Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er Mette-Marit sitt besøk på Pro senteret kritikkverdig?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-08, 01:15   #61
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er Mette-Marit sitt besøk på Pro senteret kritikkverdig?

-å være mot kriminalisering er ikke nødvendigvis fordi man er for prostitusjon,noen er redd for at det bare vil skjule problemet og gjøre en allerede lyssky bissnis enda mørkere lette hallikenes herjing og øke trafiking.
Overgrep bak lukkede dører er lettere å akseptere i allefall for turistnæringen og handelstanden som ikke vil ha det i paradagata si. Skal horene betale prisen for min rett til å ha prinsipper vil noen spørre seg?

å arbeide for prostituertes rettigheter betyr IKKE at man aksepterer menneskekroppen som salgsvare eller prostitusjon som et akseptabelt alternativ.

Jeg tilbringer i perjoder en god del tid i denne virkeliheten og har mistet mye av min tro på at lov og kriminalisering hjelper mot sosialnød som i forbindelse med prostisusjon ofte er vanvittig sammensatt, jeg har også mistet mye av min naivitet i forhold til å la polti gjøre politikerenes jobb, jeg er redd for mine medsøstre/brødre og hværdagen deres.

JEG aksepterer IKKE prostitusjon , og jeg har sett innihælvete mye stygt, men jeg har også sett endel forundelige ting som har tvunget meg til å tenke utenfor boksen som det heter.

...jeg blir litt overasket over aggresjonen mot prosenteret og vil gjerne vite mer for dette er ikke det inntrykket jeg har. Jeg har mye inntrykk av takknemelighet og værdighet, men somsagt jeg vil gjerne vite mer.

V

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 13:42   #62
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er heller ikke sikker på om kriminalisering er rette veien å gå. Det er vanskelig å rydde helt i de ulike motivasjonene for et forbud. Hva er "sanitering" og hva er beskyttelse av de svake? Er lovlige bordeller en måte å skape samfunnsmessig aksept for noe som ikke er akseptabelt, eller er det en pragmatisk måte å sikre de svakeste en noenlunde sikker hverdag? A la sprøyterom? Man kan jo være for sprøyterom uten å være for hverken narkotika eller dealervirksomhet?

Jeg oppfatter pro-senteret som helt tydelige på sin agenda mot kriminalisering og for legalisering av for eksempel bordeller. Men jeg har ingen grunn til å trekke motivene deres i tvil. Jeg kan ikke se at de har noen andre motiver enn å beskytte de prostituerte, selv om de altså vil gjøre det på en helt annen måte enn de som er for kriminalisering.

Og de har all rett til å lobbe mot politikere, de som andre. Politikk har vel aldri vært noen frøkensport, uansett hvilken gruppe man tilhører.

Så Line*: Jeg tror alt Mim sier stemmer og det er ingenting oppsiktsvekkende i det. Det er kjent og "gammelt nytt". Spørsmålet er vel mer hvor uenig man er i det, og hvor forkastelig man eventuelt syns deres synspunkt er.

Og jeg ser absolutt at MMs besøk på senteret kan tolkes som en politisk ytring, dersom man ønsker det. Men jeg tror ikke det var det.

Gammel 10-03-08, 14:48   #63
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er ikke noe problem å finne prostituerte som ikke er på pro-senteret, altså og serverer pro-senterets glade budskap om hvor idn erlig kjekt og frivillig det er å være hore. Kirkens bymisjon, varmestuer, væresteder, voldtektsmottaket, osv osv. Det er ikke noe problem å finne prostituerte i alle faser av prostitusjon, UTEN å bejuble den gale damen og senteret hennes.

Joda, finne dem er vel ikke problemet. Men jeg forestiller meg at de som har oppsøkt krisesentret eller voldtektsmottaket ikke uten videre ønsker å få besøk av MM og pressekorpset.

Jeg kan ikke helt se at MM sitt besøk er "bejubling" av noe eller noen.

Derimot ser JEG en positiv ting med det. Og det går på sosial aksept. Det er ikke til å komme forbi at prostituerte er en paria-kaste, og hore er og blir et skjellsord. Men likevel ER det altså mange forskjellige typer mennesker. Fra de tristeste skjebner, menneskehandel, vold og stoffmisbruk, til de som på sett og vis selger kroppen sin en periode for å tjene penger. I dag er det LOV å se ned på prostituerte. Samme med narkomane. Vi har lov til å unngå å se dem i øynene, snakke stygt om dem når de ikke er til stede, og slenge bemerkninger til dem.

Det at MM oppsøker slike grupper - uansett hvilket senter de går på - syns jeg er positivt fordi det bidrar til økt åpenhet. Noe som kanskje i neste omgang kan bidra til at både prostituerte og narkomane kan bli betraktet som mennesker.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 15:40   #64
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle virkelig ønske at alle begynte å se på prostituerte som mennesker og sluttet å kjøpe dem. Man skal selvsagt ikke kunne kjøpe mennesker og sex er ingen tjeneste på lik linje med neglestell eller hårklipp. Sex er ingen menneskerett. Det har vært gode resultater i Sverige der loven mot sexkjøp har endret holdninger i befolkningen.

Lover er ikke virkelighetsbeskrivelse, lover er normative og handler om hva vi vil.

Gammel 10-03-08, 16:50   #65
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Lover er ikke virkelighetsbeskrivelse, lover er normative og handler om hva vi vil.

Tja, gjelder det prinsippet alltid, eller bare når det gagner SVs politikk? Hva med p-piller og kondomer til ungdom under den seksuelle lavalder da? Jeg vil jo påstå at det er fornuftig å ta inn over seg virkelighetsbeskrivelsen, og ikke holde loven foran seg og innføre aldersgrense på prevansjon for eksempel. Ungdom har sex selv om loven sier at de ikke har lov før de er 16.

Ellers er jeg enig i alt Polyanna skriver.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 16:57   #66
nikki

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skulle virkelig ønske at alle begynte å se på prostituerte som mennesker og sluttet å kjøpe dem. Man skal selvsagt ikke kunne kjøpe mennesker og sex er ingen tjeneste på lik linje med neglestell eller hårklipp. Sex er ingen menneskerett. Det har vært gode resultater i Sverige der loven mot sexkjøp har endret holdninger i befolkningen.

Signerer hvert ord.

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 19:45   #67
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Tja, gjelder det prinsippet alltid, eller bare når det gagner SVs politikk? Hva med p-piller og kondomer til ungdom under den seksuelle lavalder da? Jeg vil jo påstå at det er fornuftig å ta inn over seg virkelighetsbeskrivelsen, og ikke holde loven foran seg og innføre aldersgrense på prevansjon for eksempel. Ungdom har sex selv om loven sier at de ikke har lov før de er 16.

Jeg er for. Jeg ønsker flere skolehelsesøstre, gratis helsestasjoner med kveldsåpent for ungdom, masse tilgjengelig prevensjon og i det hele tatt. men nå er ikke uønskede graviditeter og aborter noe stort problem i denne aldersgruppen. Det er blant 20-25 åringer det er verst. Og kjønnsykdommene florere, og spesielt bekymret er jeg for all clamydiaen. det vil bli mange mange ufrivillig barnløse i fremtiden.

Gammel 11-03-08, 12:09   #68
era

era sin avatar

era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

hehe mim din Bruntland!!!

Gammel 11-03-08, 13:11   #69
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Så Line*: Jeg tror alt Mim sier stemmer og det er ingenting oppsiktsvekkende i det. Det er kjent og "gammelt nytt". Spørsmålet er vel mer hvor uenig man er i det, og hvor forkastelig man eventuelt syns deres synspunkt er.

Jeg snakker ikke om det Mim sa om synspunktene deres, men snarere påstandende om lobbyvirksomhet utover alle støvelskafter, m.m.

Gammel 11-03-08, 13:20   #70
Nebbia
Passiv

Standard

Jeg synes dette er en ensidig fremstilling av saken. Like mye som menn kjøper sex, er det prostituerte som selger sex. Dette er et marked hvor begge parter får det de er ute etter (sex og penger). Inntektsbehovet til de prostituerte blir ikke borte selv om kjøp av sex kriminaliseres, og hvordan løser man dette? Det er en grunn til at enkelte prostituerer seg, og denne årsaken blir ikke borte ved en kriminalisering.

Hva er det forresten resultatene i Svergie viser - at holdningene har endret seg eller at prostitusjonen er redusert? Det er så godt som ingen som er dømt for dette i Svergie, men jeg nekter å tro at dette betyr at ingen lenger kjøper sex der borte.

Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 13:21   #71
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke noe nytt i det heller. Lobbyvirksomhet er helt normalt og ikke noe å skrive hjem om, spør du meg. Jeg syns det var rart at du reagerte med sånn vantro på noe som er både kjent og normalt. Mim syns det er forkastelig og over alle støvleskaft fordi hun er dypt, dypt uenig i det de står for og menneskesynet de dermed forfekter. Derav engasjementet. Slik jeg oppfattet det.

Gammel 11-03-08, 13:22   #72
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Problemet i Sverige er vel at man ikke hadde noen gode målinger av situasjonen i forkant. Det er derfor nesten umulig å evaluere ordningen.

Jeg vil likevel tro at landet blir litt mindre attraktivt for de internasjonale prostituerte.

Gammel 11-03-08, 13:27   #73
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Det er jo ikke noe nytt i det heller. Lobbyvirksomhet er helt normalt og ikke noe å skrive hjem om, spør du meg. Jeg syns det var rart at du reagerte med sånn vantro på noe som er både kjent og normalt. Mim syns det er forkastelig og over alle støvleskaft fordi hun er dypt, dypt uenig i det de står for og menneskesynet de dermed forfekter. Derav engasjementet. Slik jeg oppfattet det.

Det var vel helst uttalelsene nedenfor jeg faktisk tenkte på, da.

Det er ikke noe problem å finne prostituerte i alle faser av prostitusjon, UTEN å bejuble den gale damen og senteret hennes.

Fordi de aller fleste er veldig lite inetressert i dette og fordi Pro-senteret har en knallsterk lobby med mer penger og tid enn alle norske feminister tilsammen. Du skulle SETT hvordan de holdt på å lobbe mot sex-kjøps-lov på landsmøtene til SV og Ap i fjor. Skitne triks og råttent spill!

Gammel 11-03-08, 13:37   #74
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg er kanskje gammel og kynisk, men skitne triks og råttent spill i politikken får meg ikke til å dåne eller ville ringe VG.

Gammel 11-03-08, 13:47   #75
era

era sin avatar

Standard

Resultatene i svergie, er litt vanskelig å analysere, gateprostitusjonen har blitt veldig mye mindre synlig, men miljøet er blitt mere stressa og lukket, det er mye vold og prisene er lave. De gode resultatene handler om hva den generelle svenske svarer når de blir spurt om prostitusjon rett eller galt.

En tydelig trend er at de som kjøper sex på gata i svergie ( det er lite forandring i innendørsmarkedet) er mere voldelige har særere ønsker etc.

Kontakten mellom kjøper og selger er blitt raskere og mye mere stress preget og det gjør det vanskeligere for de prostituerta å vurdere kunden før de er alene med vedkommende, de er også en tydelig forandring i forhold til deres eget nettverk i å utveksle info om farlige kunder og sammarbeidet mellom de priostituerte og poletiet er så godt som opphørt.

man annmelder ikke vold og mange er redde for å søke hjelp, klimaet er rett og slett blitt kaldere og det er også vanskeligere forhold i hjelpearbeid på gateplan.

Jeg er jo ganske farga av at min info er hovedsaklig gateplanbasert så ta litt forbehold når du lerser det. Det er holdnings endringer på vei hos den jevne svenske og det er en god ting, men jeg mener dette er mulig å få til uten at det er horene som skal betale prisen.

Loven kommer og man må nå sammarbeide om å forhindre de negative virkningene for de prostituerte uavhengi om man er for eller imot.

Vi vil jo alle at det skal være den jevne holdning at man kjøper da ikke et annet menneske, men tiltakene for å forhindre at dette bare blir en sovepute for politikerne og en kosmetisk forandring i gatebildet er ikke spesielt fokusert på mye fordi det blir en såpass prisipiell debatt.

God mening er ikke nok reel handling er like viktig, det er i dette tilfelle jævlig vanskelig fordi det er et så stort felt og veldig sammensatt problematikk det blir da vanskelig å skille snørr og bart.

blablabla

Gammel 11-03-08, 13:55   #76
Nebbia
Passiv

Standard

Jeg vil likevel tro at landet blir litt mindre attraktivt for de internasjonale prostituerte.

Det vil det helt klart bli. Det har vært en eksplosjon av afrikanske og østeuropeiske prostituerte i Oslo de siste 5-10 årene. Dette er rent økonomisk motivert, og vil nok i stor grad kunne kveles ved å forby kjøp av sex. Men de narkomane prostituerte er også en veldig stor gruppe, og selv om de aldri så mye ønsker seg ut av miljøet og narkotikamisbruket, så er dette en lang prosess og i mellomtiden trenger de penger til stoff. De færreste av disse vil fungere i arbeidslivet, så uten prostitusjon har de ingen annen reell inntektsmulighet enn vinningskriminalitet.

Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 14:11   #77
era

era sin avatar

Standard

hoveddelen av prostitusjonen som er organisert med mellom mann dvs størsteparten av utenlands prostitusjonen er innedørsbasert...

Det er en viss fare for at dette markede får et oppsving desværre- for det er disse svina som skulle vært hengt etter bjellene hadde jeg ikke vært så sivilisert hadde jeg vært tilhenger av gapestokk og offentlig lynsjing... saklig nei forbanna ja....

Gammel 11-03-08, 16:18   #78
Line*
Expired

Standard

Jeg er kanskje gammel og kynisk, men skitne triks og råttent spill i politikken får meg ikke til å dåne eller ville ringe VG.

Jeg tror ikke du VIL skjønne hva jeg mener, jeg.

Gammel 11-03-08, 16:30   #79
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Dette handler vel litt om hvordan man tenker om prostitusjon. Liberalister tenker at det er er sex, feminister tenker at det er vold. Jeg sammenligner prostitusjon med vold mot kvinner og da særlig seksualisert vold, og mener man skal ha samme type lovgivning her som i denne typen saker. Det er dette de har forutsatt i Sverige når de har laget loven, og nå er det ingen som trafikkeres dit lenger. De trafikkeres hit.

Det svenske Regeringskansliet utga i 2002 et faktablad. I dette står det (Regeringskansliets nettsted): ”I Sverige anses prostitution vara en del av mäns våld mot kvinnor och barn. Det finns ett officiellt erkännande att prostitution är en form for exploatering av kvinnor och barn och ett allvarligt samhällsproblem som medför allvarliga skador på både individer och samhälle”. (jus.uio.no)

Det er dette det handler om. Ingen ønsker at deres menn, fedre eller sønner skal kjøpe sex. Ingen ønsker at deres døtre, mødre eller dem selv skal selge sex. Og hvorfor ikke, hvis det ikke er så farlig? Hvorfor skal andre kunne gjøre det, når man ikke ønsker at ens nærmeste skal kunne gjøre det?

Ingen nordiske land ønsker å definere sex som arbeid. Det er kriminalitet på lik linje med våpenhandel og narkotikahandel. Det er stor penger, en gigantisk industtri og mange uskyldige ofre. Her er en interessant artikkel

Det kan aldri bli likestilling i et samfunn som tilater prostitusjon eller bordeller. Det blir aldri likestilling i et samfunn der man kan kjøpe kvinner, (menn) og barn, og jeg ønsker ikke et samfunn der hver eneste kvinne er en potensiell vare.

Gammel 11-03-08, 16:31   #80
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Her er forresten en artikkel fra Marita-stiftelsen, som også burde vite ett og annet om livet på skyggesiden. Det finnes flere som snakker de prostituertes sak, pro-senteret er ikke den eneste.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:58.