Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skal dere i 8. mars-tog på lørdag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-08, 08:50   #41
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skal dere i 8. mars-tog på lørdag?

Hvor finner dere oversikten over 8. mars parolene? Jeg leter etter paroler i Bergen, men finner de ikke.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 14:24   #42
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jaja, jeg får være engasjert alene da.

Nei, da, det trenger du slett ikke. Hvis jeg er frisk nok, så skal jeg kle godt på meg og komme. Jeg tar med meg Lille som var i Bergen i fjor og dødelig fornærmet på farmor som ikke ville gå i tog.

Jeg blir utrolig skuffet over alle dere som aldri kunne tenkt dere å gå i tog, men som lever de gode kvinnelivene som er kjempet frem av nettopp dem som gikk i tog. Det var IKKE bedre før.

Hadde det ikke vært for de damene som gikk i tog hadde man fremdeles tatt abort med strikkepinner, ikke tjent penger i kvinneyrker, (enda mindre enn i dag, that is), ikke hatt adgang til enkelte studier/yrker, ikke hatt fødselspermisjon og i hvertfall ikke en lønnet fødselspermisjon, ikke hatt barnehager, ikke hatt mulighet til å klare seg som alenemor men måttet sende ungen på barnehjem som i gamledager og ikke hatt den friheten kvinner i dag har. Det er langt igjen, etter min mening, og det er fremdeles utrolig mye urettferdighet som følger kjønn, men vi er på vei.

Det fremstår som både usolidarisk og utakknemlig å kaste vrak på alt som kvinnekampen har ført til for hver enkelt av dere. Som dere tar som en selvfølge. Hadde det ikke vært for feministene hadde det ikke vært krisesentre, og vold i hjemmet ville ikke vært på dagsorden, men hysjet ned og kalt en privatsak. Som i Spania, der det dør flere kvinner hver dag som resultat av vold i hjemmet.

Lov mot kjøp av sex er et resultat av femisters kamp for at sex og kropp ikke er noe som kan kjøpes. Incestsentrene er kommet i gang som et resultat av feministers kamp for å sette dette ihjeltiede problemet på dagsorden. Og i likhet med krisesenterbevgelsen si noe om at det ikke er idividuelle årasker til at man blir banket opp eller voldtatt av nærmeste familie, men strukturelle! Det er noe med kvinne- og mannsrollen slik den er blitt kosntruert som skaper dette problemet.

Vold mot barn i institusjoner og i hjemmet ville fremdeles vært tillatt om det ikke var for feministene. dere tror da ikke at det var Høyremenn som foreslo dette? De var mot, de, de ville ha disiplin og la den enkelte skole og familie forvalte dette selv. "Enhver forelder vet best osv..."

Om dere sitter hjemme, så gjør det i det minste i respekt og takknemlighet for de damene som har gitt dere mulighetene dere tar for gitt. Fra stemmerett til lønnet permisjon..

Gammel 07-03-08, 14:28   #43
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

:går på krykker så står over å gå i tog:
Dessuten vet jeg ikke om det bruker å være tog her

Gammel 07-03-08, 14:30   #44
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har aldri gått i tog 8. mars. Vi feirer bursdag i morgen og jeg tror nok at jeg prioriterer 7 åringen min (jente) foran kvinnekamp.

Gammel 07-03-08, 14:43   #45
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal gå mentalt i tog.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 14:47   #46
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Skal dere i 8. mars-tog på lørdag?

Jeg pleier å gå, har gjort det siden jeg var liten. Og vi pleier å gå hele familien.
Vi får se i år, har sykt barn her, så må se ann hvordan ståa er.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 14:53   #47
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det fremstår som både usolidarisk og utakknemlig å kaste vrak på alt som kvinnekampen har ført til for hver enkelt av dere.

Nå overdriver du voldsomt. Man kaster ikke vrak på noe som helst om man ikke går i tog. Kvinnekampen er ikke noe som bare pågår 8. mars. Det er en kontinuerlig prosess (både nå og i tidligere tider) som engasjerer både kvinner og menn. Det er nok av likestillingstråder her inne som engasjerer mange og som engasjerer voldsomt - også blant de som ikke bryr seg om å gå i tog. Kvinnedagstog er en ren symbolgreie som har gått ut på dato, selv om noen av parolene er høyaktuelle.

Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 14:56   #48
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Kvinnedagstog er en ren symbolgreie som har gått ut på dato, selv om noen av parolene er høyaktuelle.

Hvorfor mener du det har gått ut på dato?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 14:57   #49
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Er det noe sted man kan lese mer om tankene bak parolene? (Det er minst en jeg stusser litt på).

Jeg stusser på flere.

Samtidig mener jeg at mange kvinner ødelegger for egen likestilling.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 14:59   #50
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kvinnedagstog er en ren symbolgreie som har gått ut på dato, selv om noen av parolene er høyaktuelle.

Jeg er enig i at kvinnedagstog er en ren symbolsk handling, og at det er det man gjør de andre 364 dagene i året som teller. Men når det er sagt så er det fint med symboler, de virker samlende og de fungerer som påminnere etc.

Når jeg har sagt dette, blir det litt flaut å si at jeg ikke går i tog.

Gammel 07-03-08, 15:10   #51
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man ikke engang våger seg ut i tog med andre vennligsinnende kvinner, da er det ikke mye til stell, er det vel? Det er veldig koselig, fellesskapsdannende og flott.

Da jeg var 15 år yngre enn i dag var jeg veldig redd for at feminisme ville gjøre meg usexy. Men det gikk fint, gitt. Jeg trenger ikke engang å fnise "men ikke sånn Ottar-dame, da..hehe". Jeg er ikke flau over å være enig med en del av Ottars synspukter. De har en del metoder jeg ikke synes noe særlig om, men noen av meningene deres er hverken særlig ytterliggående eller rare. (www.ottar.as for mer info)

Mitt parti hadde ingen representanter i parolekomiteen i år, men de fleste partiene på venstresiden og en del organisasjoner pleier å være der og foreslå ting. Det som foreslås har gjerne rot i politiske programmer. Mange partier på venstresiden og LO og sånn ønsker å ivareta 6-timersdagen, feks. Og LLHL ønsker assisert befruktning for lesbiske, osv. Man kan også komme på parolemøtet som uavhengig og foreslå hva som helst.

Gammel 07-03-08, 15:11   #52
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvorfor mener du det har gått ut på dato?

Fordi likestillingssprøsmål gjennomsyrer så godt som alt på den politiske dagsorden. Likestillingsdebatten går videre uten 8. marstog.

Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 15:14   #53
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Donald, her.

Samtidig mener jeg at mange kvinner ødelegger for egen likestilling.

Nei men det må de ikke gjøre nei! Hvem gjør det forresten?

Gammel 07-03-08, 15:14   #54
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Nebbia har rett i at heldigvis har feminisme kommet på dagsordenen i mange saker, men allikevel er det all grunn til å hylle de som har tråkket opp løypa for oss og minne hverandre på hva som er viktig en dag i året.

Gammel 07-03-08, 15:23   #55
Nebbia
Passiv

Standard

Nebbia har rett i at heldigvis har feminisme kommet på dagsordenen i mange saker, men allikevel er det all grunn til å hylle de som har tråkket opp løypa for oss og minne hverandre på hva som er viktig en dag i året.

Greit nok, men å la være å hylle de som har tråkket opp løypa er ikke det samme som å kaste vrak på resultatene de har oppnådd. Likestilling foregår i mange fora. Jeg er en stor likestillingstilhenger, men jeg synes 8. marstog fremstår som litt fjollete.

Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 15:26   #56
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å nei. Han sa fjollete.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 15:29   #57
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Å nei. Han sa fjollete.

Nei, da vet jeg ikke om jeg kan gå.

Gammel 07-03-08, 15:32   #58
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi likestillingssprøsmål gjennomsyrer så godt som alt på den politiske dagsorden. Likestillingsdebatten går videre uten 8. marstog.

Ja, og så da? Kan man ikke ha en symboldag fordet? Kan man ikke feire i solidaritet med kvinner i andre land?

Gammel 07-03-08, 15:33   #59
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nei, da vet jeg ikke om jeg kan gå.

Nei gid, vi kommer til å fremstå som fjollete og lite sexy.

Gammel 07-03-08, 15:35   #60
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Å nei. Han sa fjollete.

Dette var selvfølglig en veloverveid mannssjåvinistisk hersketeknikk.

Svar med sitat
Svar

Emneord
feminisme, indoktrinering, kvinnedag, mannedag?, paroler

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:31.