Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?
Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.
Prøver du nå å si at de røde er mer hårsåre, mindre tilpasningsdyktige eller bare plagsomt prinsippfaste? 

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener (hvis det er det du mener) at det er naturlig at "røde" skal synes det er verre å ikke dele grunnleggende verdier med partneren enn "blå". Ens egne grunnleggende verdier er vel stort sett like viktige for en enten man er politisk radikal eller konservativ? Og det jeg ser som grunnleggende verdier og menneskesyn er blant de viktigste tingene jeg er uenig med sosialister om (og sikkert vice versa).
(Det er jo mulig du mener at de på venstresiden synes det er viktigere at alle skal tenke likt og ha de samme verdiene som dem selv enn det folk på høyresiden synes. Og hvis det er det du mener, skal jeg ikke protestere. )
Jeg har ikke sagt at det er naturlig, men jeg blir ikke så veldig overrasket om det kan være en viss forskjell i praksis. Når det gjelder dette med likhet i forhold til verdier, så har jeg ingen tro på at det nødvendigvis gjelder venstresiden så mye mer enn høyresiden. At man ønsker at flertallet skal dele ens overbevisning i forhold til hvordan samfunnet bør styres og reguleres, og hvilke verdier som skal rå er vel ganske naturlig, uansett hvilken politisk overbevisning man har? Det behøver ikke å bety at man ønsker et helt homogent samfunn.
Jeg mener også at ens grunnleggende verdier er like viktige for hver enkelt, uansett hvor man befinner seg på den politiske skalaen.
Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.
Ja, det lurte jeg også på. Det må jo være fordi sosialister ser på seg selv som "de snille" og de andre som "slemme" isåfall. 
Jeg tror nok ikke det dreier seg om snillhet/slemhet (selv om Mim antyder det ), men jeg tror du har nok et lite poeng allikevel. For mitt inntrykk er at de røde gjerne beskylder de blå (og spesielt de blå-brune) for å være egoistiske, og at de anser seg selv for å ha mer engasjement og omsorg for de vanskeligstilte og fattige. Beskyldninger går selvsagt andre veien også (styringskåthet osv.).