|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Pauset
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Jeg har ikke lest hele tråden, men vil si noe. Jeg har registrert en forandring hos barn i dag i forhold til barn for 15 år siden. Barn i dag ønsker er utålmodige og vil hele tiden ha aktivisering. Det tror jeg dessverre er et resultat av barnehagetiden. De er vant til rutiner og voksne som organiserer. I barnehagen bugner det av leker. De trenger ikke finne på noe selv. De får alt rett i fanget. Dette gjør mange barn late og fantasiløse. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?
Enda godt at du skriver mange barn, for jeg er uenig med deg. Det jeg tror vi ser, er at barn (som oss voksne) tilpasser seg samfunnet. Vi lever nå i et informasjonssamfunn, der vi til enhver tid behandler informasjon på bauger og kanter. Men henger skolen med - klarer skolen å gi elevene de verktøyene de trenger?
|
|
|
#83 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#86 |
|
Glamorøs
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Jessica, jeg kunne ikke vært mer uenig med deg, og skjønner ikke helt logikken i teorien din, spesielt ikke når du sammenlikner med for 15 år siden? Det var ikke så mange færre barn som gikk i barnehage da, altså.
|
|
|
#88 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Jeg tror nok Observatøren er mer på riktig spor her.
|
|
|
#89 |
|
By the Sea
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Jeg tror nok heller ikke barnehagen skal ha skylden for evt. late og fantasiløse barn.
|
|
|
#90 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?TV og dataalderen har innhentet oss alle - også barna. Man er vant til at ting skjer med en gang. Mange barn er ikke vant til å vente på tur og vente på en belønning lenger.
|
|
|
#91 |
|
Absolute Beginner
|
Det er vel ingen som er uenig i dette. Spørsmålet er vel mer om de flinkeste barna ikke også fortjener å få sjansen til å nå sitt fulle potensiale. Er du et kjempetalent i fotball slipper du å sulle rundt i et stusslig lite lokallag - hvorfor skal ikke barn med andre talenter også få mulighet til å bruke disse evnene til noe? |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Pauset
|
Det er din mening. Jeg kan gi et konkret eksempel. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Introvert textrovert
|
Der er du jo inne på det Observatøren skrev. Informasjonssamfunnet.
|
|
|
#94 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Ang. det Jessica skriver: Barna våre går i Montessoribarnehage, og der har de ikke "leker" inne. De har materiell for å lære ulike ting: Figurpuslespill, masse "matte"materiell (de begynner med det fra de er 1,5 år gamle), farger, tegning, maling, etc. Det er alt sammen materiell som de må bruke aktivt selv.
|
|
|
#95 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Jeg har ikke barn i skolen selv enda, men til høsten er det eldstemanns tur. En ting jeg synes er dumt er at ulike skoler håndterer kravet til individiduell opplæring så forskjellig. En del skoler har nivådelte klasser hvor elever fra ulike trinn blir satt sammen etter hvilket nivå de er på, mens andre skoler kun deler lekseplanen inn i Del A og Del B hvor de flinke må gjøre begge. Dessverre havner vi på variant to. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
|
At barn har godt av å få oppmuntret sin kreativitet er så sin sak, å trekke slutningen at mange barn i dag er late og fantasiløse i forhold til for 15 år siden synes jeg fortsatt er latterlig. Hva sier nå det om meg? |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Introvert textrovert
|
Faste, nivådelte grupper er forbudt ut fra Kunnskapsløftet!!
|
|
|
#98 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Men nivådeling er ikke utelukkende positivt, uansett om det ser pent ut på papiret. For å trekke inn litt pedagogikk her - Vygotsky har en teori om den proksimale utviklingssone, der det optimale er til en hver tid å ligge på grensen mellom det man mestrer og det man må lære. Ved å være i en gruppe der ingen kan - eller alle kan, blir man svært avhengig av lærerens formidling.
|
|
|
#99 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Legg til at jeg ble brukt som skillevegg de 5 første skoleårene, så har du meg |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Pauset
|
Jeg vet ikke hvilket innlegg du sikter til. Sist redigert av Jessica : 04-05-08 kl 13:35. Årsak: måtte tilføye noe.... |
|
|
|
![]() |
|
|