Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sitronen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-06, 23:12   #381
HP
Administrator

HP sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sitronen

Opprinnelig lagt inn av Doxa, her.

Uansett hva dere velger å kalle det; synes dere virkelig det er helt ok?

Så lenge du skriver med eget nick, og er villig til å stå for og ta konsekvensene av det du skriver, så versågod.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 23:16   #382
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget er vel mest at det ER ikke særlig ok å kalle hverandre navn. Det senker nivået, og hvor seriøst ens argumenter blir tatt av andre. Men det er ikke "ikke ok" i den forstand at moderatorer skal gå inn å redigere dem som skriver det (jeg synes det blir for dumt å drive å holde voksne mennesker i ørene på den måten).

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 23:18   #383
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Så lenge du skriver med eget nick, og er villig til å stå for og ta konsekvensene av det du skriver, så versågod.

Jeg syns ikke det er greit jeg. Vi har alle forskjellig ståsted. Vi kjenner ikke hverandre og det syns jeg er en god grunn til at man ikke skal kalle andre og være ekle.

På andre forum har jeg opplevd at forumdeltakere har blitt svært såret og de har vært skikkelig utafor..... Da er det nok på tide å komme seg vekk fra slike fora, men samtidig så kanskje har man blogg og man har utlevert seg en del og av den grunn har fått en følelsesmessig tilknytning, så langt det går an å si det.....

Hvordan skal man ta konsekvensene av det man skriver når man er anonym. Det man kan gjøre er å slette nicket og starte på nytt.....kanskje

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 23:18   #384
HP
Administrator

HP sin avatar

HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Et spørsmål: Kan det å besitte mer kunnskap, mer erfaring, og bedre evne til å formulere seg skriftlig også - eventuellt feilaktig - oppfattes som en hersketeknikk?

Gammel 11-11-06, 23:20   #385
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er både enig og ikke enig.
I mange tilfeller kan man gjemme seg bak et nick og være breial i kjeften.
Men samtidig så er man jo ikke helt anonym, men i stor grad er man det.

Jeg er nok mere av den typen som ikke ville kalt noen for noe her uten at jeg kunne sagt det samme til personen ansikt til ansikt.
Og å kalle noen for f.eks et nek på grunnlag av noe personen har skrevet synes jeg ikke er riktig (eller det er ikke vennlig sagt som min minste sønn på 4 ville sagt) Da ville jeg heller gått på hva personen skrev.
Å mene at en mening er helt bak mål og dermed stemple et menneske som en dust, sier mer om personen som kaller andre for dust for min del.
Spesielt med tanke på at man ikke kjenenr personen, kun dannet seg et inntrykk utfra hva personen har skrevet. (og gjerne bare utfra enkelt innlegg)
Og at man ikke engang kan komme med vettige kommentarer tilbake, kun personangrep.

Gammel 11-11-06, 23:22   #386
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er i mine øyne viktig å skille mellom sak og person. Man kan si dustete ting, men man er ikke en dust av den grunn. Så i mine øyne er det mer ok å si at det der var en dustete ting å si enn: Du er en dust.

Gammel 11-11-06, 23:24   #387
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Et spørsmål: Kan det å besitte mer kunnskap, mer erfaring, og bedre evne til å formulere seg skriftlig også - eventuellt feilaktig - oppfattes som en hersketeknikk?

Nei ikke det alene, men hvordan man forvalter den er sakens kjerne. Hvis man gjør folk til idioter fordi de ikke vet det du vet og som man opplagt burde vite noe om da driter man ut andre og da vil jeg si at det er en måte å holde andre nede på (hersketeknikk om du vil).

Kunnskap skal forvaltes med klokskap. Dersom den som innehar kunnskapen bruker den for å holde andre nede da er det lavmål, mener jeg....

Dette er et fora der det å formulere seg skriftlig er viktig. Derfor skal vi være forsiktig med å nedvurdere de som ikke er så gode på å formulere sine meninger. Kanskje vi skal prøve å forstå folk i beste mening i stedet for verste mening i utgangspunktet..... noe de fleste gjør, men ikke alle....

Gammel 11-11-06, 23:24   #388
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Man kan nok brue det som hersketeknikk, om man overkjører andre med fomuleringen sin.
Men jeg for min del synes det er morsomt å lese godt formulerte innlegg, om jeg er enig i det skribenten skriver eller ikke.
(noen ganger også om det blir brukt som hersketeknikk ovenfor noen som skriver elendig)

Gammel 11-11-06, 23:27   #389
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Det er i mine øyne viktig å skille mellom sak og person. Man kan si dustete ting, men man er ikke en dust av den grunn. Så i mine øyne er det mer ok å si at det der var en dustete ting å si enn: Du er en dust.

Jeg er enig med Desembermamma her. Ingen er vel en dust. At noen har andre meninger, gjør ikke at man kan kalle dem en dust. Jeg skjønner ikke hvem som kan stille seg over andre, vi er alle i forskjellige situasjoner. Vi har forskjellig erfaring og livslærdom. Alle kan bidra med noe.

Gammel 11-11-06, 23:38   #390
HP
Administrator

HP sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Nei ikke det alene, men hvordan man forvalter den er sakens kjerne. Hvis man gjør folk til idioter fordi de ikke vet det du vet og som man opplagt burde vite noe om da driter man ut andre og da vil jeg si at det er en måte å holde andre nede på (hersketeknikk om du vil).

Kunnskap skal forvaltes med klokskap. Dersom den som innehar kunnskapen bruker den for å holde andre nede da er det lavmål, mener jeg....

Hva avgjør om det herskes eller ikke? Er det intensjonen til den som skriver, eller er det følelsen den som leser sitter igjen med? Kan det objektivt vurderes om kunnskapsgapet brukes som en hersketeknikk?

Dette er et fora der det å formulere seg skriftlig er viktig. Derfor skal vi være forsiktig med å nedvurdere de som ikke er så gode på å formulere sine meninger. Kanskje vi skal prøve å forstå folk i beste mening i stedet for verste mening i utgangspunktet..... noe de fleste gjør, men ikke alle....

Det å formulere akkurat det en faktisk mener på en utvetydig måte er en kunst, jeg beundrer dem som får det til.

Men kan det at uklarhet i en brukers mening med et innlegg blir påpekt ha en opplærende effekt? Hjelper det folk til å bli flinkere å uttrykke seg?

Gammel 11-11-06, 23:46   #391
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Dette er et fora der det å formulere seg skriftlig er viktig. Derfor skal vi være forsiktig med å nedvurdere de som ikke er så gode på å formulere sine meninger.

signerer

Sist redigert av HP : 11-11-06 kl 23:47. Årsak: Fikset sitat
Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 23:48   #392
Jessica
Pauset

Standard

Hva avgjør om det herskes eller ikke? Er det intensjonen til den som skriver, eller er det følelsen den som leser sitter igjen med? Kan det objektivt vurderes om kunnskapsgapet brukes som en hersketeknikk?

Det å formulere akkurat det en faktisk mener på en utvetydig måte er en kunst, jeg beundrer dem som får det til.

Men kan det at uklarhet i en brukers mening med et innlegg blir påpekt ha en opplærende effekt? Hjelper det folk til å bli flinkere å uttrykke seg?

Det blir jo leserens oppfatning og følelse som avgjør såklart, men det er vel ikke til å ta feil av når en person skriver: Jøss, det vet da alle, er det mulig osv. Slike kommentarer syns ikke jeg er til å ta feil av. Det er jo også derfor det til stadighet blir misforståelser og diskusjoner. Ikke like lett å få fram det man mener. Hvis man kjenner hverandre godt er det lettere å forstå det andre skriver for da vet man hva den andre står for, men her inne er vi jo ganske ukjente for hverandre i det virkelige liv.

Det er greit å oppklare eventuelle misforståelser slik at man lærer av det, men det bør skje på en respektfull måte, mener jeg da.....

Gammel 11-11-06, 23:50   #393
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Du har et poeng, men dette er også noe som ofte blir missforstått.

"Jøss, dette vet da alle" utsagn er ikke nødvendigvis en hersketeknikk, men en veldig dum måte å prøve å få den andre til å føle seg dum på, og stiller mest den urimelilge avsenderen i et dårlig lys.

Å bevisst bruke fagutrukk for å vise seg og prøve å bevise den andres uvitenhet vil være en hersketeknikk, men ikke dersom man i tillegg tar seg tid til å forklare uttrykkene gjennom utdypninger og et forståelig språk.

Å motbevise andre "feil" gjennom å ta tak i argumentasjonen deres og sammenligne med den kunnskapen en selv har er heller ikke hersketeknikk, men en måte å argumentere/diskutere på.

Gammel 11-11-06, 23:53   #394
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

"Dette burde du vite" utsagn er ikke hersketeknikk, men en veldig dum måte å prøve å få den andre til å føle seg dum på.

Jeg vil absolutt kalle det en hersketeknikk, man prøver jo å få motparten til å føle seg dum. For meg er nedlatende språk hersketeknikk.

Gammel 11-11-06, 23:55   #395
Doxa
hmmm

Doxa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Det blir jo leserens oppfatning og følelse som avgjør såklart, men det er vel ikke til å ta feil av når en person skriver: Jøss, det vet da alle, er det mulig osv. Slike kommentarer syns ikke jeg er til å ta feil av. Det er jo også derfor det til stadighet blir misforståelser og diskusjoner. Ikke like lett å få fram det man mener. Hvis man kjenner hverandre godt er det lettere å forstå det andre skriver for da vet man hva den andre står for, men her inne er vi jo ganske ukjente for hverandre i det virkelige liv.

Det er greit å oppklare eventuelle misforståelser slik at man lærer av det, men det bør skje på en respektfull måte, mener jeg da.....

Dessuten virker det som det er enklere å få støtte for sine synspunkter/utbrudd hvis man er endel av de som kjenner hverandre/den harde kjerne.

Gammel 11-11-06, 23:56   #396
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg vil absolutt kalle det en hersketeknikk, man prøver jo å få motparten til å føle seg dum. For meg er nedlatende språk hersketeknikk.

Jeg har rettet litt opp i det jeg skrev, så quoten blir ikke helt riktig.
Jeg er enig i det du skriver, men har også moderert det til at det ikke nødvendigvis er en hersketeknikk. Ofte er det så urimelig at avsenderen er den som står igjen i det dårlige lyset.

Gammel 11-11-06, 23:56   #397
Jessica
Pauset

Standard

Du har et poeng, men dette er også noe som ofte blir missforstått.

"Jøss, dette vet da alle" utsagn er ikke nødvendigvis en hersketeknikk, men en veldig dum måte å prøve å få den andre til å føle seg dum på, og stiller mest den urimelilge avsenderen i et dårlig lys.

Å bevisst bruke fagutrukk for å vise seg og prøve å bevise den andres uvitenhet vil være en hersketeknikk, men ikke dersom man i tillegg tar seg tid til å forklare uttrykkene gjennom utdypninger og et forståelig språk.

Å motbevise andre "feil" gjennom å ta tak i argumentasjonen deres og sammenligne med den kunnskapen en selv har er heller ikke hersketeknikk, men en måte å argumentere/diskutere på.

Oppklarende og godt svart av deg Desembermamma

Gammel 11-11-06, 23:57   #398
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Som med alt anna kjem det vel heilt an på konteksten og korleis setninga kjem til uttrykk:

"Dette burde du vite " har eit heilt anna innhald enn "dette burde du vite ", som igjen har ein anna innhald enn " dette burde du vite "

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 23:58   #399
HP
Administrator

HP sin avatar

Standard

Dessuten virker det som det er enklere å få støtte for sine synspunkter/utbrudd hvis man er endel av de som kjenner hverandre/den harde kjerne.

Slik vil det jo alltid være, det er alltid noen som har heiagjeng, selv om jeg - erfaringsmessig fra andre fora - ikke alltid har inntrykk av at det er de som har mest rett i sine uttalelser som får flest heiarop.

Gammel 11-11-06, 23:59   #400
Jessica
Pauset

Standard

Ja, det er jeg enig med deg i. Samtidig så ser jeg at det er lettere å gi støtte når man kjenner hverandre, fordi da forstår man senderens intensjoner bedre, siden man kjenner hverandre.

Jeg har sett tendenser til at "en høne blir til ti". Man føler at det blir slik at man kaster seg over denne stakkaren som har "driti på draget".

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:20.