Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er dette barnehagens oppgave?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-08, 22:04   #1
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Er dette barnehagens oppgave?

Om et barn begynner å bli overvektig, er det da barnehagen eller helsesøster som skal ta opp dette med foreldrene?

Gammel 04-04-08, 22:07   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette barnehagens oppgave?

Hva har barnehagen med dette å gjøre?

Gammel 04-04-08, 22:09   #3
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg klarer ikke helt å se hvilken rolle barnehagen skulle ha i dette, annet enn å følge anvisninger fra foreldrene i forhold til kosthold etc.

Men her høres det ut som om du spør om barnehagen skal fortelle foreldrene at barnet deres begynner å bli overvektig?

Den rette instansen er vel der helsesøster, men de vil jo også ha problemer med å fange dette opp når de ser barna 1 gang i året eller deromkring.

Gammel 04-04-08, 22:15   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke heller se at barnehagen har noen rolle der.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 22:17   #5
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hva har barnehagen med dette å gjøre?

Barnehagen skal jo ta seg av barnet ellers, hvorfor ikke bry seg når det gjelder det fysiske? Om man ser at barnet sliter med å henge med de andre barna, har det jo betydning.

Jeg bare lurer, dette har vært tema der jeg jobber et par ganger (for mange år siden), men det har aldri blitt noe ut av det.

Gammel 04-04-08, 22:25   #6
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke barnehagen kan ta opp dette. Men det er helt klart et svært vanskelig tema som må tas opp og behandles på en pen måte. Dersom foreldrene ikke ser ut til å legge merke til det selv så må kanskje andre voksne si fra. Etter småbarnstida er ikke barn særlig ofte hos helsesøster, så hun har ikke like god kontroll med å oppdage eventuell overvekt hos litt større barn. Utenom akkurat på 4-årskontrollen da.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 22:25   #7
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørnen, her.

Barnehagen skal jo ta seg av barnet ellers, hvorfor ikke bry seg når det gjelder det fysiske? Om man ser at barnet sliter med å henge med de andre barna, har det jo betydning.

Jeg bare lurer, dette har vært tema der jeg jobber et par ganger (for mange år siden), men det har aldri blitt noe ut av det.

Jeg synes det er stor forskjell på å informere foreldrene at barnet henger litt etter på et område, enten det er fysisk eller andre ting, enn å informere foreldrene om at barnehagen synes at barnet er begynt å bli overvektig.

Om barnet mitt var blitt så tungt at det hadde problemer med å henge med i leken, eller gjennomføre turer, så hadde jeg satt pris på å bli informert om det (om jeg ikke allerede hadde skjønt det selv).

Om barnehagen hadde fortalt meg at de syntes ungen min var begynt å bli tjukk, så hadde jeg kanskje ikke tatt den meldingen like positivt.

Om jeg tolker deg rett, så synes jeg at det er rett at barnehagen informerer om barnets utvikling på alle områder, men de har ikke ansvar for å informere foreldrene om hva de synes om barnets vekt om det ikke har negativ innvirkning på barnets hverdag i barnehagen.

Gammel 04-04-08, 22:28   #8
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Det er vel strengt tatt ikke barnehagens område, men i den rette settingen, så kan det vel nevnes, om det er et stort problem. Men da skal den som tar det opp veie sine ord, og trå meget varsomt frem. Vekt er et meget sårbart tema for mange.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 22:30   #9
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Ja takk, begge deler sier jeg. Jeg ser på barnehagen som samarbeidsparnere til barnets beste. Jeg synes dette kommer inn under barnets velferd, spesielt om barnet ikke virker å ha et sunnt kosthold hjemme.

Sist redigert av Maz : 04-04-08 kl 22:46.
Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 22:33   #10
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dersom barnehagen meiner at vekta skaper problem for barnet så synest eg verkeleg det må vere lov å ta det opp. (Sjølvsagt på ein skikkeleg måte.)

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 22:38   #11
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Bare et innspill ...

I fjor husker jeg det ble tatt opp i FAU i bhagen vår at mange var "irriterte" fordi et par barn hadde med seg svært usunn mat i matboksen (3 x boller, 3 pack kvikk lunsj, pakke gjende kjeks osv) Det ene barnet er svært overvektig men dette hadde forøvrig ikke noe med saken å gjøre ...

Uansett - styrer sa at det ikke lå under barnehagens "myndighet" å blande seg inn i barnas kosthold og hva evt foreldrene måtte mene barna skulle ha med seg i matboksen. Barnehagen bestemte hva måltidet var i bhagen og der baserer de seg på sunn mat, men hva barna til ettermiddagsmåltid (matboks) var altså ikke deres "sak" ....

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 22:44   #12
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På skolen kontakter vi helsesøster og har samtale med henne i forbindelse med overvekt. Elev og foreldre blir innkalt av helsesøster.
Fungerer det ikke sånn i barnehager?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 22:45   #13
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Bare et innspill ...

I fjor husker jeg det ble tatt opp i FAU i bhagen vår at mange var "irriterte" fordi et par barn hadde med seg svært usunn mat i matboksen (3 x boller, 3 pack kvikk lunsj, pakke gjende kjeks osv) Det ene barnet er svært overvektig men dette hadde forøvrig ikke noe med saken å gjøre ...

Uansett - styrer sa at det ikke lå under barnehagens "myndighet" å blande seg inn i barnas kosthold og hva evt foreldrene måtte mene barna skulle ha med seg i matboksen. Barnehagen bestemte hva måltidet var i bhagen og der baserer de seg på sunn mat, men hva barna til ettermiddagsmåltid (matboks) var altså ikke deres "sak" ....

Det er jeg forsåvidt enig i, men jeg synes ikke barnehagen blander seg med å sette et forbud mot å ha med sjokolade i barnehagen for eksempel.

Gammel 04-04-08, 22:47   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helsesøster har jo liten mulighet til å følge opp overvekt. De ser jo barna uhyre sjelden etter spebarnsalder.

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg synes definitivt at barnehagen har lov til å komme med enkelte retningslinjer når det gjelder matpakka, men helt klart innenfor visse grenser (ref. den tråden om barnet som ikke fikk ha prim på brødskiva i barnehagen). Hvis barna kommer med en 3 pakk med kvikklunsj og blir skikkelig sukkerhøy, så blir det jo et problem for barnehagen. Da bør det være lov å gi beskjed om at maten er uegnet.

Gammel 04-04-08, 22:47   #15
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

På skolen kontakter vi helsesøster og har samtale med henne i forbindelse med overvekt. Elev og foreldre blir innkalt av helsesøster.

Ja det er ihvertfall en løsning på det som jeg ser som problemet. At barnehagen ikke skal bry seg i det hele tatt, fordi det er helsesøsters ansvarsområde - men helsesøster ser jo ikke de fleste av disse barna. Dersom barnehagen tar kontakt med helsesøster, som igjen tar kontakt - men det blir veldig omstendelig da.

Tror jeg ville foretrukket å få direkte beskjed selv, kanskje med henvisning til at det kan være lurt å ta dette opp med helsestasjonen. Men huff, nå fikk jeg enda en grunn til at jeg ikke jobber i barnehage.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 22:52   #16
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil tilføye en ting, jeg tror det er til barnas beste om slikt blir tatt tak i før skolealder.

Gammel 04-04-08, 22:56   #17
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvis et barn "begynner å bli overvektig", er det ikke naturlig at barnehagen regner med at foreldrene håndterer dette, og at et evt. initiativ i den forbindelse bør komme fra dem?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 22:58   #18
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Dette er kanskje enklere i skolen hvor vi har en helsesøster å forholde oss til. Her er det i allefall slik at det er mange helsesøstre, så om barnehagen skulle tatt kontakt hadde det blitt mer komplisert.

Jeg samarbeider med helsesøster på skolen dersom det er elever jeg er bekymret for. Da ber jeg gjerne helsesøster ta en prat med eleven, dvs. jeg snakker med sosiallærer som snakker med helsesøster.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 23:02   #19
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørnen, her.

Om et barn begynner å bli overvektig, er det da barnehagen eller helsesøster som skal ta opp dette med foreldrene?

Ta opp dette med foreldrene? Tror du ikke foreldrene ser/vet dette selv?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 23:04   #20
Maz
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Men hvis et barn "begynner å bli overvektig", er det ikke naturlig at barnehagen regner med at foreldrene håndterer dette, og at et evt. initiativ i den forbindelse bør komme fra dem?

Så om foreldrene ikke ser problemet eller har litt skylapper så skal barne bli skadelidende? Det er jo resultatet om det går videre.

Jeg ville synes det var positivt om de engasjerte seg til mitt barns beste. Å være overvektig er ikke noe slemt eller stygt som det er grusomt å ta opp på en skikkelig måte.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:39.