Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkohol i dåp og konfirmasjon

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-08, 19:16   #81
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon

Alkoholfrie soner og man har et anstrengt forhold til alkohol? Jøss.

Gammel 24-04-08, 19:20   #82
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Alkoholfrie soner og man har et anstrengt forhold til alkohol? Jøss.

Ja, absolutt. Hvis man mener at den festlige anledningen må være alkoholfri fordi det er barn tilstede, har man et anstrengt forhold til alkohol. Man kan selvsagt velger å ikke servere alkohol, fordi man ikke har lyst på, eller hva har du, men det blir noe annet.

Gammel 24-04-08, 19:20   #83
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Tror det som mentes med alkoholfrie soner var at det er like naturlig å servere alkohol som å ikke gjøre det, ergo det er ingen selvfølge at man må bare fordi det er selskap/17.mai/jul etc, men man KAN ha alkohol likevel av og til.

Gammel 24-04-08, 19:24   #84
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde ikke alkohol i dåpen til barna men har vært i både dåp og konfirmasjon med champagne og vinservering.

Gammel 24-04-08, 19:26   #85
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Jeg serverte ikke Munkholm, vørterøl, lettøl eller noe annet som lignet øl i mine barns dåpsselskap. Og svigers furta for det.

For min del er det helt uaktuelt med alkohol til dåp, konfirmasjon, bursdager o.l. hvis barna mine er tilstede, og da synes jeg det blir litt krampe å skulle ha vin eller øl i alkoholfri form som trøst for alkoholen man ikke får... Min samboer har en onkel som sjelden er edru. I tillegg har jeg vokst opp i en familie der flere av de voksne påstår at de har et begrenset inntak av alkohol i slike anledninger, men som har alt annet enn et begrenset inntak ... Dette legger nok mye lista for meg; heller for lite alkohol enn for mye, når barn er tilstede. Slev om det kanskje ikke alltid er fyll det er snakk om..

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Forbrukerkverulant: Det må jeg si jeg syns er helt corny! Det må da være greit at folk liker SMAKEN av øl? Er det alkoholfritt så er det da alkoholfritt - det kan da ikke være noe problem at det LIGNER alkohol.

Når det er sagt: Jeg har ganske stor forståelse for at noen blir corny og sære når de har en historie med alkoholmisbruk i familien. Men jeg håper du ser at det ER sært.

Polyanna sa det, så da slipper jeg. :lat:

Vi har som sagt ikke hatt alkohol i verken barnedåp eller konfirmasjon, mye på grunn av familiemedlem som ikke tåler dette og at tidspunktet for selskapet har vært sånn at det (for oss) er unaturlig med den type drikke. Munkholm har vi servert, da det er flere som liker smaken av øl.

Gammel 24-04-08, 19:30   #86
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, absolutt. Hvis man mener at den festlige anledningen må være alkoholfri fordi det er barn tilstede, har man et anstrengt forhold til alkohol. Man kan selvsagt velger å ikke servere alkohol, fordi man ikke har lyst på, eller hva har du, men det blir noe annet.

Selvsagt har man ikke det. Det at man velger NOEN soner som involverer barn som alkoholfrie, har da ikke noenting med å være anstrengt å gjøre. Vrøvl.

Gammel 24-04-08, 19:32   #87
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns Irma sa det veldig bra.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 19:32   #88
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har aldri tenkt på det på den måten. Kanskje fordi jeg har et avslappet forhold til alkohol og ikke "tar min død" av det ikke serveres. Dessuten synes jeg det skal være opptil vertsskapet å bestemme. Er det unaturlig for dem å servere alkohol, så synes jeg virkelig ikke de skal gjøre det bare fordi de vet at onkel Arne liker en Hansa til maten.

Jeg foretrekker Farris med eplesmak. Er det uhøflig av vertsskapet å ikke servere det når de vet at det er det jeg like best å drikke? Tror ikke det, nei ...

Så ergo har ikke jeg et avslappet forhold til alkohol og tar min død av at det ikke serveres? Det er jo nettopp som vertskap jeg tenker når jeg skriver, ikke som gjest. Personlig bryr jeg meg ikke om jeg får brus eller vin i dåp og konfirmasjon, men det er mange som setter pris på det og som virkelig nyter øl og vin til en bedre middag. Og siden jeg mener at barn absolutt ikke tar skade av at det serveres alkohol i slike settinger, så synes jeg det er høflig av meg som vertskap å tilby det og jeg mener at det ikke har noen hensikt å ikke gjøre det. Hvis folk er avholds eller bare ikke vil servere alkohol, så vær så god, men jeg synes ikke påstanden om at alkohol og barn ikke hører sammen og at når dåpsbarnet eller konfirmanten ikke kan drikke det, så kan man ikke servere det til gjester, er logisk. Jeg tror heller ikke at de fleste "tar sin død" av å ikke bli servert alkohol ved slike anledninger, jeg ser bare ingen grunn til å ikke gjøre det hvis noen liker å drikke øl eller vin til.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 19:34   #89
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Dette var en voldsom og rar forenkling synes jeg.

Det står du selvfølgelig fritt til. Poenget mitt er at dersom man mener det er skadelig for barn å se at voksne drikker er det logisk å aldri servere alkohol når det er barn tilstede.

Om man mener at det ikke kategorisk er skadelig for barn å se voksne drikke alkohol, så er det ikke noe spesielt med dåp eller konfirmasjon heller. Jeg synes heller ikke at det er et bra signal at man «må» ha alkohol når det er noe, men en holdning om at noen ganger har man vin og øl, noen ganger ikke, mor og far tar et glass vin noen ganger på familieselskap, noen ganger ikke, altså at det ikke blir en så sterk symbolverdi, det tror jeg er bra.

Gammel 24-04-08, 19:34   #90
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Egentlig ikke. Har man en generell oppfatning og mener barn ikke tar skade av synet av alkohol, og så sant det ikke er snakk om fyll, kan man servere alkohol i de aller fleste anledninger ganske enkelt fordi man liker smaken av det. Trenger ikke være mer komplisert enn som så. Mener man at man bør ha helt alkoholfrie soner fordi det er barn tilstede har man i mine øyne et anstrengt forhold til alkohol.

Ja, dette er jo din oppfatning, og det må du selvsagt få mene. Men det står i motsetning til anbefalingene man får fra mange som forsker på dette med alkohol. Som sagt tar ikke anbefalingene utgangspunkt i at julaftenen ender opp i et fyllekalas til skade for barna, men om at barn (ut i fra et forebyggingsperpektiv statistisk) har godt av å se at man kan hygge seg uten alkohol ved enkelte anledninger også.

Jeg må si at jeg blir litt overrasket når jeg hører utsagn som at man har et anstrengt forhold til alkohol dersom man går bevisst inn for at barna skal kunne se at alkohol ikke alltid behøver å være en del av feiringer og høytidligheter. At man velger annerledes synes jeg er helt greit og forståelig.

Gammel 24-04-08, 19:34   #91
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Tror det som mentes med alkoholfrie soner var at det er like naturlig å servere alkohol som å ikke gjøre det, ergo det er ingen selvfølge at man må bare fordi det er selskap/17.mai/jul etc, men man KAN ha alkohol likevel av og til.

Ja, dette er det jeg mener.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 24-04-08, 19:37   #92
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det står du selvfølgelig fritt til. Poenget mitt er at dersom man mener det er skadelig for barn å se at voksne drikker er det logisk å aldri servere alkohol når det er barn tilstede.

Om man mener at det ikke kategorisk er skadelig for barn å se voksne drikke alkohol, så er det ikke noe spesielt med dåp eller konfirmasjon heller. Jeg synes heller ikke at det er et bra signal at man «må» ha alkohol når det er noe, men en holdning om at noen ganger har man vin og øl, noen ganger ikke, mor og far tar et glass vin noen ganger på familieselskap, noen ganger ikke, altså at det ikke blir en så sterk symbolverdi, det tror jeg er bra.

Da ser det vel egentlig ut til at vi ikke er så uenige da. Jeg tror det er svært få som mener at barn tar skade av å se voksne drikke alkhol i seg selv. Men måten dette gjøres på innvirker på barnets holdninger til alkohol. (Hyppighet, mengde, symbolverdi, introduksjon osv.)

Gammel 24-04-08, 19:45   #93
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt har man ikke det. Det at man velger NOEN soner som involverer barn som alkoholfrie, har da ikke noenting med å være anstrengt å gjøre. Vrøvl.

Klart noen soner må være alkoholfrie. Det er forbudt å servere alkohol på enkelte offentlige steder. Jeg ville f.eks. ikke servert alkohol i en fest for idrettslaget eller i en barnebursdag med bare tiåringer. Det sier seg selv. At man velger å kutte ut alkoholen i private anledninger, med flere voksne til stede fordi det er barn der og fordi man mener "barn og alkohol ikke hører sammen" vil si å ha et anstrengt forhold til alkohol. Dette er mine meninger, at du betegner dem som vrøvl driter jeg i, du er uenig og det er helt greit.

Gammel 24-04-08, 19:47   #94
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Vel, barn og alkohol hører nå engang ikke sammen. Det sier loven også.

Gammel 24-04-08, 19:50   #95
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det unaturlig med alkohol i dåp og konfirmasjon.

Gammel 24-04-08, 19:56   #96
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Vel, barn og alkohol hører nå engang ikke sammen. Det sier loven også.

Loven regulerer ikke private sammenkomster. Hvilken lov sikter du til, forresten?

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 24-04-08, 19:58   #97
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

:doh:

Gammel 24-04-08, 20:02   #98
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

:doh:

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 24-04-08, 20:14   #99
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Men måten dette gjøres på innvirker på barnets holdninger til alkohol. (Hyppighet, mengde, symbolverdi, introduksjon osv.)

Det er jeg helt enig i, man må leve sånn man preker.

Gammel 24-04-08, 20:15   #100
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har aldri servert alkohol i verken barnedåp eller konfirmasjon.Har aldri tenkt tanken,faktisk.Tror heller ikke det er så vanlig i Norge.

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:01.