|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem vet best hvor en garasje bør stå?Om det er et "vanskelig hus" å bygge garasje til, ville jeg nok vurdert hvordan garasjen skulle se ut samtidig med plassering. Og jeg tror nok det burde være en itterativ prosess. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hvem vet best hvor en garasje bør stå?
Jeg ville ha valgt arkitekten.
Jeg er helt uenig med deg. Min erfaring er at arkitekten er best på å disponere tomta, gjøre hovedgrepene vedrørende plassering. Jeg holder på med juryarbeidet i en arkitektkonkurranse i disse dager og de to NAL-oppnevnte arkitektene gjentar om igjen og om igjen at det er disposisjonsplanen som vinner konkurransen. Små eller store vinduer, stue mot øst eller vest, det kan endres etterpå, men ved disposisjonsplanen viser arkitekten at h*n har skjønt området, skjønt behovene og ønskene.
![]() |
#23 |
lurer
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ganske typisk at folk tror lark'er bare tegner detaljer på en liten hageflekk. I virkeligheten jobber de veldig variert, og mange er svært dyktige på helhetlig tenking for et større område, og samordning av flere fag som er vitige for at et prosjekt skal bli best.
![]() |
![]() |
#24 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvem vet best hvor en garasje bør stå?Man kan vel sikkert konkludere med at det er ytterst personavhengig. Jeg har nettopp snakket med noen som brukte en lands.ark., som mer eller mindre fikk skisset opp de de selv hadde "mumlet litt" rundt på befaring, og hovedjobben som var gjort var å sette opp planteoversikt. Det er neste steg for meg (om jeg noen gang kommer så langt). |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Stadig underveis
Nei og det trenger ikke ta fire år som hos oss heller. Vi har ikke ferdiggarasje. Store deler av vår garasje er bygd av leca og er under bakken. Bare mønevegger og tak stikker opp på tre av sidene. På en av disse sidene har vi takløft i samme stil som på huset.
![]() |
#26 |
Introvert optimist
|
JEg vet utmerket godt hva en lark gjør og min erfaring er at når det gjelder å se helheten, inklusive bygningene, så gjør arkitekten den beste jobben.
![]() |
#27 |
lurer
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Din mening, og det er greit for meg. Som Hasselnøtt sa, så er det personavhengig, og ingen har møtt alle. Kjenner mange kollegaer som er flinke med helhet
![]() |
![]() |
#29 |
Tar en fot av gangen
Hvor: Havørnbyen
![]() Sv: Hvem vet best hvor en garasje bør stå?Jeg ville spurt teknisk etat i kommunene hvor jeg bor. .
![]() |
#30 |
Introvert optimist
|
De vil aldri på forhånd fortelle deg hvor du kan bygge. De vil at du sender inn et forslag og så sier de ja eller nei til det.
![]() |
#31 |
Gangster girl
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem vet best hvor en garasje bør stå?Det vet vel dem som skal eie den? |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Sliter med tastaturet
Eh - nei. Jeg er eieren. Jeg har en opplagt mulighet, men tror det finnes flere vel så gode - som bare krever litt kreativitet, litt større kostnader for å klargjøre tomta osv. Jeg hverken kan eller vil slenge opp en standardgarasje, jeg vil ha en som passer til terreng, hus og nabolag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
høyt og lavt
Medlem siden: Apr 2008
![]() |
![]() Sv: Hvem vet best hvor en garasje bør stå?tror ihvertfall at de fleste på teknisk etat her i landet hadde brydd seg døyten om man ba dem om hjelp til å finne ut hvor man skulle bygge garsje, det er jo såvidt de gidder å si ja eller nei til forslag man sender inn.
![]() |
#34 |
Stadig underveis
Good luck!
![]() |
#35 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hvem vet best hvor en garasje bør stå?Slenger bare inn at de fleste kommuner har forhåndskonferanser med tanke på byggesøknad eller melding. Da kan man sondere terrenger for å finne ut hva som vil bli godtatt.
![]() |
#36 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvem vet best hvor en garasje bør stå?Jeg skulle innom for å si "naboen", men så skjønte jeg at du ikke ville ha fjasesvar. :lister meg ut:
![]() |
#37 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem vet best hvor en garasje bør stå?Hvis tomten byr på en utfordring, ville jeg ha konsultert en landskapsarkitekt først. Jeg ville ha bedt denne om et par skisser, og tatt disse videre til arkitekten. En lark bør ha bedre forutsetninger for å se muligheter i buktende terreng, hvis det er utfordringen. Er tomta flat, ville jeg nok ha gått rett til arkitekten.
![]() |
|
|