Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Magneter til vaskemaskin

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-08, 11:24   #41
pimosa
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2008
pimosa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Magneter til vaskemaskin

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Faren din som kan organisk kjemi, er jo helt klar Rett Mann å spørre om når det gjelder vaskenøtter.

De inneholder stoffer som heter saponiner (tror det er en stor gruppe av stoffer, jeg er ikke kjemiker) som kan minsker overflatespenningen til vann (og da kan det funke), ulempen er at de visstnok (ikke sikker) kan være giftige, så de bør holdes unna småbarn, ikke bruke andre såpenøttprodukter som håndsåpe uten at man vet at man skal skylle godt etc. Men dette er ikke mitt fagfelt.

Hei! Vaskenotter.no her. Det er jeg som importerer vaskenøtter til Norge. Vil bare legge til noen opplysninger for å oppklare: Jeg har søkt råd hos Norsk Biologforening (www.bio.no/bio/enbiolog/) både når det gjelder hvordan vaskenøttene faktisk virker, og om de er giftige. Jeg siterer:

" Saponiner virker som såpe, de minsker overflatespenningen i vann, og de danner membraner (som får det til å boble). Saponiner er glykosider som består av et steroid eller triterpen bundet til sukker (glukose er vanligst). Alle såper virker på den måten at de har en vannløslig del (her sukkeret) og en fettløslig del (her steroidet/triterpenet, som strukturmessig er veldig like). Hos vanlig såpe er den vannløslige delen et natrium- eller kalium-kation som danner salt med ei karboksylsyregruppe (med tilsvarende negativ ladning), denne karboksylsyregruppa tilhører ei fettsyre med lang karbon-hydrogen-kjede (ofte stearin- eller palmitinsyre), og denne kjeden utgjør den fettløslige delen. I fosfatvaskemidler er dert fosforsyre (eller salter av den) som danner den vannløslige delen.

Saponiner har fordel at de ikke er sterkt alkaliske, som såpe (som egentlig er salt mellom sterk base og svak syre [fettsyra] og derfor er dissosiert i retning basisk reaksjon)."

"
Saponiner er ikke giftigere enn annen slags såpe. Så hvis vaskenøttene brukes til det de er beregnet til - VASK, går alt bra. Håndvask er uproblematisk. Det blir akkurat som vanlig såpe. Vaskenøtter har også faktisk vært brukt i matlaging: i Indiske rasgullas (dessert laget av hjemmelagde ost eller paneer). Vaskenøtter var knust og kokt opp (Reetha water)."

pimosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 11:37   #42
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Det var jo greit å få en oppklaring på! Heia vaskenøtter. Litt avsporing her nå, men hvor mye forurenser det å transportere vaskenøtter til landet? Går miljøregnestykket egentlig opp ved bruk av vaskenøtter?

Vaskenotter.no svarte i MIN tråd!

Gammel 30-04-08, 14:04   #43
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Blå Zalo er bakteriedrepende? Den burde ikke vært i salg. Velg grønn neste gang.

http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=36

I følge denne artikkelen bør man bruke miljømerkede produkter, altså ikke Zalo uanstt farge.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 14:37   #44
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

I følge denne artikkelen bør man bruke miljømerkede produkter, altså ikke Zalo uanstt farge.

Ja, det står det også, og det er jeg selvsagt enig i. Hovedpoenget var dog at bakteriedrepende produkter forurenser MER.

Jeg kan godt klippe det ut til deg hvis det gjør det lettere.

Såkalte "bakteriedrepende" vaskemidler er ofte blant de mest miljøskadelige på markedet. Mange tradisjonelle vaskemidler, som for eksempel salmiakk og eddik, har momentan dødelig effekt på bakterier. Forskjellen er, for det første, at disse gamle traverne raskt brytes ned til ufarlige forbindelser – og for det andre, at vi vet de er sterke og kan være farlige, og derfor behandler dem med respekt. "Bakteriedrepende" produkter betyr miljøproblemer og unødig risiko for helsefarlige stoffer i innelufta. Ikke vasker de bedre heller

Noen vaskeprodukter du bør styre unna:

• Bakteriedrepende vaskemidler og kluter. Slike produkter inneholder kjemiske stoffer som skal ta livet av forskjellige småkryp. Problemet er at de ofte skader miljøet også

Gammel 30-04-08, 14:41   #45
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Donald, her.

Eller jeg bruker mest Yes, som er svenske motsatsen til Zalo. Jeg begynte med det etter at noen hadde vært på et foredrag om klær og vasking, der var det snakk om det. Jeg bruker 1 ts. Mange flekker jeg har slitt med før er borte nå. Billig er det også.

jeg bruker zalo på flekker og litt vanlig vaskepulver.
men må ha på ekstra skylling.blir av og til en skum

Sist redigert av Honda : 30-04-08 kl 14:51. Årsak: haha mannlig vaskepulver jah
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 15:55   #46
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Blå Zalo er bakteriedrepende? Den burde ikke vært i salg. Velg grønn neste gang.

http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=36

Jeg har prøvd med grønn zalo. Det funker ikke like godt. Det er sjelden jeg har behov for zalo som flekkfjerner. Funker blå, så bruker jeg blå. Men takk for tipset.

Gammel 30-04-08, 16:28   #47
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oh lord, den diskusjonen på Grønn Hverdag er jo helt stappfull av konspirasjonsteoretikere jo!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:00.