Sv: Kommer til å savne Lidl!
Jeg kommer til å savne Lidl. Bigtime.
At det er trangt og rotete kan jeg leve med, samme med minipakkedisken - Rema og Prix er jo ikke spesielt mye lekrere?
Pris/kvalitetsforholdet på Lidl er helt konge. Jeg har til nå ikke kjøpt en ting jeg har vært misfornøyd med ('rar' smak, vassen kjøttdeig, utgått på dato eller hva man nå klager på). Derimot har jeg kjøpt mengder som virkelig har overrasket positivt. Andebryst, hel gås, italiensk iskrem, ymse skinker, ferskpresset juice og et virkelig godt kneippbrød, for å ta noen eksempler. Alt til priser milevis under Rema/Rimi. Det er selvsagt enkelte ting som ikke er spesielt billig, men man må da følge med litt selv, eller?
Nonfood er også bra - brukbar kvalitet grisebillig, eller god kvalitet billig. DVD-spilleren (til bilen) som vi kjøpte i 2005 humper og går (og den har fått _mye_ juling av våre håpefulle), høyttrykksspyleren blåser fletta av Kärcher, hagesaksene får jeg nesten tårer i øynene av, og kvistkverna har jeg allerede nevnt i den andre tråden. Lampene på badene er derfra, og så videre.
Nå skal det nevnes at jeg har hatt noen år på å bli kjent med Lidl i Tyskland, sammen med Aldi og Rewe/MiniMal og Tengelmann etc etc. Alle varer og merker var nye, så vi måtte prøve oss fram omtrent i blinde. Ikke så enkelt når det plutselig er tolv typer melk og ingen av dem står i kjøledisken. Uansett har i hvertfall jeg kommet til at 'norsk' mat ikke er spesielt mye bedre enn annen mat - bare mye dyrere.
I forhold til utnyttelse av arbeidskraft og økonomisk seigpining: Hva med franchisetagerne hos Rema-Reitan? Hvem er det som har gjort Rimi-Hagen til milliardær?
|