|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#181 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Midt i landet
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeKan jeg linke til en blogg her tro? |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektige
Jupp. Jeg syns også at det er en viss sammenblandig av medias syn, og samfunnets syn. Som jeg ofte ikke syns sammenfaller i det hele tatt.
![]() |
#183 |
This is normal!
|
Jeg tror heller ikke det sammenfaller, men jeg tror det er vanskelig å ikke bli preget eller påvirket av hvordan media framstiller ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
flisespikker
|
Det er klart at "medias syn" og "samfunnets syn" har en gjensidig påvirkning på hverandre.
![]() |
#185 |
Administrator
|
Det er lov å bli forbanna. Jeg skrev mange overvektige, ikke alle overvektige. Gruppen overvektige er etterhvert blitt en ganske stor i den vestlige verden. Jeg generaliserte ikke påstanden til å gjelde alle, men mange.
Jeg tror flertallet rent impulsivt ville valgt å være undervektig, men om en hadde fått presentert fakta, inngående case-studier, og gjerne muligheten til kjenne de to alternativene på kroppen så tror jeg faktisk at flertallet ville valgt overvekt. Men uansett så blir det som å velge mellom pest eller kolera. |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Textrovert
|
Men sånn rent praktisk, så møter jo undervektige færre hindringer. De må ikke gå fra kafeer fordi stolene er for trange, de slipper å lure på om setebeltet på flyet er langt nok, osv. Mulig jeg er naiv, men jeg kan ikke komme på en eneste PRAKTISK ulempe med å være undervektig. Ikke det med å ikke finne klær heller. De fleste klesbutikker har jo minstestørrelser som er svært små.
![]() |
#187 |
Administrator
|
Vi kan jo begynne med at en undervektig for mange er "fritt vilt", i alle sosiale sammenhegner. Du nevner kafebesøk, om stolene ikke er polstret så trenger en gjerne en pute om en skal sitte litt. Flysetebelter må strammes inn, ganske mye om det skal ha tiltenkt funksjon. Klær handler man i tenårings- eller barneavdelingen. Om en blir syk så har en ingenting "å tære på", ingen energireserver. En blir knuffet på, ubevisst skubbet bort i større eller mindre folkemengder. Og "alle andre" syns at det må være helt greit, for en er jo så vellykket som undervektig ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Textrovert
|
Men den følelsen har jeg som overvektig også. Man skulle da tro at folk SÅ meg, så stor som jeg er, men i trapper ender det opp med at jeg må stoppe helt opp, for det kommer tre i bredden mot meg og jeg har ingen steder å gjøre av meg. Det er ikke før folk kolliderer med meg der jeg står helt stille at de "ser" meg. Jeg har gjort dette eksperimentet i trappene på jobb mange ganger. Jeg går bak de slanke på jobben ned trappa. Folk som kommer mot dem, viker unna, slik at de skal komme seg ned, men når jeg kommer? Niks. Ingen reaksjon. Og det har skjedd så ofte at det kan umulig være noe jeg innbiller meg. Merkelige greier, og jeg har ingen forklaring på det. Kanskje ikke annet enn at folk ikke ønsker å forholde seg til overvektige og derfor ubeviist blokkerer ut det jeg ser. Men det høres jo helt fjernt ut.
![]() |
#189 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Mother of Dragons
|
Det er som du sier merkelige greier. Jeg tror deg på det du sier altså, men jeg opplever at folk viker unna mer når jeg er større fysisk sett. Men: En ting som jeg har lagt merke til spiller rolle også er hvor oppmerksom og våken man ser ut.
![]() |
#191 |
weird
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vet ikke nok til å si om de møter færre hindringer totalt, men på den lista over ting overvektige møter på, så vil jeg også tilføye hyppige avisoppslag der man skal føle seg som en dritt fordi man veier for mye på fly, visstnok setter hele velferdssamfunnet i fare og gjerne står i veien for at Olga på 84 ikke får en nødvendig operasjon.
http://www.dagbladet.no/kultur/2004/01/26/389299.html
http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/02/01/422060.html
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Jeg klarer ikke helt å se problemene med den listen, og hvordan det å måtte putte noe under rompa for å sitte behagelig kan samenlignes med å ikke få plass i stolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Elsker gamlis- godis
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
:korrigerer:
![]() |
#196 |
Textrovert
|
Men folk går jo rett på meg. Smack! Det er vel det alternativet de har, for å dytte meg unna hadde de vel ikke klart. (jf. Fat people are hard to kidnap
![]() |
#197 |
flisespikker
|
De synes antagelig det blir for langt å gå rundt?
![]() |
#198 |
Textrovert
|
Ja, der sa du det. Men jeg velter jo ikke SÅ lett da, så jeg vet ikke helt hva de hadde tenkt å oppnå med å gå rett på meg heller ...
![]() |
#199 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeJeg synes kanskje det fort kan virke som om overvektige er med på å stigmatisere seg selv også jeg da. Litt sånn "the GayWay", ved å bruke utrykk som "feite-avdelingen" på HM og feitebukser for liksom å være nedlatende mot seg selv FØR alle andre.
![]() |
#200 |
Textrovert
|
Jeg er kraftig overvektig, og bruker ikke ordet "feit". Verken om meg selv eller andre. For meg er det en nedlatende ord. Jeg reagerer sterkt på at mediene har begynt å bruke det hele tiden. For ingen skal komme her og fortelle meg at "feit" er et nøytralt ord.
![]() |
Emneord |
livserfaringer, overvekt, selvbilde, spiseforstyrrelser, stigmatisering, undervekt |
|
|