et noe nedlatende blikk fra butikkansatte.

Sist redigert av Dronningen : 05-03-08 kl 15:49.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 15:48   #55
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Mener du at du får dårligere service fordi du er overvektig? Hvordan kan du dra den slutningen?

At jeg merker at de ansatte vegrer seg. At jeg kan være inne i en butikk lenge uten at noen av de ansatte bryr seg, men så snart det kommer noen andre inn døra, så kaster de seg over dem. Dette gjelder klesbutikker, da. Kan ikke si at jeg merker noen forskjell på Clas Olsson.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 15:50   #56
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal kommentere andres kropp - uansett om det er fordi man mener de er for tykke eller for tynne.

Ellers er det så greit med Skilpadda. Kan bare signere.
Sparer min tynne kropp for mange kalorier på det. Hehe

Jeg har lange bein, og folk nøler ikke med å kommentere at de er tynne, at de er lange, at jeg ikke må bli tynnere, hvor lang er du egentlig, og veier du nok? etc.
Jeg har til dags dato aldri hørt noen si til noen: Nå må du ikke bli feitere!

Gammel 05-03-08, 15:51   #57
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jeg har til dags dato aldri hørt noen si til noen: Nå må du ikke bli feitere!

De trenger ikke si det. Du ser det.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 15:51   #58
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At jeg merker at de ansatte vegrer seg. At jeg kan være inne i en butikk lenge uten at noen av de ansatte bryr seg, men så snart det kommer noen andre inn døra, så kaster de seg over dem. Dette gjelder klesbutikker, da. Kan ikke si at jeg merker noen forskjell på Clas Olsson.

I Bergen på HM-avdelingen for feite jobber det en dame som er helt skjønn. Jeg klaget min nød over manglende klær en gang og hun var helt enig, la ut om hvor dårlig gjort det var og i det hele tatt. Selv var hun syltynn. Syns det var fint å treffe på henne, gitt.

Gammel 05-03-08, 15:58   #59
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

De trenger ikke si det. Du ser det.

Jeg skal love deg at det synes godt når jeg er for tynn også. Men da sies det også i fra.

Gammel 05-03-08, 16:15   #60
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

En periode var jeg ganske undervektig, og det tok tid før jeg ble normalvektig, selv etter at jeg begynte å spise normalt. Jeg opplevde å få kommentert matpakka nesten hver eneste dag på jobben, og følte meg baksnakket. "Alle" fulgte med på hvor mye jeg spiste, og jeg fikk stadig kommentarer om at jeg var så tynn. Jeg ble ikke normalvektig før jeg ble gravid, faktisk.

Det var ganske plagsomt, og som tynn er man "fritt vilt".

Emneord
livserfaringer, overvekt, selvbilde, spiseforstyrrelser, stigmatisering, undervekt

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:10.