Sv: Stigmatisering av overvektige
Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.
Veldig bra innlegg, DM. Jeg har vært veldig undervektig, så jeg kjenner meg igjen i det med å få vondt av å sitte på harde stoler, fryse lett, ha nedsatt immunforsvar, stadige kommentarer fra folk som syns det er helt greit å kommentere utstikkende knokler og at menn liker litt å ta i. Jadda. Jeg har aldri vært overvektig, så jeg vet ikke hvordan det er, og syns det er vanskelig å si hva som er "verst". Kan egentlig ikke se det store poenget i den problemstillingen heller. Det blir litt sånn "hva ville du helst vært, blind eller døv?"
Jeg får vondt i rompa av å sitte på harde stoler, jeg er en frysepinn uten like, og jeg har nedsatt imunforsvar. I tillegg får jeg ofte kommentarer om at menn liker slanke kvinner, og at de ikke helt kan skjønne hva mannen (som er sylslank selv) kan se i meg, som "bare er SÅÅ overvektig, dah!"
Forøvrig funker kroppen min aldeles fint (foruten om nedsatt imunforsvar ), så jeg ville heller vært så mange 10-talls kilo overvektig enn undervektig. Samtidig ville jeg, som noen andre nevnte tidligere, heller vært "litt undervektig" enn "litt overvektig". Jeg drømmer om å kunne gå inn i de fleste butikkene, og dra på meg det ene fine plagget etter det andre. Vil jeg har fine klær nå må jeg spandere opptil 2, til og med 3 ganger så mye penger på klær som da jeg var tynn (lenge siden).