Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Jeg blir gaaaaal (frokostblandinger)

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-08, 10:26   #9
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg blir gaaaaal (frokostblandinger)

Nå har jeg tatt en kjapp utregning her basert på de mengdene jeg tror de spiser til frokost:

Sol Frokost = 21,7 gram sukker
Crusli 4 nøtter = 16,8 gram sukker
Weetabix med syltetøy (lett)= 10 gram sukker
Havregrøt med eple/kanel = 12,3 gram sukker
Rugfras med syltetøy = 9,2 gram sukker
Hjemmelaget havregrøt med syltetøy= 6,6 gram sukker

Hvis man ganger opp resultatet med 5 dager i uken og 50 uker i året (for å gjøre det enkelt), så skiller det 3,775 kilo sukker på den verste og den beste. Dette er snakk om pr barn i året!

Så sjekket jeg dette opp mot Sjokade (noe vi aldri har hjemme). Hvor mange skiver med Sjokade kan de egentlig spise i året for å komme opp i samme mengde sukker som det ekstra sukkeret barna får i seg gjennom frokostblandingene?
La oss si at man bruker 5 gram sjokade pr. brødskive. Man må spise 7,7 kilo Sjokade i året for å få i seg samme mengde sukker. Det vil faktisk si 1540 brødskiver med Sjokade i året. Fordelt på årets 365 dager blir dette 4,2 skiver om dagen. Virkelig skremmende.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:06.