Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stigmatisering av overvektige

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-08, 12:08   #261
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stigmatisering av overvektige

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg synes det er litt naivt å plassere praktisk talt all stigmatisering av overvektige i deres egne hoder. Det er så fryktelig lettvint å gjøre sånt, det kan brukes på all forskjellsbehandling. «Men hvordan kan du vite at det var pga. hudfargen/kjønnet/utdannelsen/inntekten/barten din? Dette handler nok bare om at du utstråler negativ energi!»

Jeg signerer denne helhjertet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 12:12   #262
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er litt naivt å plassere praktisk talt all stigmatisering av overvektige i deres egne hoder. Det er så fryktelig lettvint å gjøre sånt, det kan brukes på all forskjellsbehandling. «Men hvordan kan du vite at det var pga. hudfargen/kjønnet/utdannelsen/inntekten/barten din? Dette handler nok bare om at du utstråler negativ energi!»

Nei, det ville være for enkelt. Verden og mennesker er mer sammensatt enn som det. Jeg innledet innlegget mitt med at det finnes dumme mennesker med dumme tanker, for å anerkjenne det, men ønsket å fokusere på den biten som gjelder inne i hodene våre, for jeg har selv erfart veldig stor forskjell på å bytte ut endel tankesett, og jeg har også sett andre ha veldig stor nytte av det. Og det er også et veldig nyttig redskap å ha dersom man har et lavt selvbilde.

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Forøvrig funker kroppen min aldeles fint (foruten om nedsatt imunforsvar ), så jeg ville heller vært så mange 10-talls kilo overvektig enn undervektig. Samtidig ville jeg, som noen andre nevnte tidligere, heller vært "litt undervektig" enn "litt overvektig". Jeg drømmer om å kunne gå inn i de fleste butikkene, og dra på meg det ene fine plagget etter det andre. Vil jeg har fine klær nå må jeg spandere opptil 2, til og med 3 ganger så mye penger på klær som da jeg var tynn (lenge siden).

Man får gjerne på seg det ene plagget etter det andre som undervektig, men å finne noe som sitter og ser pent ut ... vel, det er en annen (fortvilende) sak serru.

Gammel 07-03-08, 12:12   #263
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er også helt enig i det du skriver der. Men saker har ofte flere sider, og vår egen utstråling/innstilling er en av dem, og i mange tilfeller er det den eneste en selv kan kontrollere.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 12:13   #264
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

At slike observasjoner som MANGE overvektige gjør seg avskrives som deres endrede selvfølelse når de går ned i vekt gjør meg ganske så irritert.

Jeg mener ikke å avskrive det, jeg bare nevner den biten også, at det ikke nødvendigvis bare finnes en årsak, at det kan være flere åsaker til fenomenet.

Gammel 07-03-08, 12:29   #265
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Tinetoff, det som er den virkelige utfordringen er å finne ut hva som er hva. Hva er reell diskriminering og fordommer og hva sitter bare i hodet til de som er overvektig? (Og for å virkelig komplisere saken er det noen oppfyller jo fordommene. Det finnes faktisk overvektige som er dumme, fargete folk som er kriminelle skattsnytere etc)

Gammel 07-03-08, 12:37   #266
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Man får gjerne på seg det ene plagget etter det andre som undervektig, men å finne noe som sitter og ser pent ut ... vel, det er en annen (fortvilende) sak serru.

Jupp, det var derfor jeg gjerne "bare" ville være LITT undervektig. Men selvfølgelig aller helst normalvektig!!

Gammel 07-03-08, 14:59   #267
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men eh...Det er ikke den dårlige selvtilliten som gjør at man blir litt paranoid, da? At man lager sammenhenger som kanskje egentlig ikke var/er der? Kanskje det var rent tilfeldig, men så setter man hendelser og andres adferd inn i et egenkomponert paranoia-mønster?

Prøvd å gi komplimenter til en person med dårlig selvtillit? Vel. Det er IKKE alltid så gøy, for jeg føler meg direkte dum når jeg sier til en person - oppriktig - "så fin du er! For å bli møtt med en negativ kommentar som egentlig sier at jeg tar feil?! De hører bare de de vil høre, ser bare det de vil se og det er helt håpløst å prøve å si noe hyggelig til en som tydelig er ukomfortabel, negativ og selvforaktende. De tar det ikke til seg, de nekter å høre det, de blir kanskje til og med sure og frekke og mener man tar feil eller sier det for å være snill.

Akkurat hva jeg prøvde å si.

Gammel 07-03-08, 15:00   #268
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan bare snakke for meg selv, men det var da overhodet ikke det jeg gjorde. Jeg nekter bare å tro at det ikke har en del å si.

Gammel 07-03-08, 16:23   #269
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp.
I tillegg ser man jo hvordan de aller fleste med god selvtillit som ifører seg en "fat-suit" som regel blir ganske sjokkerte over hvordan omverdenen forandrer seg pga. det ytre. En av de mer berømte som har prøvd dette er Tyra Banks.

Selvsagt har utstråling også noe å si. Uansett. Men så blir det vel etter mitt syn litt som spørsmålet om høna og egget. Det er ikke alltid lett å se. Det er jo ganske menneskelig å forvente det man erfaringsmessig har lært. Da blir det etter mitt syn litt feil å dytte alt ansvaret over på den som erfarer og påstå at det som forårsaket læringen bare er i eget hode. Og i grunnen litt trist også, for hvordan forandre noe i samfunnet når man bestemmer seg for at det bare er innbildning?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 16:25   #270
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig med Tinetoff. Bombe, lissom.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 16:26   #271
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har som regel alltid fått et lite "sjokk" av å bli rykket tilbake til min gamle "klasse" etter å ha vært gravid og så gått tilbake til å bare være overvektig igjen. Jeg kaller det sjokk, fordi jeg da har blitt så vant til å bli behandlet ok at jeg har gått ut i verden med en forventning om, om ikke degging så i alle fall fravær av fordømmelse. Men fordømmelsen har truffet som et slag i ansiktet. Hver gang.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 07-03-08, 16:31   #272
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Da blir det etter mitt syn litt feil å dytte alt ansvaret over på den som erfarer og påstå at det som forårsaket læringen bare er i eget hode.

Det er sant. Men jeg tror det er like feil å si at ingenting er inne hodet på den som erfarer noe. Det er å ramle i den motsatte grøfta.

Opprinnelig lagt inn av kie

Og i grunnen litt trist også, for hvordan forandre noe i samfunnet når man bestemmer seg for at det bare er innbildning?

Jeg er enig i at man bør ha fokus på diskriminering (om det er av overvektige, kvinner eller fargete er av mindre betydning), men for enkeltindividet er det nok enklere å forandre det som skjer inne i sitt eget hodet enn i samfunnet generelt.

Gammel 07-03-08, 16:32   #273
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Den Tyra Banks artikkelen var veldig underholdende.

Jeg blir bare tristere og tristere når jeg leser denne tråden jeg. Jeg aner ikke hvem det er som sier folk er ute etter dem, men om jeg har gitt det inntrykket at det er min oppfatning at folk er ute etter meg pga vekt så er det iallefall ikke hva jeg er ute etter å uttrykke. Folk flest har da litt omløp, jeg har heller aldri opplevd noe ufint fra folk på treningsentere, folk jeg betaler for å hjelpe meg, det skulle jo bare mangle. Litt rart at men reagerer på å bli behandlet proffersjonelt.

Men at det er stigmatisering av feite i samfunnet generellt. Jeg tror nok jeg er skyldig selv også. For jeg tror dette er innarbeidet ganske så grundig.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 16:35   #274
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Standard

Jepp.
I tillegg ser man jo hvordan de aller fleste med god selvtillit som ifører seg en "fat-suit" som regel blir ganske sjokkerte over hvordan omverdenen forandrer seg pga. det ytre. En av de mer berømte som har prøvd dette er Tyra Banks.

Selvsagt har utstråling også noe å si. Uansett. Men så blir det vel etter mitt syn litt som spørsmålet om høna og egget. Det er ikke alltid lett å se. Det er jo ganske menneskelig å forvente det man erfaringsmessig har lært. Da blir det etter mitt syn litt feil å dytte alt ansvaret over på den som erfarer og påstå at det som forårsaket læringen bare er i eget hode. Og i grunnen litt trist også, for hvordan forandre noe i samfunnet når man bestemmer seg for at det bare er innbildning?

Jeg er helt enig med deg og Tinetoff m.fl., og det er vel ingen her som har påstått dette heller? Både overvektige og undervektige møter mange fordommer og blir utsatt for forskjellsbehandling, det er det ingen tvil om. Som sagt, nek er det overalt, så det vil vel alltid finnes enkelte der ute som mener at det kun er innbilning. Uten at det betyr at vi ikke skal prøve å banke litt vett i hodet på disse.

Gammel 07-03-08, 16:39   #275
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det er sant. Men jeg tror det er like feil å si at ingenting er inne hodet på den som erfarer noe. Det er å ramle i den motsatte grøfta.

Hm. Jeg trodde innlegget mitt også hadde noe om det. Det er mulig jeg formulerte meg dårlig.

Sitat:

Selvsagt har utstråling også noe å si. Uansett. Men så blir det vel etter mitt syn litt som spørsmålet om høna og egget. Det er ikke alltid lett å se. Det er jo ganske menneskelig å forvente det man erfaringsmessig har lært. Da blir det etter mitt syn litt feil å dytte alt ansvaret over på den som erfarer og påstå at det som forårsaket læringen bare er i eget hode.

Gammel 07-03-08, 16:42   #276
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Sitat:

"The people that were staring and laughing in my face -- that shocked me the most," Banks said. "As soon as I entered the store -- when I went shopping -- I immediately heard snickers. Immediately! I just was appalled and, and and hurt!"

Hadde Tyra Banks vært overvektig i realiteten skal jeg vedde for at hun hadde blitt fortalt at hun var hårsår som innbilte seg at butikkfolkenes reaksjoner handlet om henne.

Jeg tror at man ved å bli utsatt for slike ting over tid, også blir mer følsom for det. Altså kan man lett komme inn i en vond sirkel.

Gammel 07-03-08, 16:55   #277
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Finnes det bilder av Tyra Banks i denne drakten?

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 16:58   #278
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Gammel 07-03-08, 21:17   #279
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Ja fy faen, du så det programmet du også! Var i sjokk, ikke for å snakke om hvor mye gutta rodde!

Emneord
livserfaringer, overvekt, selvbilde, spiseforstyrrelser, stigmatisering, undervekt

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:08.