Sv: Sjokkert!
Opprinnelig lagt inn av Tammen, her.
I det enkelttilfellet der ja. Kan være enig med deg i det, men det kan da hende at hun, eller i det minste damen hun snakket med, eller en annen som hørte på tenker seg nøye om neste gang man slenger ut slike kommentarer.
Jeg mente ikke kun den ene gangen der, men om flere hadde turt tror jeg at noe hadde begynnt å bevege seg i systemet og vi ville komme ett skritt nærmere ett rettferdig samfunn hvor man ikke blir diskriminert, hånet, skjellt ut, banket opp osv. pga noe så uskyldig som hudfarge, etnisk tilhørighet, legning.. ja, lista er bedrøvelig lang.
Nå er jeg virkelig ikke så naiv eller idealistisk at jeg tror at hvis folk bare hadde turt å si ifra ville hele verden blitt forandret og alle hadde holdt hverandre i hendene og sunget "kumbaya". Nei, men om man fortsetter å godta drittslenging og diskriminering kommer man ingen vei hvertfall.
Godt at vi drøyer litt med "kumbaya". 
Men altså - hvordan har det gått med rasismen i samfunnet? Og nazismen - som til og med ble forbudt? Forsvant det, bare fordi "vi" fordømte dem? Eller fortsatte de, i skjul?
Hvis du alt skal ha en fiende, er det ikke bedre å se fienden enn at den er skjult?
|