Sv: Kinosirkel: Sweeney Todd, diskusjonstråd
(Tim Burton mener du vel, Scarlett?) Jeg likte den også. Jeg likte å se Depp gjøre noe annet enn mild og misforstått i en Burton-film. "Every man deserves to die" er vel øyeblikket der Sweeney har mistet det siste grepet på fornuften og menneskeligheten sin og blir til et virkelig monster. Jeg tror på en måte aldri Edward Scissorhands ville blitt det, selv om han lignet, visuelt (og med barberkniven i utstrakt hånd: "Finally my arm is complete again!"). Jeg likte HBC's Mrs. Lovett, som på en måte er enda mer monstrøs enn Sweeney (han er gal, det er egentlig ikke hun; hun vet hva hun gjør), men som man likevel kan få litt forvridd sympati for, fordi hun gjør det aller meste fordi hun er glad i Sweeney. Og Sweeney selv blir naturligvis et monster på grunn av kjærligheten han en gang hadde for kone og barn. Jeg synes Alan Rickman var veldig god, og at det passer bra å ikke spille ham mer parodisk ond og pervers (som de lett kunne gjort, men det holder å vise hva han gjør), og at duetten (og kontrasten) mellom de to skrekkelige mannlige hovedpersonene var ganske slående. Og så synes jeg mengdene teaterblod var med på å gi filmen nerve og at det antagelig var ment delvis symbolsk, noe med blodofring og blodhevn og "blood debt", kanskje særlig i sluttscenen, der den eneste ordentlig uskyldige i historien er den eneste som kan både stoppe monsteret Sweeney og frigjøre ham fra hans eget mareritt. "We all deserve to die - Even you, Mrs Lovett, even I!"
Og Sacha Baron Cohen var fantastisk, ja - og så sa jeg visst "næmmen!" høyt da plutselig Anthony Head (Giles fra "Buffy") dukket opp i en halvannen sekunds cameo.