Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Til alle som jobber i helsesektoren

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-06, 21:17   #21
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Til alle som jobber i helsesektoren

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Det er veldig stor forskjell. På et sykehus er det mye bakterier i omløp, syke folk med nedsatt immunsystem, infeksjoner og operasjonssår, og det ER faktisk strenge restriksjoner på dette som hovedinnlegger kommenterer.

Ja, jeg tenkte ikke på sykehus. :skrape:

Gammel 09-11-06, 21:19   #22
Stillongs
Aktiv

Stillongs sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Stillongs er litt kulStillongs er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Men hva med ansatte i butikk da? Jeg ser ikke helt forskjellen.
Tenk hvor mye de har tatt i i løpet av en dag.

Det kan faktisk ikke sammenlignes.
På sykehus har man mange pasienter med nedsatt imunforsvar. Det skal svært lite til for at mange av disse får potensielt dødelige infeksjoner. Da gjør man sitt ytterste for å ha en god hygienisk standar, slik at man ikke sprer unødig smitte.
I tillegg tenker man økonomi, og færrest mulig liggedøgn på sykehuset.

Mennesker med nedsatt imunforsvar kan velge selv om de vil gå på butikken, men ikke om de vil ligge på sykehus...

Stillongs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 21:19   #23
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir for teit å bagatellisere dette, synes jeg. Selv kunne jeg ikke tenke meg å gå med smykker og dingeldangel på jobb i somatikken. Og søsteruret + navneskiltet sprites rett som det er.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 21:21   #24
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg bagatelliserer ikke. Jeg er sikkert bare dom, nek og uvitende.

Gammel 09-11-06, 21:21   #25
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Har ikke syke folk lov til å handle?

Hæ?

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 21:21   #26
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men poenget er jo at ansatte i helsesektoren IKKE er uvitende om dette, men allikevel gjør det.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 09-11-06, 21:22   #27
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Men poenget er jo at ansatte i helsesektoren IKKE er uvitende om dette, men allikevel gjør det.

Det er til og med en i DENNE tråden som var uvitende om det.

Gammel 09-11-06, 21:22   #28
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De gangene vi har vært på sykehus har jeg i grunn aldri sett noen med masse smykker når jeg tenker etter.

Har også endel venninner som jobber i helsektoren, og ingen av dem har lange negler eller smykker på jobb.

Men at det kan være et problem noen steder tviler jeg ikke på.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 21:23   #29
Betsy
Aktiv

Betsy sin avatar

Betsy er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Akkurat det jeg mener. Kan ikke forvente at de utenfor helsesktoren kan vite så mye om dette. Det er jo derfor jeg skrev: "til alle som jobber i helsesektoren" i overskriften!

Gammel 09-11-06, 21:25   #30
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Det er nok en ukultur noen steder.

Hadde jeg trampet inn med masse dingeldangel og prøvd å stikke hender med lange, lakkerte negler og ringer på fingrene etc. inn i en kuvøse så ville jeg nok ha fått så hatten passet.

Gammel 09-11-06, 21:30   #31
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Klokke og ringer skal av når man er på jobb. Det vet alle som har en utdanning innen helse. På min jobb i hjemmetjenesten tillates giftering og diskre halskjeder. Andre ringer, klokker, armbånd skal av, neglene skal være korte og umalte. Selv bruker jeg ingenting på jobb. Det er mange bakterier som trives i den trange, mørke, varme og fuktige huden under klokkereimen eller under ringen. Ikke så lett å få bort bakteriene, så tar man med seg bakteriefloran fra en bruker til neste. Så drar man hjem med alle bakterier. Nei takk, av med smykker på jobb.

Gammel 09-11-06, 21:30   #32
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi lærer jo nettopp dette på skolen. Ingen smykker, oppsatt hår etc.. og er kjempenøye på dette når vi går på "jobb". Jeg legger derfor også veldig godt merke til det når noen har på seg ringer, løst hår, neglelakk etc..

Eller når helsepersonell intervjues på tv i avdelingen, de har alltid ringer, ørepynt, klokke og smykker på seg...

Gammel 09-11-06, 21:34   #33
morgana
På vent....

morgana sin avatar

Hvor: På bygda!
morgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Betsy, her.

Kan dere være så snille å ha av smykker når dere er på jobb? Dere vet alle at det kan bringe med seg smitte, men alikevell velger dere å ha smykkene på! Dere setter faktisk mitt og andres liv og helse i fare! Det værste er jo at dere vet det godt, men velger å overse det.

Og dere som har lange negler med neglelakk: er det virkelig nødvendig??

Jeg undrer meg over hvor sjefene deres er. Ser de ikke at noe må gjøres med dette? Og arbeidskameratene, hvorfor er det ingen som sier noe?

Min oppfordring er at dere skjærper dere!

(lite hjertesukk i dag)

Kan vel bare snakke for meg selv. Bruker aldri smykker på jobb og etter flere vakter etter hverandre er jeg helt sårfingret etter å ha vasket hendene hyppig. Tror nok de fleste i helsesektoren er påpasselige med dette. I hvertall de som er fagutdannet eller mener du at fagpersonell er de som er syndebukkenen her? På sykehjem sklir dette kanskje mere ut? I og for seg ser jeg ikke det helt store problemet med litt smykker der.Det er tross alt et hjem. Lange negler og neglelakk er forøvring en uting,hvilket var helt forbudt på min jobb....

Pussig at du skjærer alle over en kam....

morgana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 21:39   #34
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Grunnen til at jeg lurte på om dette var et seriøst innlegg var at det er mange "tulle innlegg" om ting rundt omkring på forskjellige forum.

Har vært på forskjellige sykehus og avdelinger må virkelig tenke etter på dette men kan ikke si at jeg har vært borti noen med lange negler og masse smykker etc.

Men det er klart at det er en uting der sånt skjer.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 21:41   #35
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av morgana, her.

På sykehjem sklir dette kanskje mere ut? I og for seg ser jeg ikke det helt store problemet med litt smykker der.Det er tross alt et hjem.

Det argumentet er syltynt, synes jeg.
For å i det hele tatt få plass på et sykehjem i dag, så må man være ganske skral.

Gammel 09-11-06, 21:43   #36
Betsy
Aktiv

Betsy sin avatar

Betsy er litt kul
Standard

Jeg syns det er merkelig at det er lov med giftering jeg da. Bakterier trives på den også. Jeg vet at det er mange steder der den er lov.
Jeg også tror de er "slappest" på sykehjem, selv om det er pasientenes hjem, så er det også bakterienes hjem.
Jeg tror ikke det har noe å si om man er sykepleier eller ufaglært faktisk. Mener ikke å skjære alle over en kam da! Vet at det også er mange som er påpasselig med hygienen!

Gammel 09-11-06, 21:45   #37
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

Grunnen til at jeg lurte på om dette var et seriøst innlegg var at det er mange "tulle innlegg" om ting rundt omkring på forskjellige forum.

Har vært på forskjellige sykehus og avdelinger må virkelig tenke etter på dette men kan ikke si at jeg har vært borti noen med lange negler og masse smykker etc.

Men det er klart at det er en uting der sånt skjer.

Jeg har sett virkelig mye horribelt på dette området. Jeg har hatt en mor som i perioder av oppveksten min var mer innlagt på lungeavdelingen enn hjemme (de første årene fikk jeg ikke besøke henne engang pga smittefaren for tuberkulose), og jeg har selv jobbet ved tre forskjellige sykehjem og i hjemmesykepleien (samt hatt praksis i fire ulike sykehjemsavdelinger og i hjemmesykepleien). Der finnes desverre veldig mye rart der ute både av smykker, lange negler og neglelakk, og løst hår osv. Ganske skummelt synes jeg. Men de fleste er veldig flinke altså, bare det at man legger så godt merke til dem som ikke gjør som de bør.
(Liten digresjon: Noe jeg forøvrig også har merket meg er at mange av dem som ikke gjør som de bør er ofte veldig populær blandt pasientene også, så kansje de har en spesiell personlighetstype? )

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 21:47   #38
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jeg har sett virkelig mye horribelt på dette området. Jeg har hatt en mor som i perioder av oppveksten min var mer på lungeavdelingen enn hjemme, og jeg har selv jobbet ved tre forskjellige sykehjem og i hjemmesykepleien (samt hatt praksis i fire ulike sykehjemsavdelinger og i hjemmesykepleien). Der finnes desverre veldig mye rart der ute både av smykker, lange negler og neglelakk, og løst hår osv. Ganske skummelt synes jeg. Men de fleste er veldig flinke altså, bare det at man legger så godt merke til dem som ikke gjør som de bør.
(Liten digresjon: Noe jeg forøvrig også har merket meg er at mange av dem som ikke gjør som de bør er ofte veldig populær blandt pasientene også, så kansje de har en spesiell personlighetstype? )

Skremmende.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 21:48   #39
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Betsy, her.

Jeg syns det er merkelig at det er lov med giftering jeg da. Bakterier trives på den også. Jeg vet at det er mange steder der den er lov.
Jeg også tror de er "slappest" på sykehjem, selv om det er pasientenes hjem, så er det også bakterienes hjem.
Jeg tror ikke det har noe å si om man er sykepleier eller ufaglært faktisk. Mener ikke å skjære alle over en kam da! Vet at det også er mange som er påpasselig med hygienen!

Ja, han vi hadde i hygiene var veldig klar på dette. Bakterier ser ikke forskjell på vanlig ring og giftering... "åh, nei, dette er en giftering - her må jeg hoppe av"..

Jepp, på sykehjem har jeg sett mange grelle eksempler, skjønner bare ikke at det er lov jeg. Vi som faglært (jeg til sommeren ) må jo gå foran som et godt eksempel for de ufaglærte og lære de hva som er standaren for dette. Nytter jo ikke å klage på dem hvis alle de faglærte på samme sted har samme slette holdning til dette.

Gammel 09-11-06, 21:52   #40
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri brukt ringer eller klokke på jobb, men ørepynt??????? Har aldri hørt at ørepynt, selvfølgelig ikke schvære dingle-dangle-øredobber, var forbudt...

Neglelakk på helsearbeidere er FY!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:23.