Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sitronen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-06, 19:19   #361
Misty
Håpefull eller håpløs....

Misty sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Sv: Sitronen

Jeg ble helt sånn av HP sitt innlegg....

Dum som et brød - det er meg det

Gammel 11-11-06, 19:33   #362
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tok et sekund eller to før det gikk opp for meg . Du er en kvardagshelt,HP, som får oss alle til å føle oss fantastiske

Gammel 11-11-06, 19:41   #363
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Doxa, her.

En avsporing
Jeg synes det et å kalle noen et nek etc. går inn under kategorien "god gammeldags hersketeknikk".

Jeg er ikke enig i at å kalle noen "nek" er en hersketeknikk. Det er enkel, direkte, primitiv, ganske mild utskjelling. Hersketeknikker er mer subtile måter å manipulere på, og de er vanskeligere å ta igjen mot eller gjøre noe med, nettopp fordi de oftest er indirekte. Hvis du kaller meg et nek, så er det åpenbart for alle at du kaller meg noe stygt, mens hvis du f.eks. prøver å underminere respekten mot meg ved å være nedlatende, så er det ikke åpenbart hva du gjør, og folk kan begynne å oppfatte meg som dummere enn jeg er uten å være klar over at det er du som manipulerer dem til det.

Jeg synes ikke noe særlig om utskjelling heller, sånn generelt, men jeg synes ikke det er så ille for miljøet om noen av og til blir litt krasse mot hverandre i en diskusjon. Hvis navnekalling og ordbruk blir styggere enn "nødvendig", vil vanligvis de som følger med diskusjonen se det og reagere, og dermed vil den "skyldige" kunne bli irettesatt eller tape ansikt fordi h*n er urimelig, slem eller barnslig. Og er det en sammenheng der begge to bruker skjellsord mot hverandre, og det er en ganske jevn kamp, synes jeg folk kan få holde på som de vil.

Gammel 11-11-06, 19:50   #364
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Så kjendiser og offentlige personer må tåle en støyt og tåle at det legges ut bilder av dem på nett fordi det må de regne med? Ok.

Innen rimelighetens grenser, kanskje. Men jeg synes det er dårlig gjort å publisere åpenbart private bilder også av kjendiser - jfr. Kåre Conradi-saken her for en ukes tid siden.

Vanlige mann i gata som er overvektig, radmager eller på annen måte skiller seg litt ut skal man ikke legge ut bilder av, fordi de kan føle seg støtt, samt de poserer ikke, og vet ikke at det ligger bildet av dem på nettet. Ok.

Det kommer an på sammenhengen, men ja, jeg synes ikke man skal legge ut "snik-tatte" bilder av folk bare for å vise frem at de er rare eller stygge. Det har med respekt og menneskesyn å gjøre.

Det er ok å kalle folk for dustete og nek i forum som dette. Ok.

I noen sammenhenger er det om ikke OK, så i alle fall akseptabelt. I andre sammenhenger ikke. (En viktig ting å huske på er imidlertid at "ikke OK" ikke nødvendigvis betyr "forbudt og må sensureres/straffes". Oftest betyr det bare "ikke OK".)

Dette er Lara Flynn Boyle. Jeg synes hun er sykelig tynn.
Dette bildet kan ingen ta seg nær av for Lara Flynn Boyle er superkjendis og hun må tåle offentlighetens kritikk og hun poserer til fotografen, og de som føler seg støtt av at jeg legger ut bilde av henne som har slanket seg radmager, ja de har et problem. Er det sånn og forstå? Og dersom man ikke forstår at jeg skriver dette med ironi og ikke liker bildet, ja da er man et nek.

Hva var ironien her? Altså, jeg skjønner at du synes hun er altfor tynn (det synes jeg også). Men hva var det du mente ironisk av det du skrev?

Jeg synes forresten det ville være helt greit om du la ut dette bildet i en tråd for å kommentere hvor tynn Lara Flynn Boyle er blitt. Men jeg ville ikke syntes det var greit om du la det ut for å karakterisere en annen bruker her. Så om det er OK eller ikke, kommer an på sammenhengen.

Gammel 11-11-06, 20:12   #365
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg "prater" på nett sånn som jeg prater i virkeligheten.. også under diskusjoner. Og for meg er det aldri naturlig å kalle noen hverken dum, nek, fjols eller idiot under en diskusjon..

Og jeg gjør det derfor heller ikke her. Det er mange måter å vise at man er uenig i en persons meninger, uten å må angripe verbalt konkret mot den personen..

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 20:15   #366
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan godt finne på å si at noen er teite, uopplyste eller frekke i rl, så om jeg skulle føle for det så gjør jeg det sikkert her også.

Men det er vel ikke ofte man har behov for slikt da. Verken her eller i rl.
Jeg tåler at folk mener det om meg også, selv om jeg sikkert er svært uenig .

Gammel 11-11-06, 20:23   #367
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg kan godt finne på å si at noen er teite, uopplyste eller frekke i rl, så om jeg skulle føle for det så gjør jeg det sikkert her også.

Men det er vel ikke ofte man har behov for slikt da. Verken her eller i rl.
Jeg tåler at folk mener det om meg også, selv om jeg sikkert er svært uenig .

Men, er de teite bare fordi de mener noe annet enn deg selv da?

Jeg skjønner liksom ikke helt i hvilke settinger jeg evt skal kalle noen for teit, dum og nek... (unntatt når jeg er gallesur på mannen )

Jeg kan jo mene at noen har utrolig idiotiske meninger.. men selve personen trenger jo ikke være idiot forde... ?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 20:50   #368
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men, er de teite bare fordi de mener noe annet enn deg selv da?

Det er jo ikke det at de mener noe annet enn meg som gjør at jeg syns de er teite/uoplyste/frekke.
Svært mange er mener noe annet enn meg veldig ofte .
Og det gjør ikke at jeg har lyst til å kalle dem noe.

Men når noen fnyser av at jeg sliter med å gå ned i vekt, og gir meg rådet "Selv spiser jeg bare 3 måltider pr dag, og se hvor slank jeg er! Du bør vurdere å gjøre det på den måten"
så føler jeg at personen både er teit og uopplyst.

Og da syns jeg noen ganger det kan være skikkelig befriende å si det. Eller jeg kan bare humre litt og se på personen med en litt ovenfra og ned-holdning. Funker for meg det også

Gammel 11-11-06, 21:29   #369
Vanilja
Ikke fullt så fin

Vanilja sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jessica: Jeg vil berømme deg for å være flink til å ta selvkritikk. Å ta selvkritikk er en kunst.

Signerer Mim, her.
Jessica.

Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 21:43   #370
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Og da syns jeg noen ganger det kan være skikkelig befriende å si det. Eller jeg kan bare humre litt og se på personen med en litt ovenfra og ned-holdning. Funker for meg det også

Det er nok det mest effektive i lengden også.

Jeg kaller ingen for nek eller idioter, tror jeg - men har ingen betenkligheter med at andre gjør det.
Kaller andre meg det, så blir jeg nok mer smigret enn fornærmet.
Det har vel mest med måten å uttrykke seg på, jeg prøver å argumentere folk ihjel ved hjelp av endeløs kverrulering.

Gammel 11-11-06, 21:50   #371
Vanilja
Ikke fullt så fin

Vanilja sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Her er den flotteste avataren!

Begynte virkelig å lure i noen sekunder her.

Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 21:51   #372
Doxa
hmmm

Doxa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er ikke enig i at å kalle noen "nek" er en hersketeknikk. Det er enkel, direkte, primitiv, ganske mild utskjelling. Hersketeknikker er mer subtile måter å manipulere på, og de er vanskeligere å ta igjen mot eller gjøre noe med, nettopp fordi de oftest er indirekte.

Jeg er ikke enig i at hersketeknikker ikke kan være direkte.
Slik jeg ser det er det å kalle noen et nek en form for latterliggjøring/mobbing av holdninger/synespunkter og det er per def en ganske direkte form for hersketeknikk.

Men nå er jeg av den formening at man skal oppføre seg på nett som om man har personen rett foran seg i RL.
Jeg ville aldri kalt noen et nek i en diskusjon "face to face" ergo gjør jeg det ikke på nett heller. Jeg synes det å kalle noen et nek vitner om liten respekt for andres meninger, mangel på fornuftige argumenter å komme med i tillegg til å være en lite konstruktiv måte å utveksle meninger på i en diskusjonen.

For å sitere en gammel barneregle: "dåm som sier at andre er dumme, dåm er dumme dåm.

Sist redigert av Doxa : 11-11-06 kl 21:58.
Doxa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 21:56   #373
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Slik jeg ser det er det å kalle noen et nek en form for latterliggjøring/mobbing av holdninger/synespunkter og det er per def en ganske direkte form for hersketeknikk.

Men nå er jeg av den formening at man skal oppføre seg på nett som om man har personen rett foran seg i RL.
Jeg ville aldri kalt noen et nek i en diskusjon "face to face". Jeg synes det vitner om liten respekt for andres meninger, mangel på fornuftige argumenter å komme med i tillegg til å være en lite konstruktiv måte å utveksle meninger på i en diskusjonen.

For å sitere en gammel barneregle: "dåm som sier at andre er dumme dåmme er dumme dåm.

Jeg er helt enig. Jeg ville heller aldri ha beskrevet noe for hverken det ene eller det andre i negativ retning, det gjelder så absolutt her på forumet også. Her blir det i tillegg skriftlig og kan oppspores.

Gammel 11-11-06, 22:13   #374
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Joda, det kan man godt si. Men jeg synes at å kalle det en hersketeknikk får det til å høres langt mer utspekulert og avansert ut enn det egentlig er. Jeg ville heller bare kalle det "ufint" eller "uhøflig" eller "stygt" eller noe slikt.

Gammel 11-11-06, 22:18   #375
Doxa
hmmm

Doxa sin avatar

Standard

Joda, det kan man godt si. Men jeg synes at å kalle det en hersketeknikk får det til å høres langt mer utspekulert og avansert ut enn det egentlig er.

Tror du det oppleves slik for den som blir utsatt for dette?

Gammel 11-11-06, 22:18   #376
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ville aldri kalt noen et nek i en diskusjon "face to face" ergo gjør jeg det ikke på nett heller. Jeg synes det å kalle noen et nek vitner om liten respekt for andres meninger, mangel på fornuftige argumenter å komme med i tillegg til å være en lite konstruktiv måte å utveksle meninger på i en diskusjonen.

For å sitere en gammel barneregle: "dåm som sier at andre er dumme, dåm er dumme dåm.

Som jeg skulle sagt det selv.

Man bør hele tiden ha i bakhodet om man ville sagt det slik IRL. Nå skjønner jeg, av egen erfaring ,at man fort kan glemme seg, MEN i utgangspunktet bør man tenke om man virkelig ville sagt det samme direkte til en person IRL.
Uansett om det er forum eller i det virkelige liv bør man behandle hverandre med respekt. Jeg må si at skulle jeg kalt noen et nek, noe jeg ikke gjør, så er det mer naturlig å finne på noe sånt IRL fordi man gjerne kjenner den man kaller noe. Her inne kjenner vi ikke hverandre utfra annet enn at vi utveksler meninger. Jeg tror nesten ikke jeg har noen venner så vet så mye om hva jeg mener som det dere her inne vet, men samtidig så kjenner dere meg ikke som person. Dermed ser jeg at det kan oppstå misforståelser ang. mine intensjoner og i blant (håper jeg) dårlige formuleringer. Det hender jo at fingrene raser fortere over tastaturet enn tankene og før man vet ordet av det er det på toppen av det hele qoutet og NO WAY FOR RETURN

Joda, det kan man godt si. Men jeg synes at å kalle det en hersketeknikk får det til å høres langt mer utspekulert og avansert ut enn det egentlig er. Jeg ville heller bare kalle det "ufint" eller "uhøflig" eller "stygt" eller noe slikt.

Mulig jeg er en sart person, noe jeg ikke oppfatter meg selv som, men når noen legger til: Jøss, Vet du ikke det ??? osv. Hele tiden antyder at jeg må være helt tom i hodet som ikke vet så åpenbare ting..... da vil jeg kalle det hersketeknikk. Det er en måte å få motdebatanten framstilt som dum.

Ps. Denne diskusjonen syns jeg er viktig og interessant.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 22:22   #377
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Tror du det oppleves slik for den som blir utsatt for dette?

Det kan godt hende, jeg tror så absolutt at noen kan ta seg nær av det.

Gammel 11-11-06, 23:02   #378
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Enig med du. I den grad navnekalling, latterliggjøring og mobbing er hersketeknikker alene så er det på en skikkelig lavmåls form. Bølling, trolling, være ufin, stygg og frekk er bedre og mer dekkende beskrivelse av slike metoder enn at det utøves hersketeknikker. Synes jeg.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 23:05   #379
Doxa
hmmm

Doxa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Enig med du. I den grad navnekalling, latterliggjøring og mobbing er hersketeknikker alene så er det på en skikkelig lavmåls form. Bølling, trolling, være ufin, stygg og frekk er bedre og mer dekkende beskrivelse av slike metoder enn at det utøves hersketeknikker. Synes jeg.

Uansett hva dere velger å kalle det; synes dere virkelig det er helt ok?

Gammel 11-11-06, 23:11   #380
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig er det ikke ok å kalle hverandre navn.

Å kalle noen "lille venn" er nå en herske teknikk. :barenevnerdet:

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:19.