|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Om barnet begynner å bli såpass overvektig at det henger etter og blir hemmet i leken, synes jeg barnehagen har et godt argument for å ta tak i det. Feks nevne det under en foreldresamtale. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Helt konge
|
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?
Jeg vil definere slik at barn som generelt er våte, kalde, feilernærte og understimulerte lider under omsorgsvikt. De barna og deres foreldre trenger helt klart hjelp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Helt konge
|
Beklager Skremmern jeg klarer ikke å finne den artikkelen, så jeg husker ikke hverken hvor stor prosentandel av foreldrene det var snakk om eller hva som ble definert som normalvekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så man bør melde fra til barnevernet om de tilfeller der man mener barn får dårlig kosthold, har foreldre som ikke har evne, som ikke aktiviserer de, tar de med på aktiviteter osv. Dette gjelder fryktelig mange mennesker i mine øyne, barnevernet kan du umulig ha kapasitet til å blande seg inn i alle disse familiene .??... ***nei jeg er ikke perfekt selv*** Sist redigert av Lisa : 06-04-08 kl 13:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() |
#66 |
anglofil
Jeg tror du misforstår litt her... altså, for å si det direkte, hva gjør man med "dumme" folk da? Skal man ha IQ test å se om de kan ha omsorgen for barna sine? Det finnes veldig mange menneskser i dette land som ikke "vet bedre", de spiser dårlig mat selv som voksene .... de har ikke "evne" til å hjelpe barna med lekser for de er stokk dumme selv (siden du må ha det med teskje) .... det er ikke dermed sagt at de ikke er glade i barna sine hvis du skjønner hva jeg mener. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Men, Pamina, du kaller det problemstilling, men det vet man vel ikke? Jeg mener, foreldrene er vel ikke på noen måte pliktet å dele sine tiltak med barnehagen? Hva om overvekten skyldes medisiner? Eller så kan det være at barnet har et helt normalt kosthold, men at han eller hun er fryktelig glad i mat?
![]() |
#68 |
|
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Jeg vil vel tro at om ungen går på medisiner som påvirker vekt, så er barnehagen informert.
![]() |
#69 |
anglofil
Jeg skjønner hva du sier men dette blir et for "elitisk" syn for meg ... man kan rett og slett ikke melde alle disse menneskene til barnevernet i Norge! |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Ringskrømt
|
Det er ikke sikkert, det kommer an på hyppigheten. Du skjønner likevel gangen i innlegget mitt? Barnehagen har ingenting med barnets vekt å gjøre, men jeg er enig i at de kan bestemme hva som ikke hører hjemme i matpakka. En bekymring går mer på hele barnet, hele bildet, gjør det ikke, og ikke overvekten alene?
![]() |
#71 |
|
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Jeg skjønner hvor du vil, Skremmern.
![]() |
#72 |
anglofil
Beklager men slik fungere jo strengt tatt ikke verden desverre! og i dette tilfelle så er vel hele problemet at disse foreldrene ikke nødvendigvis ser på seg selv som "dårlige foreldre". Hvis de kommer fra en viss type "klasse" mennekser så er det det livet de lever som er normalen for de. Lett for andre å dømme men som sagt, de mener jo bare godt .... (f.eks hvis du har vokst opp på pølser, grøt og pannekaker selv så er jo ofte det "normen", hvis du kommer fra en familie med null "kulturell kapital" kan du ikke forvente at de tar med barna på masse "givende" aktiviteter osv osv. ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Fortynnet
|
Jeg ser dette som en oppgave litt utenfor det barnehagen skal tilby. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
superbruker
|
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Jeg kjenner noen som fikk beskjed fra helsesøster på skolen at eldste barnet var overvektig. Barnet har det vanskelig pga overvekten både fysisk og psykisk. Istedet for å ta fakta til seg og gjøre noe med overvekten så reagerer foreldrene med å nekte mer kontakt med HS. Det yngre søskenet er også overvektig. Mor jobber innen omsorgsyrket og har god utdannelse. Likevel evner ikke foreldrene å se at barna er overvektige. Barna sliter generelt med det sosiale. Foreldrene har høy styrke i glassene på "foreldrebrillene". Hvis en barnehage hadde tatt opp noe med disse foreldrene ville det endt med at de tok barna ut. De har ingen kontakt med HS siden de finner det uhørt at de ble bedt om å passe på kosten til barna.
![]() |
#75 |
|
Det mener jeg og, men i og med at barnehagen har mer kontakt med barna enn det helsesøster har, så mener jeg at de bør ta tak i ting og melde de riktige instansene slik at denne typen veiledning kan bli gitt.
![]() |
|
|