Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-08, 12:10   #1
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sjokkert!

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Mot min oppfatning av hva som er greit.

At jeg slenger ut en kommentar her på et forum hvor det ikke er noen barn, ei heller noen som kan bli såret av den? Det er ikke greit i dine øyne?

Ulvefar: Helt enig med hva du sier. At folk er så forbanna redde for å blande seg er det som gjør at rasisme og dirkriminerende holdninger får vinger til å spre seg. Hadde folk hatt mot til reagere når slike kommentarer blir brukt i den verste mening, eller som en "uskyldig kommentar" ville man ( tror jeg) spart mange uskyldige for smerte og vanskeligheter. .

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 12:18   #2
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tammen, her.

At jeg slenger ut en kommentar her på et forum hvor det ikke er noen barn, ei heller noen som kan bli såret av den? Det er ikke greit i dine øyne?

Ulvefar: Helt enig med hva du sier. At folk er så forbanna redde for å blande seg er det som gjør at rasisme og dirkriminerende holdninger får vinger til å spre seg. Hadde folk hatt mot til reagere når slike kommentarer blir brukt i den verste mening, eller som en "uskyldig kommentar" ville man ( tror jeg) spart mange uskyldige for smerte og vanskeligheter. .

Jeg tror du tar feil. Enkelt og greit. Jeg tror ikke at det å komme i munnhuggeri med damen på nabobordet på kafeen fører til noe som helst i form av "spart smerte og vanskeligheter for uskyldige". Det fører til at damen på nabobordet blir forbannet fordi du blander deg inn i hennes private samtale, ja, og så får du kanskje selv en tilfredsstillelse fordi du føler at du har "gjort det rette".

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 12:23   #3
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det fører til at damen på nabobordet blir forbannet fordi du blander deg inn i hennes private samtale, ja, og så får du kanskje selv en tilfredsstillelse fordi du føler at du har "gjort det rette".

Damens «private samtale» ble sagt høyt og tydelig i det offentlige rom. Hvis jeg ikke hadde sagt noe i en slik situasjon hadde jeg følt skam over meg selv og min feighet etterpå.

Hvorfor tror du at dette gjelder egen tilfredstillelse?

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 12:27   #4
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Damens «private samtale» ble sagt høyt og tydelig i det offentlige rom. Hvis jeg ikke hadde sagt noe i en slik situasjon hadde jeg følt skam over meg selv og min feighet etterpå.

Hvorfor tror du at dette gjelder egen tilfredstillelse?

Er det ikke akkurat det det handler om? At hvis du ikke hadde sagt i fra ville du følt skam over deg selv og din feighet? Vil ikke det motsatt innebære at du føler deg tilfreds hvis du får sagt i fra?

Gammel 06-05-08, 12:33   #5
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke akkurat det det handler om? At hvis du ikke hadde sagt i fra ville du følt skam over deg selv og din feighet? Vil ikke det motsatt innebære at du føler deg tilfreds hvis du får sagt i fra?

Nei. Det kan hende jeg føler meg litt stolt (fordi jeg tør) hvis jeg reagerer på folk som sier slike dustet, rasistiske ting, og det å føle seg stolt ser jeg ikke noe galt i, men tilfredstillelse? Nei.

Men hovedpoenget er for meg at jeg bidrar til å vise at det er mange som ikke godtar rasistiske ytringer. Og det ville være motivasjone med å si ifra: For at denne bestemoren skulle merke at «svarting» ikke er et ord man kan bruke uten å få negative reaksjoner.

Gammel 06-05-08, 16:28   #6
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Nei. Det kan hende jeg føler meg litt stolt (fordi jeg tør) hvis jeg reagerer på folk som sier slike dustet, rasistiske ting, og det å føle seg stolt ser jeg ikke noe galt i, men tilfredstillelse? Nei.

Men hovedpoenget er for meg at jeg bidrar til å vise at det er mange som ikke godtar rasistiske ytringer. Og det ville være motivasjone med å si ifra: For at denne bestemoren skulle merke at «svarting» ikke er et ord man kan bruke uten å få negative reaksjoner.

Og da tror du liksom på en måte at mor, bestemor og de to barna går hjem og tenker "Oi! Den damen på nabobordet hadde nok rett! Nå skal ingen av oss noen gang si noe SÅ stygt mer!"? Tror du virkelig at folk er så enkle?

Jeg tipper mer sannsynlig er at de går hjem og gjør narr av deg, snakker om den der teite bedreviterske hurpa ved nabobordet som måtte blande seg borti. Og hva har du oppnådd da? Ingenting.

Gammel 06-05-08, 16:37   #7
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Og da tror du liksom på en måte at mor, bestemor og de to barna går hjem og tenker "Oi! Den damen på nabobordet hadde nok rett! Nå skal ingen av oss noen gang si noe SÅ stygt mer!"? Tror du virkelig at folk er så enkle?

Har jeg skrevet noe i nærheten av dette? Som jeg skrev er min motivasjon for å reagere på rasistiske utsagn at de som bruker slike ord skal se at det kan gi negative reaksjoner fra andre.

Jeg tipper mer sannsynlig er at de går hjem og gjør narr av deg, snakker om den der teite bedreviterske hurpa ved nabobordet som måtte blande seg borti. Og hva har du oppnådd da? Ingenting.

Det er mulig at de gjør det. Og jeg har oppnådd at et rasistisk utsagn ikke blir stående uimotsagt. Det er mye mer enn ingenting i min verden.

Enn du - ville du aldri reagere på andres rasistiske utsagn i offentlig rom?

Gammel 06-05-08, 16:57   #8
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

'
Jeg tror faktisk at ganske mye blir oppnådd. Hvis man blir så opprørt over bedreviterne at man har behov for å gjøre narr av dem når man kommer hjem så har kommentarene tydeligvis gjort et visst inntrykk.

Det var for en stund siden en tråd om det å reagere når barn blir slått. Da blander man seg også og folk kan bli mektig fornærma der og da fordi andre blander seg inn. Jeg tror likevel at det kan ha en viss effekt å si i fra.

Når voksne folk hermer etter andre og kommer med rasistiske bemerkninger synes jeg det er trist om de aldri får antydninger fra andre om at det er en forkastelig måte å oppføre seg på.

Jeg syns det er vesentlig forskjell på følgende to scenarier:

1) Damen skjeller ut en servitør og kaller han / henne for svarting. "Heltinnen" tar servitøren i forsvar.

2) Damen omtaler en person som ikke er tilstede som svarting. "Heltinnen" kommenterer dette lavmælt til sin venninne, men blir overhørt av damen.

Ser du forskjellen? Ser du forskjellen på å ta noen i forsvar (som faktisk er til stede), og det å sitte og kommentere lavmælt til sin venninne?

Jeg tok i går en gutt i 8-10 års alderen i forsvar. Han syklet langs veien, og en sur kjerring i en bil begynte å tute til han, for hun syns han skulle flytte seg. Så vrengte hun bilen inn rett foran gutten, så han nesten kjørte i siden på bilen. Deretter åpnet hun døra og kjeftet på gutten. Jeg grep inn og sa "Ærlig talt, du kan da ikke kjøre på gutten???"

Men om jeg hadde sett episoden, og senere sett damen, og så slarvet til min venninne om at "der er hun som nesten kjørte på den gutten, herregud, altså.... " - er jeg da flink?

Gammel 06-05-08, 12:34   #9
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det fører til at damen på nabobordet blir forbannet fordi du blander deg inn i hennes private samtale, ja, og så får du kanskje selv en tilfredsstillelse fordi du føler at du har "gjort det rette".

I det enkelttilfellet der ja. Kan være enig med deg i det, men det kan da hende at hun, eller i det minste damen hun snakket med, eller en annen som hørte på tenker seg nøye om neste gang man slenger ut slike kommentarer.

Jeg mente ikke kun den ene gangen der, men om flere hadde turt tror jeg at noe hadde begynnt å bevege seg i systemet og vi ville komme ett skritt nærmere ett rettferdig samfunn hvor man ikke blir diskriminert, hånet, skjellt ut, banket opp osv. pga noe så uskyldig som hudfarge, etnisk tilhørighet, legning.. ja, lista er bedrøvelig lang.

Nå er jeg virkelig ikke så naiv eller idealistisk at jeg tror at hvis folk bare hadde turt å si ifra ville hele verden blitt forandret og alle hadde holdt hverandre i hendene og sunget "kumbaya". Nei, men om man fortsetter å godta drittslenging og diskriminering kommer man ingen vei hvertfall.

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 12:52   #10
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tammen, her.

I det enkelttilfellet der ja. Kan være enig med deg i det, men det kan da hende at hun, eller i det minste damen hun snakket med, eller en annen som hørte på tenker seg nøye om neste gang man slenger ut slike kommentarer.

Jeg mente ikke kun den ene gangen der, men om flere hadde turt tror jeg at noe hadde begynnt å bevege seg i systemet og vi ville komme ett skritt nærmere ett rettferdig samfunn hvor man ikke blir diskriminert, hånet, skjellt ut, banket opp osv. pga noe så uskyldig som hudfarge, etnisk tilhørighet, legning.. ja, lista er bedrøvelig lang.

Nå er jeg virkelig ikke så naiv eller idealistisk at jeg tror at hvis folk bare hadde turt å si ifra ville hele verden blitt forandret og alle hadde holdt hverandre i hendene og sunget "kumbaya". Nei, men om man fortsetter å godta drittslenging og diskriminering kommer man ingen vei hvertfall.

Godt at vi drøyer litt med "kumbaya".

Men altså - hvordan har det gått med rasismen i samfunnet? Og nazismen - som til og med ble forbudt? Forsvant det, bare fordi "vi" fordømte dem? Eller fortsatte de, i skjul?

Hvis du alt skal ha en fiende, er det ikke bedre å se fienden enn at den er skjult?

Gammel 06-05-08, 12:55   #11
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt at vi drøyer litt med "kumbaya".

Men altså - hvordan har det gått med rasismen i samfunnet? Og nazismen - som til og med ble forbudt? Forsvant det, bare fordi "vi" fordømte dem? Eller fortsatte de, i skjul?

Hvis du alt skal ha en fiende, er det ikke bedre å se fienden enn at den er skjult?

Fantastisk argumentasjon. Hva tror du om nivået og hurtigheten på spredning av rasistiske og nazistiske holdninger når de er oppe i lyset uten å møte motforestillinger? Ser du ikke faren for at slike holdninger blir mer stuereine og anerkjent om man ikke gjør noe for å motsi dem?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 13:17   #12
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Og poenget ditt er?

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:38.