Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkohol i dåp og konfirmasjon

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-08, 18:00   #61
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon

Vanskelig. I utgangspunktet NEI, fordi jeg har vokst opp med en opplevelse at man MÅ ha alkohol for å feire noe/ha det kjekt/selskap. Det er en uting mener jeg. Det bør være like naturlig med som uten. Vi er svært glad og interessert i vin og har mye glede av det til mat. Likevel så er en dåp et selskap hvor jeg nok ikke hadde servert vin, men kanskje til en konfirmasjon men jeg er virkelig ikke sikker. Jeg er såpass farget av min egen barndom at jeg føler selv at å drikke "sammen med barna" mine er ubehagelig.

Gammel 24-04-08, 18:04   #62
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forbrukerkverulant: Det må jeg si jeg syns er helt corny! Det må da være greit at folk liker SMAKEN av øl? Er det alkoholfritt så er det da alkoholfritt - det kan da ikke være noe problem at det LIGNER alkohol.

Når det er sagt: Jeg har ganske stor forståelse for at noen blir corny og sære når de har en historie med alkoholmisbruk i familien. Men jeg håper du ser at det ER sært.

Gammel 24-04-08, 18:05   #63
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Skjønner du ikke at når man har en fest FOR et barn, så er det ganske logisk for ganske mange at alkohol ikke er med, siden barn ikke har noe særlig behov for alkohol?

Nå har strengt tatt dåpsbarnet ikke behov for noe som helst av det som serveres, utover mammas pupp eller en tåteflaske.

Og jeg begrenser IKKE menyen til det, altså!

Gammel 24-04-08, 18:06   #64
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå har strengt tatt dåpsbarnet ikke behov for noe som helst av det som serveres, utover mammas pupp eller en tåteflaske.

Og jeg begrenser IKKE menyen til det, altså!

Nei altså, vi serverer IKKE elgstek, det kan ikke dåpsbarnet spise!

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 18:09   #65
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

og da synes jeg det blir litt krampe å skulle ha vin eller øl i alkoholfri form som trøst for alkoholen man ikke får...

Jeg drikker alkoholfri øl ofte jeg, fordi jeg liker smaken av øl, men er ikke avhengig av at det skal være alkohol i det. Om jeg har vært bedt bort i en dåp eller en konfirmasjon hvor det hadde blittt servert mat som tradisjonelt hører sammen med øl, så hadde jeg glatt godtatt at det ikke hadde blitt servert øl. Men at man ikke kunnet servere alkoholfritt øl? Det er jo bare tullete altså, hva i all slags argument har man for noe så irrasjonelt?

Gammel 24-04-08, 18:25   #66
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skjønner du ikke at når man har en fest FOR et barn, så er det ganske logisk for ganske mange at alkohol ikke er med, siden barn ikke har noe særlig behov for alkohol?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Talking to me? Nei, jeg synes ikke det er så logisk.

Det er faktisk utrolig ulogisk. Og hvorfor gjelder det bare drikke? Skal man utelukkende servere det dåsbarnet / konfirmanten har lyst på, ser jeg for meg en snever meny tilslutt.

Gammel 24-04-08, 18:27   #67
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er faktisk utrolig ulogisk. Og hvorfor gjelder det bare drikke? Skal man utelukkende servere det dåsbarnet / konfirmanten har lyst på, ser jeg for meg en snever meny tilslutt.

Ser for meg noen utrolig hektiske pumpeuker før barnedåpen.

Gammel 24-04-08, 18:30   #68
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om man holder alkoholfritt selskap kun i dåp og konfirmasjon så er jo det ulogisk.

Enten mener man at barn tar skade av å se voksne drikke vin og øl, ellers så mener man at de ikke gjør det. Og mener man at barn tar skade av å se voksne drikke så er den logiske konsekvensen at man aldri serverer alkohol i sammenkomster når det er barn tilstede. Om man mener at det ikke er skadelig for barn, så er det logisk å servere alkohol også i dåp.

Gammel 24-04-08, 18:39   #69
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Etter å ha lest denne tråden vet jeg sannelig ikke hva jeg er - jeg har et helt avslappet forhold til å drikke alkohol med barn tilstede, men i barnedåpene har vi kun servert ingefærøl (ja, jeg vet ForbrukerŽn: Fattig trøst... ) :ulogisk:

Gammel 24-04-08, 18:41   #70
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I gourmetkretser ville forresten de fleste rynke mer på nesen over at det ble servert cola til maten enn vin.

Forøvrig signerer jeg mange over her som påpeker at anledningen ikke vel spiller så mye rolle som holdningen overfor kombinasjonen alkohol/barn.

Husker en venninne av meg som gikk på kokkeskolen Cordon Bleu i Paris - hun holdt på å bli utvist da hun ville ha cola til smaksprøvene første dagen. Beskjeden var klar: til god mat drakk man VIN - eller VANN. Intet annet.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 18:45   #71
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Det er blitt servert vin/øl i begge barnedåpene vi har hatt, og det har jeg ingen problemer med. Barna har i disse tilfellene vært så små at det ikke har vært et tema for dem hva som drikkes. Det skal sies at det ikke var noen fyllefester, kun et-to glass til maten for de som drakk alkohol.

Derimot synes jeg (nå, i hvert fall) at det er rart å servere alkohol i en konfirmasjon, når hovedpersonen er et ungt menneske som selv ikke har lov til å drikke. For en 14-15-åring er alkohol/ikke alkohol absolutt et tema. Selv mine foreldre serverte ikke vin i min konfirmasjon, og jeg er vokst opp med et liberalt syn på vin.

Kanskje jeg har endret syn når barna her i huset når konfirmasjonsalder?

I andre sammenhenger synes jeg ikke det er et problem å drikke med barn til stede, altså, så lenge ingen blir stupfulle.

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 18:47   #72
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

men blir litt overrasket over at alkoholservering blir ansett som mer høflig enn å ikke servere alkohol.

Jeg er også veldig overrasket over dette. Jeg kan ikke huske å ha vært i en eneste dåp eller konfirmasjon der det har blitt servert alkohol. Men om det hadde blitt servert, så hadde jeg ikke sett på det som en mer (eller mindre, for den saks skyld) riktig/høflig ting å gjøre.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 18:48   #73
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg er også veldig overrasket over dette. Jeg kan ikke huske å ha vært i en eneste dåp eller konfirmasjon der det har blitt servert alkohol. Men om det hadde blitt servert, så hadde jeg ikke sett på det som en mer (eller mindre, for den saks skyld) riktig/høflig ting å gjøre.

Jeg synes det er høflig hvis man vet det kommer gjester som setter stor pris på en god vin til mat.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 18:49   #74
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I våre (og mine søskens) barns dåp ble det servert alkohol (i moderate mengder), men de fleste andre dåps- og konfirmasjonsfester jeg har vært i har det ikke vært servert alkohol. Jeg er enig med de som synes det er unaturlig å servere alkohol i andre festlige sammenhenger der det er barn tilstede, men ikke i dåp/konfirmasjon. Forøvrig mener jeg at barn ikke tar skade av å se at voksne drikker et glass vin.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 18:52   #75
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, vi ville ikke servert alkohol i hverken dåp eller konfirmasjon.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 18:57   #76
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er høflig hvis man vet det kommer gjester som setter stor pris på en god vin til mat.

Jeg har aldri tenkt på det på den måten. Kanskje fordi jeg har et avslappet forhold til alkohol og ikke "tar min død" av det ikke serveres. Dessuten synes jeg det skal være opptil vertsskapet å bestemme. Er det unaturlig for dem å servere alkohol, så synes jeg virkelig ikke de skal gjøre det bare fordi de vet at onkel Arne liker en Hansa til maten.

Jeg foretrekker Farris med eplesmak. Er det uhøflig av vertsskapet å ikke servere det når de vet at det er det jeg like best å drikke? Tror ikke det, nei ...

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 19:06   #77
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Det kan jeg være enig i, men det betyr jo ikke at det er uhøflig å ikke servere heller.

Gammel 24-04-08, 19:08   #78
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Om man holder alkoholfritt selskap kun i dåp og konfirmasjon så er jo det ulogisk.

Enten mener man at barn tar skade av å se voksne drikke vin og øl, ellers så mener man at de ikke gjør det. Og mener man at barn tar skade av å se voksne drikke så er den logiske konsekvensen at man aldri serverer alkohol i sammenkomster når det er barn tilstede. Om man mener at det ikke er skadelig for barn, så er det logisk å servere alkohol også i dåp.

Dette var en voldsom og rar forenkling synes jeg. Jeg har (blant annet) jobbet med alkohol og rus i en noen år, engasjerer meg i forebygging av rusproblematikk, og forsøker å følge de anbefalingene jeg klarer å plukke med meg i forhold til hva forskere og statistikk sier om saken.

En av de tingene jeg har tatt med meg for egen del er dette at man bør ha alkoholfrie soner, at ikke alkohol skal være så naturlig at det alltid skal følge god mat og høytidlige anledninger. At det går an å ha en feiring på 17.mai, julaften eller andre høytidelige anledninger uten alkohol. Det betyr absolutt ikke at alle anledningene behøver å være alkoholfrie, eller at barn tar skade av å se voksne drikke alkohol i seg selv. Men at noen bør være det. Jeg kunne sikkert skrevet mye om dette, men jeg tror jeg stopper her.

Gammel 24-04-08, 19:09   #79
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Talking to me? Nei, jeg synes ikke det er så logisk.

Nei, jeg snakket ikke til deg.

Gammel 24-04-08, 19:15   #80
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Dette var en voldsom og rar forenkling synes jeg.

Egentlig ikke. Har man en generell oppfatning og mener barn ikke tar skade av synet av alkohol, og så sant det ikke er snakk om fyll, kan man servere alkohol i de aller fleste anledninger ganske enkelt fordi man liker smaken av det. Trenger ikke være mer komplisert enn som så. Mener man at man bør ha helt alkoholfrie soner fordi det er barn tilstede har man i mine øyne et anstrengt forhold til alkohol.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:33.