Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om å smake morsmelk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-08, 11:39   #21
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å smake morsmelk

For barnet sin del så haddde eg mykje heller sett at ammande veninner som passa mitt barn hadde amma det, enn å gi det flaske. Det kjem sjølvsagt an på alderen til barnet, men i prinsippet så trur eg det er mykje meir stressande for eit spedbarn å få flaske i ein slik situasjon enn å verte amma av ein framand pupp.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 11:55   #22
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg smakte alltid på den nedfryste morsmelken min for å sjekke at den var OK for vesla å drikke. Ved et par tilfeller var den faktisk blitt sur under tiningen i kjøleskapet. Det gjorde meg ingenting å smake på maten jeg ga ungen min, syns ikke det var ekkelt i det hele tatt. Men jeg ville selvsagt aldri servert den til andre eller brukt den i matlagingen. Jeg kan godt forstå at mange syns det er ekkelt og lite appetittelig å bli servert morsmelk.

Jeg har også hørt den historien om morsmelk i vaflene og tror ærlig talt det er litt av en vandrehistorie.

Helsesøster anbefalte meg å bruke min egen morsmelk i matlaging; vafler, sauser o.l, siden jeg leverte til morsmelksentralen og hadde mye til overs. Faktisk anbefalte hun det på det sterkeste, og fortalte at det hadde hun gjort! Denne helsesøsteren var litt av et stykke "alien", ikke i nærheten av jordnær og mye rosa-faktor over hele dama.. Men jeg gjorde det ikke, men jeg fleipet mye med min familie om det når jeg serverte vafler! :hihi: ertesjuk...

Dersom det hadde vært krig, eller krise på annen måte, kunne jeg sikkert revurdert stndpunktet mitt om å ikke drikke min egen melk, gi det til andre i familien og bruke den til matlaging.. Samme gjelder å amme andres barn og la andre amme mitt barn.. I utgangspunktet er dette ikke særlig aktuelt.. Jeg tilbød faktisk min kusine med nyfødt baby,som ikke hadde melk, et par liter frossen morsmelk, noe hun pent takket nei til... hun følte det ikke naturlig.

Frossen morsmelk kan jo skille seg under opptining, og se sur ut. Jeg opplevde aldri at melken ble sur..

Mye av grunnen til at morsmelkgivere tar blodprøver hver tredje måned, er fordi man skal utelukke hiv/aids på giver, og ved registrering må man kartlegges om man har hatt et eller annet virus (husker ikke hvilket virus, men det gir utslag på hvem av de sykeste premature som kan få hvilken melk..), og terskelen for hvilken melk som kan brukes er høyere pga av det er syke premature babyer som skal ha melken: de tåler mye mindre bakterier bl a.

Gammel 06-03-08, 12:00   #23
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tror jeg skal la være å spise vafler hos ammende

Gammel 06-03-08, 12:06   #24
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Frossen morsmelk kan jo skille seg under opptining, og se sur ut. Jeg opplevde aldri at melken ble sur..

Det gjorde jeg faktisk. Den både smakte og luktet surt et par ganger.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 12:09   #25
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det gjorde jeg faktisk. Den både smakte og luktet surt et par ganger.

Jeg mente ikke å stille spørsmål ved om du gjorde det eller ikke. :smile:

Gammel 06-03-08, 12:41   #26
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Nei, fordi det er en annen art. Akkurat som det er bedre å spise kukjøtt enn menneskekjøtt.

Der er jeg litt også. Jeg ser på amming/morsmelk som for intimt til å ville "dele" det med andre enn akkurat den det er myntet på. Derfor ville jeg ikke følt meg komfortabel med å amme andres barn eller latt mitt barn bli ammet av andre. Skulle det være en krisesituasjon ville jeg selvsagt vraket alle prinsipper rundt dette.
Det hele henger sikkert sammen med min enorme intimsone.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 12:55   #27
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Rajraj: Enig med deg. Om det har med en enorme intmsone for min del vet jeg ikke, men jeg føler det å amme barnet sitt er veldig personlig eller vedig privat. Fysiologisk er det ingenting noe som taler i mot det, men jeg tenker litt at melken jeg har i mine pupper er akkurat tilpasset min baby. På tross av det har jeg jo ingen betenkeligheter med at noen donerer bort morsmelk til andre som trenger det... Det har vel mer noe med at min kropp og min pupp er til min baby...?

Jeg har også smakt på melken min, men det kunne ikke falt meg inn å lage sjokomelk eller annen melkholdig mat av den

Gammel 06-03-08, 12:59   #28
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Å donere morsmelk er anderledes, det tenkte jeg ikke på å presisere. Det kunne jeg godt ha gjort, hadde jeg ikke vært så lat. Det er selve amme/die-delen som jeg ikke vil dele. Pumpet MM skaper den nøvendige avstanden som skal til for at jeg ikke ville følt at intimsonen ble brutt.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 13:13   #29
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har smakt på egen morsmelk - og har ikke noe i mot å gjøre det igjen. Har også opplevd at den ble sur i fryseren. Å servere den til andre ville jeg aldri funnet på, men om noen ba om å få smake så versegod.

Jeg kunne nok ammet en annens barn, men da jeg ikke kunne amme ztjerna ville jeg nok følt det veldig sårt om noen andre skulle gjøre det. Å gi andres morsmelk på flaske ville kanskje føltes bedre, men det kan jeg slett ikke garantere.

Og til dere som sier at MME smaker ekkelt - de smaker forskjellig. HIPP smaker foreksempel ganske godt

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 13:27   #30
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke det er ekkelt å smake på morsmelk, men jeg syns ikke den smakte godt. Det ble for søtt og fett. Kan ikke huske å ha smakt på MME.

Vafler har jeg ikke så mye til overs for i utgangspunktet, men tror det hadde gått greit å spise morsmelksvafler også. :rasjonell denne gangen:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 16:43   #31
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes både morsmelk og MME smaker vondt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 16:50   #32
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Morsmelk er for små babyer.

Jaha? WHO anbefaler at mor ammer frem til barnet fyller to. Jeg har smakt mm, synes ikke det er ekkelt, kunne også spist vafler laget av mm, og synes det er greit å amme andres barn, eller at andre ammer mine.

Gammel 06-03-08, 16:51   #33
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ikke jålete eller prippen, men tanken på både egen og andres morsmelk byr meg skikkelig i mot. Jeg hadde nok blitt overrasket OG forbannet om jeg hadde funnet ut at vaflene jeg akkurat hadde spist var laget av morsmelk. Det synes jeg blir respektløst.

Å amme andres barn blir noe helt annet igjen - det kunne jeg glatt ha gjort.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 16:59   #34
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har donert bort mm som ikke var brukendes for mitt barn til andre. (Det var min driftige svigermor som organiserte. ) Har også smakt på min mm, da jeg var litt nysgjerrig på hvordan det smakte. Prøvde å gi storesøster mm på flaske da jeg ammet lillebror, men det ville hun ikke ha.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 17:05   #35
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Når det gjelder å amme andres barn, så kunne jeg glatt gjort det om der var behov for det. Og om det var nødvendig, så hadde jeg heller ikke hatt problemer med at noen andre ammet mitt barn.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 17:06   #36
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg har donert bort mm som ikke var brukendes for mitt barn til andre. (Det var min driftige svigermor som organiserte. ) Har også smakt på min mm, da jeg var litt nysgjerrig på hvordan det smakte. Prøvde å gi storesøster mm på flaske da jeg ammet lillebror, men det ville hun ikke ha.

? Nå ble jeg nysgjerrig...

Gammel 06-03-08, 17:11   #37
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Jeg er også der at jeg synes morsmelken min er (var) ekkel å smake på. Tok den på håndleddet eller på leppa for å teste varmen. Og så vidt litt smaking om den var sur, en sjelden gang. Luktet som regel bare Vet ikke hvorfor jeg synes det er ekkelt...

I en krise ville jeg nok både drukket melken min, ammet andres barn og latt andre amme mitt barn...

Gammel 06-03-08, 17:12   #38
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Ekkelt er det ikke, men jeg hadde nok ikke spist mat som var laget på morsmelk.

Gammel 06-03-08, 17:17   #39
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Jeg er nok blant de pripne som synes det er litt ekkelt at andre enn babyen min eller andres babyer drikker min morsmelk. Da Hannah lå på sykehuset som nyfødt løp jeg jo frem og tilbake med litervis med pumpet melk, og overskuddet ga de til melkebanken. Det var fint å tenke på at jeg hjalp barn som ikke kunne få melk fra sin egen mor, og som kanskje var syke og trengte det sårt.
Morsmelksvafler fikk rygghårene til å reise seg, kjenner jeg.

Gammel 06-03-08, 17:21   #40
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Jeg har smakt egen mm, storesøster fikk på skje hun kom alltid springene med skjea når jeg ammet for å smake hun å. Jeg har opplevd att en annen har ammet mitt barn 1 gang, da veninna mi passet han å han plutselig nektet å ta flaske. gjorde meg ingen ting det. Rart att så mange her synes det er greit att noen hadde ammet eller kunne ammet ett annet barn, på den samme diskusjonen inne på nm var det ikke mange som snes det var greit. Kunne heller latt være å få mat noen timer, eller hvorfor var mamman så langt unna etc.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
morsmelk, tabu

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:25.