Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkohol i dåp og konfirmasjon

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-08, 17:40   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon

Skjønner du ikke at når man har en fest FOR et barn, så er det ganske logisk for ganske mange at alkohol ikke er med, siden barn ikke har noe særlig behov for alkohol?

Gammel 24-04-08, 17:43   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Skjønner du ikke at når man har en fest FOR et barn, så er det ganske logisk for ganske mange at alkohol ikke er med, siden barn ikke har noe særlig behov for alkohol?

Talking to me? Nei, jeg synes ikke det er så logisk.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 18:25   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det er faktisk utrolig ulogisk. Og hvorfor gjelder det bare drikke? Skal man utelukkende servere det dåsbarnet / konfirmanten har lyst på, ser jeg for meg en snever meny tilslutt.

Gammel 24-04-08, 18:27   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er faktisk utrolig ulogisk. Og hvorfor gjelder det bare drikke? Skal man utelukkende servere det dåsbarnet / konfirmanten har lyst på, ser jeg for meg en snever meny tilslutt.

Ser for meg noen utrolig hektiske pumpeuker før barnedåpen.

Gammel 24-04-08, 19:09   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Nei, jeg snakket ikke til deg.

Gammel 24-04-08, 17:52   #6
TBM
Passiv

Standard

Barnebursdager er fest for et barn/flere barn. Jeg ser ikke på en dåp/navnefest/konfirmasjon som fest kun for et barn, men for en familie. Jeg respekterer at andre ikke ønsker å servere alkohol når det er barn tilstede. Respekt er imidlertid noe gjensidig - jeg synes andre kan respektere at jeg gjør det anderledes. Dermed synes jeg ikke man skal ta sine egne meninger og hevde de som en sannhet. Tidligere i tråden ble det påstått forholdsvis kategorisk at barn og alkohol "per def" ikke hører sammen, og det er ikke jeg enig i. Hvem har definert det? Hvem forvalter den sannheten?

Det som ofte blir litt "ufint" i slike diskusjoner er at enkelte ordlegger seg slik at "vi andre" som lar barn være i samme rom som det drikkes alkohol i moderate mengder, gjør noe "galt". Enkelte tar litt "besserwisser"-tonen og jeg kjenner at det irriterer meg.

Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 18:05   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har strengt tatt dåpsbarnet ikke behov for noe som helst av det som serveres, utover mammas pupp eller en tåteflaske.

Og jeg begrenser IKKE menyen til det, altså!

Gammel 24-04-08, 18:06   #8
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå har strengt tatt dåpsbarnet ikke behov for noe som helst av det som serveres, utover mammas pupp eller en tåteflaske.

Og jeg begrenser IKKE menyen til det, altså!

Nei altså, vi serverer IKKE elgstek, det kan ikke dåpsbarnet spise!

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 18:30   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om man holder alkoholfritt selskap kun i dåp og konfirmasjon så er jo det ulogisk.

Enten mener man at barn tar skade av å se voksne drikke vin og øl, ellers så mener man at de ikke gjør det. Og mener man at barn tar skade av å se voksne drikke så er den logiske konsekvensen at man aldri serverer alkohol i sammenkomster når det er barn tilstede. Om man mener at det ikke er skadelig for barn, så er det logisk å servere alkohol også i dåp.

Gammel 24-04-08, 18:39   #10
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Etter å ha lest denne tråden vet jeg sannelig ikke hva jeg er - jeg har et helt avslappet forhold til å drikke alkohol med barn tilstede, men i barnedåpene har vi kun servert ingefærøl (ja, jeg vet Forbruker´n: Fattig trøst... ) :ulogisk:

Gammel 24-04-08, 19:08   #11
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Om man holder alkoholfritt selskap kun i dåp og konfirmasjon så er jo det ulogisk.

Enten mener man at barn tar skade av å se voksne drikke vin og øl, ellers så mener man at de ikke gjør det. Og mener man at barn tar skade av å se voksne drikke så er den logiske konsekvensen at man aldri serverer alkohol i sammenkomster når det er barn tilstede. Om man mener at det ikke er skadelig for barn, så er det logisk å servere alkohol også i dåp.

Dette var en voldsom og rar forenkling synes jeg. Jeg har (blant annet) jobbet med alkohol og rus i en noen år, engasjerer meg i forebygging av rusproblematikk, og forsøker å følge de anbefalingene jeg klarer å plukke med meg i forhold til hva forskere og statistikk sier om saken.

En av de tingene jeg har tatt med meg for egen del er dette at man bør ha alkoholfrie soner, at ikke alkohol skal være så naturlig at det alltid skal følge god mat og høytidlige anledninger. At det går an å ha en feiring på 17.mai, julaften eller andre høytidelige anledninger uten alkohol. Det betyr absolutt ikke at alle anledningene behøver å være alkoholfrie, eller at barn tar skade av å se voksne drikke alkohol i seg selv. Men at noen bør være det. Jeg kunne sikkert skrevet mye om dette, men jeg tror jeg stopper her.

Gammel 24-04-08, 19:15   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Dette var en voldsom og rar forenkling synes jeg.

Egentlig ikke. Har man en generell oppfatning og mener barn ikke tar skade av synet av alkohol, og så sant det ikke er snakk om fyll, kan man servere alkohol i de aller fleste anledninger ganske enkelt fordi man liker smaken av det. Trenger ikke være mer komplisert enn som så. Mener man at man bør ha helt alkoholfrie soner fordi det er barn tilstede har man i mine øyne et anstrengt forhold til alkohol.

Gammel 24-04-08, 19:34   #13
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Egentlig ikke. Har man en generell oppfatning og mener barn ikke tar skade av synet av alkohol, og så sant det ikke er snakk om fyll, kan man servere alkohol i de aller fleste anledninger ganske enkelt fordi man liker smaken av det. Trenger ikke være mer komplisert enn som så. Mener man at man bør ha helt alkoholfrie soner fordi det er barn tilstede har man i mine øyne et anstrengt forhold til alkohol.

Ja, dette er jo din oppfatning, og det må du selvsagt få mene. Men det står i motsetning til anbefalingene man får fra mange som forsker på dette med alkohol. Som sagt tar ikke anbefalingene utgangspunkt i at julaftenen ender opp i et fyllekalas til skade for barna, men om at barn (ut i fra et forebyggingsperpektiv statistisk) har godt av å se at man kan hygge seg uten alkohol ved enkelte anledninger også.

Jeg må si at jeg blir litt overrasket når jeg hører utsagn som at man har et anstrengt forhold til alkohol dersom man går bevisst inn for at barna skal kunne se at alkohol ikke alltid behøver å være en del av feiringer og høytidligheter. At man velger annerledes synes jeg er helt greit og forståelig.

Gammel 24-04-08, 19:34   #14
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette var en voldsom og rar forenkling synes jeg.

Det står du selvfølgelig fritt til. Poenget mitt er at dersom man mener det er skadelig for barn å se at voksne drikker er det logisk å aldri servere alkohol når det er barn tilstede.

Om man mener at det ikke kategorisk er skadelig for barn å se voksne drikke alkohol, så er det ikke noe spesielt med dåp eller konfirmasjon heller. Jeg synes heller ikke at det er et bra signal at man «må» ha alkohol når det er noe, men en holdning om at noen ganger har man vin og øl, noen ganger ikke, mor og far tar et glass vin noen ganger på familieselskap, noen ganger ikke, altså at det ikke blir en så sterk symbolverdi, det tror jeg er bra.

Gammel 24-04-08, 19:37   #15
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det står du selvfølgelig fritt til. Poenget mitt er at dersom man mener det er skadelig for barn å se at voksne drikker er det logisk å aldri servere alkohol når det er barn tilstede.

Om man mener at det ikke kategorisk er skadelig for barn å se voksne drikke alkohol, så er det ikke noe spesielt med dåp eller konfirmasjon heller. Jeg synes heller ikke at det er et bra signal at man «må» ha alkohol når det er noe, men en holdning om at noen ganger har man vin og øl, noen ganger ikke, mor og far tar et glass vin noen ganger på familieselskap, noen ganger ikke, altså at det ikke blir en så sterk symbolverdi, det tror jeg er bra.

Da ser det vel egentlig ut til at vi ikke er så uenige da. Jeg tror det er svært få som mener at barn tar skade av å se voksne drikke alkhol i seg selv. Men måten dette gjøres på innvirker på barnets holdninger til alkohol. (Hyppighet, mengde, symbolverdi, introduksjon osv.)

Gammel 24-04-08, 20:14   #16
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Men måten dette gjøres på innvirker på barnets holdninger til alkohol. (Hyppighet, mengde, symbolverdi, introduksjon osv.)

Det er jeg helt enig i, man må leve sånn man preker.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:36.